Tappar broddar

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Din nya hovslagare kanske inte drar åt lika hårt som din tidigare. Jag har fått be min hovslagare att sluta dra åt brodden - jag får inte loss dem då.

Jag känner likt många andra på brodden varje gång jag kratsar hovarna. Då kan man ofta slippa att de hinner skruvas ur och lossna. På en häst som skruvar kan det dock gå fort.
Själv vore jag glad om jag inte fick loss dom, har inget behov av att skruva i och ur. ☺️

Broddar hör till den dagliga hovvården, och har inget med hovslagaren att göra utom att han sätter i broddar vid skoning. 10ans fastnyckel eller ett lite längre spärrskaft med 10ans hylsa (för all del 12an om ni har lite större häst typ ardenner) för daglig kontroll av att brodden sitter.

Många har ju även för vana att man tar ur brodden när hästen kommer in för kvällen och sätter tillbaks innan de går ut på morgonen.

Jag tycker egna verktyg för att brodda i och ur tillhör standardutrustning som hästägare. Låter du din häst gå utan brodd om det tex blir halt för första gången mitt under en skoperiod??

Men annars är väl det lättaste för din del att köpa ett spärrskaft och sen dra åt broddarna vid behov. Kolla hur de sitter när du kratsar hovarna och dra åt om de verkar lösa.

Jag låter aldrig hovslagaren sätta i brodd, gör det själv när hovis är klar. Annars kan man ju slå vad som att man står där och inte får ur dem sen.. Jag drar inte åt hårt men de sitter kvar ändå. Dock sällan de sitter långa perioder då jag alltid tar bort så fort de inte behövs längre.

Själv vore jag glad om jag inte fick loss dom, har inget behov av att skruva i och ur. ☺️
Du lyckas alltid tajma skoningen med när brodden inte behövs?

Jag skor med 4 broddhål på hösten, men broddar inte förrän det blir halt. På våren broddar jag ur när underlaget tillåter. Vissa år är det ganska av-på i början respektive slutet av säsongen - och vissa år även mitt i.

Jag broddar ur helt eller delvis på fibersand. Och vissa veterinärkliniker tillåter inte brodd alls. En/flera brodd kan dessutom slitas mer än de andra sådan man vill byta dem.

För mig är det extremt opraktiskt inte få ur broddarna, och då har jag de ändå i mer än många som bor mer söderut. Jag har brodd dygnet om samt även vid transport under I princip hela vintern. Men OM/NÄR man måste broddar ur eller byta är det ett helvete om brodden sitter fast.

Jag använder broddhylsa från biltema, spärrskaft, en söm att peta med samt gängtapp vid behov.

Jag skor med 4 broddhål på hösten, men broddar inte förrän det blir halt. På våren broddar jag ur när underlaget tillåter. Vissa år är det ganska av-på i början respektive slutet av säsongen - och vissa år även mitt i.

Jag broddar ur helt eller delvis på fibersand. Och vissa veterinärkliniker tillåter inte brodd alls. En/flera brodd kan dessutom slitas mer än de andra sådan man vill byta dem.

För mig är det extremt opraktiskt inte få ur broddarna, och då har jag de ändå i mer än många som bor mer söderut. Jag har brodd dygnet om samt även vid transport under I princip hela vintern. Men OM/NÄR man måste broddar ur eller byta är det ett helvete om brodden sitter fast.

Jag använder broddhylsa från biltema, spärrskaft, en söm att peta med samt gängtapp vid behov.

Samma här.
Vi har fiber i ridhuset och då vill jag absolut inte ha tåbrodd i 😅

Tycker det beror på underlag, hur lång gänga man har på brodden (finns kort och lång) och hur hårt hovslagaren har dragit dem.
De kan ju blrja röra sig lite om hästen vrider sig när den vänder i hagen.

Jag ber hovslagaren att inte dra dem för hårt eftersom jag byter mina innan de är så nedslitna att de inte går att få ur.

Men jag känner också på broddarna varje dag när jag kratsar hovarna och får dra åt någon då och då. Dock mer när jag hade brodd med kort gänga då shettisen behövde det och jag inte ville ha två olika..
Och även beroende på hästen. Min förra fick jag skruva åt broddar på typ varannan dag och slarvade jag tappade han. Min nuvarande var jag skruvat åt typ fyra brodd på sen i november.
Samma hovslagare och typ av brodd mm. Men helt olika hästar. Den förra for som ett popcorn i hagen. Bock, galopp, bus, brall, tvärvändingar.
Nuvarande har mer approachen av tjuren Ferdinand. (Såpass att halva stallet blir alldeles "Alex, Alex vet du vad W gjorde i hagen idag?? Hon galopperade! Och BOCKADE!" de där enstaka dagarna när det spritter till i kroppen på henne 😅🙈)

Jag tycker egna verktyg för att brodda i och ur tillhör standardutrustning som hästägare. Låter du din häst gå utan brodd om det tex blir halt för första gången mitt under en skoperiod??
Det trodde jag var standard faktiskt för alla hästägare att ha ett broddkit och kunna sätta i och ur broddarna efter behov. jag tror inte jag mött någon faktiskt som inte har egna verktyg för det..

Men det går alltså inte utan gängtapp med skiftnyckel? Tänkte annars kunde jag fixa det nästan genast tar ett tag att få gängtapp skaffad.
Jag tar först en söm för att bort det största, som småstenar och så, sedan tar jag gängtappen för att se till att inget litet skit fastnat i gängorna och hindrar att brodden dras åt ordentligt.
10:ans nyckel för att dra åt broddarna med.

Jag kollar dom varje dag och drar åt när någon känns lös.

Man skor ju ändå varannan månad typ så om hästen går lite med broddar på hösten innan snön kommer eller på våren då det smält är inget jag bryr mig om. Fick iallafall i brodden utan gängtapp får se nu om den hålls där.

Man skor ju ändå varannan månad typ så om hästen går lite med broddar på hösten innan snön kommer eller på våren då det smält är inget jag bryr mig om. Fick iallafall i brodden utan gängtapp får se nu om den hålls där.
Det finns väldigt mycket forskning och väldigt entydiga rekommendationer att brodda ur så fort det inte behövs, eftersom brodd tar bort glidmomentet och innebär en ökad påfrestning på lederna.

Fast så är det väl hela vintern också.
Just därför man inte vill förlänga tiden det är så genom att ha brodd i när det inte behövs
Det är en sak öka påfrestningen på lederna för det är av nöden tvungen för att de inte ska halka och slå ihjäl sig. En annan att fortsätta ha ökad påfrestning på lederna för man är för lat för att brodda ur

Just därför man inte vill förlänga tiden det är så genom att ha brodd i när det inte behövs
Det är en sak öka påfrestningen på lederna för det är av nöden tvungen för att de inte ska halka och slå ihjäl sig. En annan att fortsätta ha ökad påfrestning på lederna för man är för lat för att brodda ur
Då det handlar om nån vecka hit eller dit tycker jag inte det gör nån enorm skillnad i det stora hela.

Broddar heller aldrig ur. Nu rider inte jag på fibersand men har aldrig haft problem med att brodden sitter i en period fast det inte är is/snö.

Då det handlar om nån vecka hit eller dit tycker jag inte det gör nån enorm skillnad i det stora hela.
Så du lyckas alltid tajma dina skoningar med när brodd behövs/inte behövs, på någon vecka när? Jag tolkade inte ditt förra svar om att man skor ju varannan månad så det är ju inte hela världen med brodd som att du skodde om i förtid för att den skulle slippa gå med brodd mer än "nån vecka"

Du gör som du vill med din häst, och du är absolut inte ensam om att ha brodd i när det inte behövs. Men man bör då vara medveten om vad "biverkningen" av att inte orka skruva i/ur brodd utifrån behov är. Vissa hästar är mer känsliga för den ökade belastningen, andra mindre. Men huvudsaken är att man har med sig vad det innebär

Så du lyckas alltid tajma dina skoningar med när brodd behövs/inte behövs, på någon vecka när? Jag tolkade inte ditt förra svar om att man skor ju varannan månad så det är ju inte hela världen med brodd som att du skodde om i förtid för att den skulle slippa gå med brodd mer än "nån vecka"

Du gör som du vill med din häst, och du är absolut inte ensam om att ha brodd i när det inte behövs. Men man bör då vara medveten om vad "biverkningen" av att inte orka skruva i/ur brodd utifrån behov är. Vissa hästar är mer känsliga för den ökade belastningen, andra mindre. Men huvudsaken är att man har med sig vad det innebär
Jag skor om när det behövs skor man i april går det förmodligen att sätta sommarskor redan och i oktober nån gång senast bör skor med broddar läggas. Om sen hästen skulle gå till maj med broddar gör mig inget inte heller om den får vinterskor i september med brodd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
388
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
39
· Visningar
1 372
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
457
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
23
· Visningar
1 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka