Vitaminer nödvändigt, eller ??

Tuvisen

Trådstartare
Hur är det igentligen behöver hästar vitaminer lr inte ?? Har läst massa trådar på buke men blir inte riktigt säker på hur det är.... Verkar som att lika många fodrar för att de TROR att deras hästar behöver vitaminer, som dom som ger vitaminer för att de vet att hästarna behöver det...
Håller på att räkna ut foderstat och allt blir bra förutom vitaminerna som han enligt vad jag har räknat ut att hans behov är så borde han ha ca. 3 gånger mer utav A,D och E-vitamin. Han äter hösilage men jag har ingen aning om hur mkt vitaminer som det innehåller, han äter ca. 16-18 kg hösilage om dagen.

Hur ser ni att era hästar behöver vitaminer och varför ger ni dom det och vad för slags vitaminer ger ni dom då ???

Tacksam för alla åsikter och svar :rofl:

Sv: Vitaminer nödvändigt, eller ??

jag ger e-vitamin med selen därför att jag vet att vi har väldigt selenfattiga marker här.
och sen ger jag b-vitamin vid pälssättning och fällning eftersom dom då har ett ökat behov.
annars så tror jag nog att mina får i sig det dom behöver i den vanliga maten.

Min häst får vitaminer från mineralfodret, är mineralerna ej vitaminberikade får hon ett annat tillskott.
Det vill jag ge eftersom hon är gammal. Jag kanske inbillar mig men jag vill se till att hon får tillräckligt. B-vitamin får hon ibland en dos extra när hon fäller. Denna vintern har hon hittils ej behövt det. På sommarn får hon inga vitaminer, de har så rikt bete med en hel massa olika växter utöver gräset + mycket solljus.

okej, selen får min pålle i sig endå med mineralfodret.
Har läst här på buke att vitaminmängden minskar ju längre sedan höet sördades och det låter ju logiskt, men har oxå läst att det minskar med så obetydlig del att man inte behöver tillsätta vitaminer iaf...
har loxå läst här på buke att man ska ge E-vitamin om dom äter hösilage... :confused:

Stämmer det här ?? nån som vet ?

Hur ser du att hon får det hon behöver ?? (nyfiken)

jag läste oxå någonstans att man ska ge extra e-vitamin om hästen utfodras med syrat grovfoder, så jag ger det men utöver det så får hon "bara" kraftfoder och mineraler utöver hö/hösilage

okej, ja han får ju i sig lite vitaminer från mineralerna och lite från kraftfodret han äter, men det är inag stora mängder...

okej :) inte ens på våren ?? verkar som att många ger vitaminer då...

Fötsod inte så mkt utav den där sidan :confused:, vad är grönmassa för något ??:confused: Ibalnd skrev dom ensilage och ibland grönamssa....

Jag kollar vad fodret hon får innehåller och jämför med tabeller som finns. Enkelt :D Som sagt får de ofta det de behöver av en bra foderstat men jag vill ge lite extra eftersom hon är gammal och gärna får lite dålig päls och dåliga hovar, småproblem med magen mm.

Grönmassa är den råvara som används till ensilage och består i regel av olika gräs, olika örter, vitklöver, rödklöver och andra vallväxter. Vanligen hackas massan direkt...därefter in i silos tex.

Tja, sidan är inte så krånglig om man läser på ;)

Intressant det där med E-vit i plastat foder. Det folk ofta brukar fokusera på är att innehållet av E-vit är mindre i plastat foder än i gräs. Ja, men hur det är i brukar inte diskuteras i sammanhanget...:smirk:
Eftersom halterna sjunker genom oxidation så kan det ju tom vara ännu lägre i hö.

Sara

vadå gäller det för allt inplastat grovfoder ?? Man brukar väl plasta in hö oxå ? eller gör man inte de :confused:

Hur ser ni att era hästar behöver vitaminer Han blir grinig och har ont när han sätter/fäller pälsen
och varför ger ni dom det för jag vill inte att han ska må dåligt av pälssättning/fällning..
och vad för slags vitaminer ger ni dom då ??? B-vitamin

han får även E-vitamin pga selenet

okej, jag har oxå nyligen hittat formler så man kan räkna ut vitaminbehovet, men är ju så såvrt att veta om det täcks när man inte har en aning om hur mkt vitaminer grovfodret innehåller... :crazy:

okej, får nog försöka läsa den där sidan igen, och se ifall jag fattar mer då :P

okej, men du ger inga A lr D vitaminer ?? varför inte isåfall ??

för det finns inget selen i ADE vitamin burken.. annars hade jag köpt den

okej, så din häst klarar sej bra utan A och D vitamin ?? Verkade som att du skulle vilja ge A och D vitamin varför vill du ge det ? vad är det bra för ??

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 118
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 404
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V