Vitaminer till islandshästar

Sv: Vitaminer till islandshästar

Dom som är ansvariga för stallet har sagt att det ingår analyserat hö, så det är väl bara att ta reda på och utgå ifrån det när jag ska forska vidare om ev. tillägg

Precis. Börja med att ta reda på vad höet innehåller och spåna vidare därefter.

Jag ger det som behövs när jag räknat ut foderstaten utifrån analysen på höet. Och det ges inget speciellt för att det är en islandshäst.

När jag lagt till ev kraftfoder och mineral så brukar det oftast saknas E-vitamin i rätt mängd (om jag inte fått lov att lägga till större mängder av tex pelleterat kraftfoder som är vitaministerat). B-vitamin brukar också saknas, men det har jag förstått är onödigt att lägga till då hästen producerar det själv i tarmen. Det är i regel bara i undantagsfall B-vitamin behövs.

Det som brukar fattas är E-vitamin och selen, ofta för att islandshästar inte bör ha kg vis med kraftfoder. Vid en låg proteinhalt i grovfodret kan man ge luzern, men den ger inget tillskott av vare sig selen eller E-vitamin. Det är för det mesta dessa färdigfoder som innehåller extra tillskott av det, och för att täcka behovet krävs ofta ganska stora mängder kraftfoder vilket sällan ges till islänningar.

Liten parantes där bara. Enligt vår förra veterinär som var från Island (och har flytat tillbaka till ön) och som avlade och tävlade islandshästar, ansåg att selen bara behövdes tillsättas till de högpresterande hästarna som gick i hårdträning för tävlingssäsongen. Nu vet jag inte om det gäller hela landet eftersom det kan skilja på olika jordar.
Själva ger vi mineraler i form av ishavsalger från norra Island och linfröolja med extra E-vitamin.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Nu känner inte jag till jordmånen på island vad beträffar selen, men det är fullt möjligt att det finns där men definitivt inte i Svergie. Våra jordar är utarmade och något selen finns inte, i vissa fall i något mindre mängd men definitivt inte något som kan täcka behovet. Selen är viktig för hela individen oavsett den tränas eller ej, men selen krävs i större mängd för att kunna bygga bl a muskler. Vid brist kan hästen i sämsta fall drabbas av muskelförtvining, i mindre sämre fall svårigheter att bygga muskler.

Här är en länk till fördjupning.

http://www.kvicksilver.org/abs/selen.html

Själva ger vi mineraler i form av ishavsalger från norra Island

Blir det inte för mycket jod av det?
Har du några värden på mineralinnehållet så att jag kan jämföra vad hästarna verkligen får i mineralväg?

Jag läste en mineralanlys på alger en gång, men dels så var det för mycket jod och dels så passade det inte med mitt hö det året.
Så jag skippade algerna.
Men om jag minns rätt så var det mycket fosfor och selen i.

Jag läste i en veterinärbok en gång att vulkanisk berggrund innehåller mycket selen.
Och att ju äldre bergrund desto mindre selen.
Så jag har tagit för givet att Island är selenrikt.

Vulkaniskt är det ju så att det räcker.
Och Skandinavien är ju mycket gamla berg.

Jo man måste vara observant på jod. Har man mycket jod naturligt och från andra håll ska man vara försiktig. Enligt innehållsdeklarationen innehåller det 500mg/kg jod. Men det kan variera från skörd till skörd dvs när och var det skördas. Det jag använder är Ascopphyllum-Nodosum skördat utanför islands kust. Den innehåller alla kända former av mineraler och spårämnen, ett tjugotal aminosyror samt alla vitaminer. Är övertygad om att vattnet norr om Island inte har samma föroreningar som finns längre söderut.
Det innehåller bl.a.:

Kalcium 20000mg/kg
Fosfor 2000mg/kg
Magnesium 7000mg/kg
kalium 2500mg/kg
Selen 4mg/kg
o.s.v........

Rolle

Det var kalkrikt, men inte så selenrikt som jag trodde.
Kisel då, hur mycket?

Hmmm...ska kolla.....Kisel 160mg/kg.

Rolle

Tack.
Det där är intressant tiol mitt hö men inte till hösilaget som jag har nu.
Men man måste ju ge 2hg om dagen om selenbehovet skall uppfyllas.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 789
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix