Sv: Vit herdehund för&nackdelar?
Välkommen in i min värld
Precis som det står i länken som Vallhund postade så bedrivs det idag avel av vit schäfer, och som det står där, förväxla ej dem med rasen vit herdehund.
Jag utgår ifrån att det är en renrasig godkänd hund du är ute efter och då är det vit herde som gäller!
Jag äger två stycken tikar på 5 och 3år. Båda från samma uppfödare. De är väldigt lojala sin familj och dem de känner. Främlingar brukar de inte bry sig om så mycket övht. Dock visar de ingen rädsla för främlingar, vilket jag anser är viktig då viss reservation finns i rasen.
Mentaliteten har blivit betydligt bättre de senaste åren men än dyker det upp hundar då och då som mentaliteten kunde varit betydligt bättre på.
Det är en följsam och lättlärd hund som gärna är med på det mesta.
Du bör ha som mål att arbeta något med din hund tex lydnad, spår osv.
Miljöträningen är viktig redan från start att köra igång med för att få en trygg stabil vit herde.
Se till att träffa så många som möjligt, de flesta vh ägare jag känner pratar gärna och mycket om sin ras så var inte rädd att ta kontakt och fråga fråga fråga! Inga frågor är för dumma, speciellt då det blir din första hund.
Ta kontakt med flera olika uppfödare för att hitta rätt för just DIG!
Kolla upp syskon och föräldradjuren, det förekommer både HD och AD inom rasen.
Fråga mig jättegärna om du undrar något mer. Jag brinner för rasen och dess framtid!
Om du vill ha rekommendationer på uppfödare kan jag fixa det, skicka ett pm i så fall, beror lite på var du bor? Dock är jag en aning partisk då jag anser att jag har den bästa uppfödaren man kan få