Tappar broddar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skor om när det behövs skor man i april går det förmodligen att sätta sommarskor redan och i oktober nån gång senast bör skor med broddar läggas. Om sen hästen skulle gå till maj med broddar gör mig inget inte heller om den får vinterskor i september med brodd.
Nästa gång du skor, be hovslagaren dra broddarna så hårt den kan. Eller dra dem själv.
Om broddar skruvas ur när du bytt hovslagare kan det som sagt bero på att den hovslagaren inte drar i dem för kund och fosterland, eftersom de flesta kunder vill kunna lossa.

Edit. Innan de dras hårt som attans - säkerställ att gängorna inte är längre än godstjockleken på skorna. Dvs att de inte orsakar punkttryck mot hoven i tån.

Jo men under hösten och våren kan det ju vara fruset var och varannan dag.
Men det blir inte halt för att det är fruset. Det blir halt när det är is eller packad snö. Kyla som kommer och går leder sällan till halka. Min höst har gått obroddad jättemåmga veckor denna vinter när det varit kallt och fruset. Sålänge det är barmark och relativt torrt innan det fryser så blir det inte halt.

Jag vet dock många som låter brodden sitta långa perioder under vintern när de inte behövs. Men att låta hovslagaren sätta i broddarna innan halkan ens kommit? Och låta de sitta flera veckor i onödan efter att halkan försvunnit? Bara lathet. Att ta bort brodd är inte det minsta jobbigt (sålänge de sitter normalhårt och inte blivit helt sönderslitna så man inte får grepp).

Men det blir inte halt för att det är fruset. Det blir halt när det är is eller packad snö. Kyla som kommer och går leder sällan till halka. Min höst har gått obroddad jättemåmga veckor denna vinter när det varit kallt och fruset. Sålänge det är barmark och relativt torrt innan det fryser så blir det inte halt.

Jag vet dock många som låter brodden sitta långa perioder under vintern när de inte behövs. Men att låta hovslagaren sätta i broddarna innan halkan ens kommit? Och låta de sitta flera veckor i onödan efter att halkan försvunnit? Bara lathet. Att ta bort brodd är inte det minsta jobbigt (sålänge de sitter normalhårt och inte blivit helt sönderslitna så man inte får grepp).
Beror i och för sig på hur lättskodd häst man har också och vad den tycker om att hålla upp benen.

Tror hästen får betydligt värre skador av att halka.
När det är halt - brodd i.
När det inte är halt - brodd ur.

Sen kan det vara svårt träffa exakt rätt, men det är inte en dag hit eller dit som ställer till det. Utan när det är dagar - veckor. Eller ja månader om det skulle vara så.

Jag bor i sydligaste Norrland. I år var hösten lång,torr och varm. Helt otypiskt. I början på november var det fortfarande barmark och gräs. I mitten av november var det fortfarande barmark. Fruset men helt bart.

Jag skodde - som jag brukar - med 4 broddhål från början på oktober. Men jag broddade inte i förrän det blev halt.
Om jag skott med brodd i oktober hade det ju varit över en och en halv månad med brodd i onödan.

Beror i och för sig på hur lättskodd häst man har också och vad den tycker om att hålla upp benen.
Fast om hästen inte håller upp hoven så du kan brodda ur/i måste du ju träna på det. Om brodden inte är snorhårt idragen så skruvar du ur en brodd snabbare än du kratsar hoven. Låt hästen ställa ner. Ta nästa brodd osv.

Som sagt kan det komma ett läge när du MÅSTE brodda ur. Flera djursjukhus och kliniker tillåter inte broddar

Fast om hästen inte håller upp hoven så du kan brodda ur/i måste du ju träna på det. Om brodden inte är snorhårt idragen så skruvar du ur en brodd snabbare än du kratsar hoven. Låt hästen ställa ner. Ta nästa brodd osv.

Som sagt kan det komma ett läge när du MÅSTE brodda ur. Flera djursjukhus och kliniker tillåter inte broddar
Brukar inte besöka speciellt många kliniker utan tar en veterinär till stallet vid behov.

Fast nä. Att brodda i/ur går inte att jämföra med skoning. Framförallt brodda ur går supersnabbt sålänge brodden sitter normalhårt och är i bra skick. Spärrskaft gör det ännu lättare. kan du kratsa hovar kan du brodda ur.
Kan hästen inte hålla benen uppe den tid som krävs för att brodda i så behöver du träna. Och då lär den ju vara halvt omöjlig att sko..

Brukar inte besöka speciellt många kliniker utan tar en veterinär till stallet vid behov.
Och plötsligt en dag står du där och veterinären som kommit till stallet säger att du måste åka till klinik.

Men du ändrat dina svar så otroligt i den här tråden så jag hoppas hela tråden är ett stort trollande

Fast nä. Att brodda i/ur går inte att jämföra med skoning. Framförallt brodda ur går supersnabbt sålänge brodden sitter normalhårt och är i bra skick. Spärrskaft gör det ännu lättare. kan du kratsa hovar kan du brodda ur.
Kan hästen inte hålla benen uppe den tid som krävs för att brodda i så behöver du träna. Och då lär den ju vara halvt omöjlig att sko..
Den är halvt omöjlig att sko skor aldrig utan lugnande för det lyckas inte på alla 4 benen.

Men det får man ju träna. Jag använder stativ och lägger hoven på när jag broddar. Med rutin går det snabbt, eftersom jag tränar terräng broddar jag i och ur måååånga gånger varje år.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
388
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
39
· Visningar
1 372
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
457
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
23
· Visningar
1 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka