Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De blir väl lika nötta som sommarskorna? Eller har du olika skor sommar och vinter?Blir inte vinterskorna mycket nötta om man använder dom utan att brodda? Broddarna kan ju även bli långa att sätta fast i en sliten sko.
Blir inte vinterskorna mycket nötta om man använder dom utan att brodda? Broddarna kan ju även bli långa att sätta fast i en sliten sko.
Det finns nåt som heter vinterskor dom har broddhål nämligen.Det beror på vilket underlag man rider på. Finns inget som heter vinterskor, det är samma skor som på sommaren.
Man anpassar ju skorperioden efter hovens tillväxt och slitaget på skon.
Det finns nåt som heter vinterskor dom har broddhål nämligen.
Nej det kallas inte vinterskor för att de har broddhålDet finns nåt som heter vinterskor dom har broddhål nämligen.
Man borrar hål i skorna - samma sorters skor som används även utan broddar (och broddhål). Det finns visserligen att köpa skor med förborrade broddhål, men många hovslagare borrar broddhål på kundens begäran. Som bl.a. @Bison skriver så kan man ju vilja brodda av annan anledning än att det är vinter. Hoppning på gräsbana till exempel.Det finns nåt som heter vinterskor dom har broddhål nämligen.
Finns brodd med kort gänga. Eller så har man bara traktbrodd då, där slits inte skorna så mycket. Finns inget som heter "vintersko", det är samma skor man använder som annars.Blir inte vinterskorna mycket nötta om man använder dom utan att brodda? Broddarna kan ju även bli långa att sätta fast i en sliten sko.
Det är klart att skor slits om de används utan brodd. Särskilt i tån kan det bli besvärligt att få i brodd om hästen gått länge utan. I trakten har jag nog lyckats få i brodd så sent som nån vecka innan planerad skoning och då får man som du säger hålla koll på så att gängan i brodden inte är för lång (det finns brodd att köpa med kortare gänga om man vill - de behövs ju även om man skulle ha tunnare skor från början).Blir inte vinterskorna mycket nötta om man använder dom utan att brodda? Broddarna kan ju även bli långa att sätta fast i en sliten sko.
Du menar att du varje sommar har 4 gräsbroddar i skorna då?Nej det kallas inte vinterskor för att de har broddhål
Har du aldrig hört talats om gräsbrodd vid tävlingar på gräs?
När jag hade häst i Norrland skedde man med "vinterskor" i oktober. 4 broddar och snösulor. Samma skor hela vintern och ofta samma broddar. Det var mest mjuk snö så broddarna slets inte.Finns brodd med kort gänga. Eller så har man bara traktbrodd då, där slits inte skorna så mycket. Finns inget som heter "vintersko", det är samma skor man använder som annars.
Jag hoppas för övrigt nästan att du trollar![]()
Du menar att du varje sommar har 4 gräsbroddar i skorna då?
Hur menar du trollar? Är det om man kallar skor med broddhål till vinterskor? För övrigt har jag aldrig i mitt liv använt gräsbrodd, ej heller skor med broddhål på sommaren.Finns brodd med kort gänga. Eller så har man bara traktbrodd då, där slits inte skorna så mycket. Finns inget som heter "vintersko", det är samma skor man använder som annars.
Jag hoppas för övrigt nästan att du trollar![]()
Var och varannan vecka vet jag inte om det blir, men en del iaf@Anna-Bella @MiniLi
Ni som broddar i och ur så pass mycket som det låter. Dvs var och varannan vecka, vad anväder ni för att skydda broddhålen?
vanlig blindbrodd är ju inte heller optimalt för glidmomentet.
Jag har svårt att hitta en bra lösning.Jag kan liksom inte kämpa med fastkilade stenar jämt, ibland går de ju inte att få ur.
Sen har jag tyvärr is väldigt stor del av vintern där jag bor, så blir ganska mycket tider med brodd ändå. Hur otroligt det än låter här nere...
Har inte heller tillgång till ridhus, så jag kan välja bort is om det är en enstaka dag utan då får de vara i.
Lyckligtvis är inte min häst så känslig.
Edit: Jag broddar såklart ur när det är längre period utan halka.
Det är sådant man behöver hålla lite koll på givetvis, men det är ju tack och lov synligt för ögat om skon slits. Det finns brodd med kort gänga också.Blir inte vinterskorna mycket nötta om man använder dom utan att brodda? Broddarna kan ju även bli långa att sätta fast i en sliten sko.
Om man vill kunna brodda med fyra gräsbrodd så skor man givetvis med 4-hålsskor på sommaren med.Du menar att du varje sommar har 4 gräsbroddar i skorna då?
Nej det tror jag många har förståelse för, oavsett hur man själv gör.Ah, då har jag läst slarvigt. Jag har uppfattat det som att många tycker det är konstigt att alla inte håller på och broddar i och ur under vintern, det tycker inte jag (och uppenbarligen ingen annan heller, då).
Du menar att du varje sommar har 4 gräsbroddar i skorna då?
Ja herregud vad lata vissa människor är. Sen kan folk inte fatta dom står med senskador och hältor etc. TS är långt ifrån ensam om detta extremt lata beteendet med att bara låta broddarna sitta i långa perioder när det inte behövs. Särskilt detta året vart det varit väldigt LITE halka, vid hade typ 2 veckor här. Min går med dubbade barfota boots då. Men herre jösses vad jag blir upprörd över vissa hästägare. För inte att snacka om hur många hästar som råker få broddtramp. Att ha broddar i mer än vad som behövs pga man är för lat och bekväm. Snälla nån.Det finns väldigt mycket forskning och väldigt entydiga rekommendationer att brodda ur så fort det inte behövs, eftersom brodd tar bort glidmomentet och innebär en ökad påfrestning på lederna.