Ja det är tyvärr ganska många skador som uppkommer för att människan prioriterar sin egen bekvämlighet över hästens välmåendeFör mig är det viktigare att hästen har broddar när den behöver dom än att hålla på och brodda i och ur.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja det är tyvärr ganska många skador som uppkommer för att människan prioriterar sin egen bekvämlighet över hästens välmåendeFör mig är det viktigare att hästen har broddar när den behöver dom än att hålla på och brodda i och ur.
Men så jobbigt är det inte att det är värt risken.För mig är det viktigare att hästen har broddar när den behöver dom än att hålla på och brodda i och ur.
Nästa gång du skor, be hovslagaren dra broddarna så hårt den kan. Eller dra dem själv.Jag skor om när det behövs skor man i april går det förmodligen att sätta sommarskor redan och i oktober nån gång senast bör skor med broddar läggas. Om sen hästen skulle gå till maj med broddar gör mig inget inte heller om den får vinterskor i september med brodd.
Tror hästen får betydligt värre skador av att halka.Ja det är tyvärr ganska många skador som uppkommer för att människan prioriterar sin egen bekvämlighet över hästens välmående
Och om det inte är halkrisk behövs ju inga broddar, därför man skruvar av dem för att spara på hästens leder dåTror hästen får betydligt värre skador av att halka.
Jo men under hösten och våren kan det ju vara fruset var och varannan dag.Och om det inte är halkrisk behövs ju inga broddar, därför man skruvar av dem för att spara på hästens leder då![]()
Men det blir inte halt för att det är fruset. Det blir halt när det är is eller packad snö. Kyla som kommer och går leder sällan till halka. Min höst har gått obroddad jättemåmga veckor denna vinter när det varit kallt och fruset. Sålänge det är barmark och relativt torrt innan det fryser så blir det inte halt.Jo men under hösten och våren kan det ju vara fruset var och varannan dag.
Beror i och för sig på hur lättskodd häst man har också och vad den tycker om att hålla upp benen.Men det blir inte halt för att det är fruset. Det blir halt när det är is eller packad snö. Kyla som kommer och går leder sällan till halka. Min höst har gått obroddad jättemåmga veckor denna vinter när det varit kallt och fruset. Sålänge det är barmark och relativt torrt innan det fryser så blir det inte halt.
Jag vet dock många som låter brodden sitta långa perioder under vintern när de inte behövs. Men att låta hovslagaren sätta i broddarna innan halkan ens kommit? Och låta de sitta flera veckor i onödan efter att halkan försvunnit? Bara lathet. Att ta bort brodd är inte det minsta jobbigt (sålänge de sitter normalhårt och inte blivit helt sönderslitna så man inte får grepp).
När det är halt - brodd i.Tror hästen får betydligt värre skador av att halka.
Fast om hästen inte håller upp hoven så du kan brodda ur/i måste du ju träna på det. Om brodden inte är snorhårt idragen så skruvar du ur en brodd snabbare än du kratsar hoven. Låt hästen ställa ner. Ta nästa brodd osv.Beror i och för sig på hur lättskodd häst man har också och vad den tycker om att hålla upp benen.
Brukar inte besöka speciellt många kliniker utan tar en veterinär till stallet vid behov.Fast om hästen inte håller upp hoven så du kan brodda ur/i måste du ju träna på det. Om brodden inte är snorhårt idragen så skruvar du ur en brodd snabbare än du kratsar hoven. Låt hästen ställa ner. Ta nästa brodd osv.
Som sagt kan det komma ett läge när du MÅSTE brodda ur. Flera djursjukhus och kliniker tillåter inte broddar
Fast nä. Att brodda i/ur går inte att jämföra med skoning. Framförallt brodda ur går supersnabbt sålänge brodden sitter normalhårt och är i bra skick. Spärrskaft gör det ännu lättare. kan du kratsa hovar kan du brodda ur.Beror i och för sig på hur lättskodd häst man har också och vad den tycker om att hålla upp benen.
Och plötsligt en dag står du där och veterinären som kommit till stallet säger att du måste åka till klinik.Brukar inte besöka speciellt många kliniker utan tar en veterinär till stallet vid behov.
Den är halvt omöjlig att sko skor aldrig utan lugnande för det lyckas inte på alla 4 benen.Fast nä. Att brodda i/ur går inte att jämföra med skoning. Framförallt brodda ur går supersnabbt sålänge brodden sitter normalhårt och är i bra skick. Spärrskaft gör det ännu lättare. kan du kratsa hovar kan du brodda ur.
Kan hästen inte hålla benen uppe den tid som krävs för att brodda i så behöver du träna. Och då lär den ju vara halvt omöjlig att sko..
Men det är inte samma sak att sko som att brodda i/ur.Den är halvt omöjlig att sko skor aldrig utan lugnande för det lyckas inte på alla 4 benen.
Självklart inteMen det är inte samma sak att sko som att brodda i/ur.
Vad är då problemet?Självklart inte
Men kratsa hovarna då? Och du fick ju i den här tappade brodden. Då kan du - om du vill - brodda i och ur.Den är halvt omöjlig att sko skor aldrig utan lugnande för det lyckas inte på alla 4 benen.
Inte vet jag att alla inte broddar i och ur tydligen.Vad är då problemet?
Beror i och för sig på hur lättskodd häst man har också och vad den tycker om att hålla upp benen.