Vita hår = bristsymptom?

J

joneya

Kan hästar bli stickelhåriga av någon näringsbrist? Har hört att det kan hända (via en amerikansk sida som hade "räddat" ett stickelhårigt varmblod och förklarade stickelhåren med undernäring). Är det någon annan som vet något om detta?

Tacksam för svar
M.v.h. från Joneya

Det betyder alltså att de små vita hår jag nu ser på min häst betyder att han har haft någon brist under ett tag? Det är väldigt få hår, men det är ett vitt hår lite här och där på kroppen. Kopplade direkt samman det med den där "rescue-hästen" som jag läste om och blev lite "orolig".

Jag ska börja fodra rejält nu till hösten så det lär försvinna så småningom. Däremot är det jättesvårt nu med sommarbete, att veta vad de får i sig eller inte får i sig.

Ja det betyder det oftast, det ska dessutom till en rätt alllvarlig brist för att det ska vara så, det i kombination med en massa olösta spänningar, tex att hästen under längre tid tränats fel, haft dålig blodcirkulation etc. Såna hästar brukar ofta ha nått problem med njurarna.

Men det kan ju vara en viss ärflighetsfaktor också...Jag hade en märr som var lite stickelhårig bara, hennes första avkomma ha en stor fläck på sidan av magen som är stickelhårig(Ville) den andra har kota vä bak som är det + ballarna hö bak....

Sen har vi ju Tap in som lämnar stickelhårigt...

Oj!! Nu blev jag fundersam, mitt sto som är fux med vit man och svans har denna sommar fått vita strån över hela kroppen.Hur får man då fram om det skulle vara något bristande i foderväg?? :confused:

Va kan det verkligen stämma???
Jag har två fux ston med ljus man och svans och dom är stickelhåriga, dock mer på sommaren än på vintern.
Mina ston är shettisar. Det är ju rätt så vanligt att just fuxar är stickelhåriga, så då betyder det att alla som benäms stickelhåriga har brist av något eller??????

min fux har också vita stickelhår, syns nästan bara på sommaren, vad är det som det kan vara brist av i så fall?

Hmmm, ja de flesta fuxar blir mer eller mindre stickelhåriga fick jag veta nu. Så det där med brist på något är trams. :mad:
Skulle tävlings hästar av olika kalibrar ha brist på något varje sommar då??? Nä om man tänker efter så är det rätt dumt att skärra upp sig. :smirk:

Jag har också en brun häst som är stickelhårig... Har själv fött upp henne och hon har varit stickelhårig sen hon fällde fölpälsen.

Om detta verkligen stämmer finns det JÄTTEmånga med dessa allvarliga brister trots välutformade foderstater...

Visst kan man tänka sig att allvarlig näringsbrist kan ge vita hår men att påstå att stickelhårighet skulle vara ett tecken på näringsbrist är ju bara löjligt.
PL

Vad JAG menade är en brun häst UTAN stickelhår i stammen. Sedan finns det ju gener som ger stickelhåriga hästar; men just min häst har nog inga sådana gener (helbrun travare med brun stam).

Att näringsbristen skulle vara allvarligt låter knepigt eftersom jag hade en foderstat uträknad efter alla konstens regler. Däremot kan dålig hygien på fodret eventuellt ha satt magen i rullning (hade mögelpartier i höet som gavs till hagkamratera; sedan fodrade vi med hösilage som man inte har någon större hygienkoll på trots analys).

Men till hösten blir det fri tillgång till vitaminer och mineraler i hage och box och jag kommer att hantera allt hö som läggs in i hagen själv.

Nämen oj vad folk hestar upp sig. Givetvis är det inte nått fel på alla de hästar som är stickehåriga av födsel och ohejdad vana. Jag snackar om såna som BLIR det rätt vad det är.

Men VAD lider de brist på? Det går ju inte bara att säga ATT de lider brist på något. Man kan ju inte gärna öka av allt man ger till hästen då är det stor risk att det slår åt andra hållet. Vore intressant att veta var du läst/hört detta.
Har också en brun häst som fått vita hår lite varstans när man tittar noga och i vintras hade hon en vit fläck vid örat samt på rumpan som sedan försvann vid fällning. Har inga övriga problem med henne och skulle hon lida av allvarlig, långvarig brist på något borde det ge tydligare utslag inom annat än vita hårstrån.

Men vad grundade du det på då om det visade sig som "stickelhårig" ?
Hur fick du fram orsaken?
Fanns där inga andra tecken?

Det är väl klart att det fanns andra tecken, de vanliga som följer av proteinbrist och mineralbrist.
Hur man får fram orsaken?...Orsaken till bristen eller vilken orsak?

Det är ett rätt vanligt fenomen som det finns mkt beskrivningar om.
De vita tecknen kommer ju efter en brist så det är rätt logiskt att man ser bristen först....

Liknande trådar

Hästvård Märkt att min svartbruna häst får vita hår över hela kroppen plötsligt. Möjlig orsak vet någon? Född 2007.
Svar
6
· Visningar
663
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 807
Senast: Anonymisten
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat