Vitaminer nödvändigt, eller ??

Sv: Vitaminer nödvändigt, eller ??

han får tydligen A och D vitaminer i mineral fodret jag ger såg jag idag.
Hörde nån gång att man ska ge A och D vitamin om man ger hösilage

puttar upp tråden...
Ingen annan som har en kommetar lr något ?? :)

Min tränas och tävlas relativt mkt och får B- & E vitamin.
Hon utfodras med Hösilage.

En frisk vuxen häst som inte är dräktig ska inte behöva extra vitaminer i foderstaten. Undantaget kan vara om man utfodrar med fjolårshö.

inte ens på våren innan gräset kommit ?? Är månag som säger att dom behöver extra vitaminer då...
Kan du motivera varför du inte tycker att dom behöver vitaminer ??
(vill föröska lära mej det här, och vill ha bra argument)

Om vi börjar med B-vitaminerna så finns det inga som helst vetenskapliga belägg för att de skulle behöva mer av dessa när de fäller. Hästar har mikrober i grovtarmen som syntetiserar dessa åt dem.

Vad gäller ADE-vitaminer så finns det tillräckligt av dessa i hö/hösilage för att täcka en vuxen hästs behov. Undantaget är som jag sa innan dräktiga ston och växande unghästar.
Försökte leta reda på vetenskapliga artiklar, men jag har inte tillgång till de databaserna just nu. Kan återkomma om du vill ha "bevis"?
Hur som helst är det detta de lär ut på SLU, och det får man väl anta att det är vedertagen fakta?

Här står det lite om vitaminer i kraftfoder

Vitaminer i vallfoder

Senast ändrad:

okej. tack. Är så att jag inte vet om jag ska ge min häst extra vitmainer, har inte sett nå bristsympton iaf... Iof har han haft proteibrist och håller nu på att bli mkt finare, men det har ju inget med vitaminer att göra lr ??

Tack för sidorna :)

Jag tror att det är att kasta pengarna i sjön ;).
Nej, proteinbrist har inget med vitaminer att göra.

Jag har hittat flera forskningsartiklar och liknande som visar på att det kan finnas för lite E vitamin i ensilage/hösilage.

Här är ett ex.jobb från SLU som behandlar detta (finns mer om man letar lite) http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000656/01/ExjobbJM.pdf

A och D vitamin täcks dock för vuxna, friska hästar. Däremot kan det som du skriver behövas tillskott för unghästar och dräktiga/digivande ston och då främst av D vitamin (+ E som jag skrev tidigare).

När det gäller B vitamin är det lite klurigt tycker jag för det som B vitamin kan vara bra för har sällan med brist att göra. Det finns inga vetenskapliga bevis men trots detta kan B vitamin ha god effekt vid t.ex. pälsfällning/pälssättning, grovtarmsstörningar eller som för en av mina unghästar - patellaupphakning. Men det är oftast inte en brist det handlar om i dessa fall utan de goda effekterna verkar bero på andra faktorer.

Att be om "bevis" för olika personers argument tycker jag bara är bra! Det finns allt för många som "vet" massor utan att kunna visa på hur de vet det och det är ingen bra grund att bilda sig en egen uppfattning på tycker jag! :)

Tack för länken, det ex-jobbet hade jag missat! Då har jag lärt mig något nytt idag också.

Att be om "bevis" för olika personers argument tycker jag bara är bra! Det finns allt för många som "vet" massor utan att kunna visa på hur de vet det och det är ingen bra grund att bilda sig en egen uppfattning på tycker jag!
Absolut! Man ska alltid vara källkritisk.

Okej, tack :) ja det är ju det man är orolig för, känns ju väldigt onödigt iaf.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 118
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 404
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka