Vit fläck i ögat

Sv: Vit fläck i ögat

Verkligen? Det kan jag direkt säga att jag inte gör. Då skulle man nog hålla upp många värdefulla tider för "skitsaker".

Vi är alla olika. Jag går hellre en gång för mycket än en för lite. Ögonen ska man inte chansa med. Min ras, mops, får ju lätt ögonskador och jag har sett väldigt tråkiga konsekvenser när en skada har fått vänta några dagar. Ett sår på hornhinnan som blir infekterat kan sluta i katastrof. Vår killes uppfödare, som är rutinerad, misstog en ögonskada för en vanlig infektion. Det slutade med operation, vovva som fick gå med ögonet igensytt i flera veckor och slutet på utställningskarriären. Inte kul. De gånger jag har misstänkt ögonskada hos vår hund har jag sett till att han har fått träffa vet. samma dag. Alla veterinärer har akuttider.
 
Sv: Vit fläck i ögat

Kl*


Så nu har jag fått en tid den 3 augusti till ögonveterinären. Dem ansåg inte att det va akut eftersom han inte ha ont, ser fortfarande normalt, ja allt är OK. Skulle kontakta dem ifall han skulle bli sämre.
 
Sv: Vit fläck i ögat

Han fick första fläcken i onsdags, andra i fredags så det är inte så att han ha gått i ett halv år med detta.
Fick heller inte svaret, återkom efter semestern, VI visste att hon var på semester sedan innan men visste dock ej om hon kommit tillbaka.

Och som sagt för mig är det inte bara att ringa nästa ställe. Vet du ens hur bra förbindelse jag har till djursjukhus? Går knappt inga bussar nu på sommaren, stannar inga tåg i detta lilla samhälle jag bor i. Om jag ska till närmsta djursjukhus (4 mil) som inte har en ögonveterinär så får jag VANDRA i över 1 mil efter att jag har hoppat av bussen som alltså går väldigt sällan. För att sen undersöka hunden, varav dem lär säga att en ögonveterinär bör titta på hunden, VANDRA tillbaka 1 mil igen och hoppas på att jag hinner med sista bussen. Gör jag inte det får jag väl sova i en busskur och ta första bussen dagen därpå.
Men det är väl självlart att jag ska göra detta, än istället få en tid direkt hos en ögonveterinär så jag snabbare kan få diagnos på hunden!

Ja inte vet väl jag om TantEster är vet. eller ej. Men som jag sa innan, jag ville INTE veta vad det kan vara, jag ville veta om någon VARIT med om detta på sin egen hund, vad den fick för diagnos och behandling och hur allt slutade! Tydligen ska detta vara svårt att förstå!

Om det är en infektion så hade ögat varit med irriterat än vad det är, som sagt han är helt OK förutom att man kan se en vit fläck i vardera öga.

Som sagt, för mig är det inte bara att åka in som du hela tiden verkar tro. Alla har inte allt serverat på ett silverfat!
 
Sv: Vit fläck i ögat

Med min ringa erfarenhet kan jag berätta följande: när min hund fick en skada på hornhinnan syntes det inte med blotta ögat, men han var väldigt irriterad. Blinkade, knep ihop ögat och ville gärna krafsa med tassen. Vi åkte akut till Göteborg med honom, fick behandling och det läkte fint. Att hunden skulle få skador (orsakade av yttre föremål) på båda ögonen med ett par dagars mellanrum låter väldigt osannolikt i mina öron, men konstigare saker har väl hänt.

Det som slår mig är ... pannus? Jag vet inte hur de första symptomen ser ut, men på en hund som utvecklat sjukdomen blir det liksom en grå hinna över hela ögat. Googla!
 
Sv: Vit fläck i ögat

Fast nu pratade jag inte om ögonskador, utan rent allmänt eftersom användaren skrev "oavsett vad" (eller dylikt).
 
Sv: Vit fläck i ögat

Nä men fyyy,så länge hade jag aldrig vågat vänta:eek: Jag hade mått så dåligt av och inte veta vad det är, och inte fått ngn lugn och ro,bara gått och tänkt på det.Men det är jag det,alla är vi olika....
 
Sv: Vit fläck i ögat

Jag trodde det var rätt självklart att man inte åker in får en liten rispa tex. Men allt som man själv inte är bombsäker på vad det är/kan behandla själv åker man givetvis in med, bums.
 
Sv: Vit fläck i ögat

Sånt där gnäll lyssnar jag inte ett skit på ärligt talat. Har man djur/barn så har man ett ansvar och jag ger blanka fan i hur jobbigt det än är att lösa vissa saker, men gör det bara.
Jag har inte heller saker och ting serverat på silverfat, men jag löser saker för att jag måste, och jag bor också mitt ute i ingenstans och får inte köra bil.
 
Sv: Vit fläck i ögat

Sånt där gnäll lyssnar jag inte ett skit på ärligt talat. Har man djur/barn så har man ett ansvar och jag ger blanka fan i hur jobbigt det än är att lösa vissa saker, men gör det bara.
Jag har inte heller saker och ting serverat på silverfat, men jag löser saker för att jag måste, och jag bor också mitt ute i ingenstans och får inte köra bil.

Jag får nog hålla med.
 
Sv: Vit fläck i ögat

+1 på det o föregående inlägg.
När man skaffar sig hund så ser man till att man har möjlighet att göra det som krävs, dvs hålla den frisk, välnärd o vältränad.
Har inget med silversked att göra.
:devil:
 
Sv: Vit fläck i ögat

Jag lägger ner...Skiter i vad ni tycker! Men Atlas ska i alla fall till veterinären.
 
Sv: Vit fläck i ögat

Med min ringa erfarenhet kan jag berätta följande: när min hund fick en skada på hornhinnan syntes det inte med blotta ögat, men han var väldigt irriterad. Blinkade, knep ihop ögat och ville gärna krafsa med tassen. Vi åkte akut till Göteborg med honom, fick behandling och det läkte fint. Att hunden skulle få skador (orsakade av yttre föremål) på båda ögonen med ett par dagars mellanrum låter väldigt osannolikt i mina öron, men konstigare saker har väl hänt.

Det som slår mig är ... pannus? Jag vet inte hur de första symptomen ser ut, men på en hund som utvecklat sjukdomen blir det liksom en grå hinna över hela ögat. Googla!

Han har inga problem med sina ögon, ingen irritation över huvud taget. Han mår fint! Hade jag sett att han hade haft ont hade jag självklart åkt in akut.

Jag läste om pannus innan jag startade tråden men symptomen är rätt illa om man säger så, irritation och sånt skit. Och som sagt, Atlas mår jätte bra. Är som vanligt.
 
Sv: Vit fläck i ögat

Men jag förstår inte, han ska ju till en veterinär. Jag gnäller inte, förklarade bara att jag har svårt att SJÄLV ta mig till ett djursjukhus.
Jag förstår ärligt talat inte varför ni ska vara så elaka. Atlas betyder så djävla otroligt mycket för mig. Han är lyckan i mitt liv, skulle kunna dö för hnm. Tror ni att jag skulle låta honom utstå onödigt lidande? Han mår jätte bra, har inte ont. och han ska till en veterinär. Men ändå får jag en massa skit. VARFÖR?? Vad har jag gjort för fel??
Tycker ni det är kul att sitta där bakom en dataskärm och trycka ner andra människor. Visa er själva som ni vore kunniga för att sen får andra att känna sig som de vore helt värdelösa. I detta fallet låter det som att jag inte ska ha djur över huvudet taget för att jag har själv svårt att ta mig till ett djursjukhus.
Fatta ni hur mycket ni har sårat mig?
Allt jag ville veta var i fall någon haft detta på sin hund.

Hoppas ni är nöjda..
 
Sv: Vit fläck i ögat

Jag har följt den här tråden ett tag o är förundrad men inte förvånad.
Du har varit i kontakt med vet, din hund är inte visar inte smärta eller ökat tårflöde!
PL
 
Sv: Vit fläck i ögat

Det jag reagerat på hela tiden är att det är så jäkla jobbigt för dig att ta till en veterinär.

Hade du inte skyllt på det utan sagt rent ut enbart att vad veterinär rått dig till osv hade jag inte gnällt. Men jag blir så jäkla irriterad på folk som gnäller på att saker och ting är jobbigt när det gäller djur/barn. Du använder det för att försöka försvara dig emot att andra säger att de skulle agerat annorlunda.
Om du är säker på att du sköter din hund så gott det går hade du helt enkelt bara kunnat säga att jag ska boka tid och åka dit då, inte börja gnälla om att det är besvärligt att åka dit.

Jag personligen skulle inte väntat utan stått på mig och åkt in. Ja menar, sulle jag sjävl få fläckar på ögonen hade jag ju velat in direkt, så varför ska inte hunden in. Så fungerar jag, om det är rätt/fel är väl upp till var och en att avgöra. Men som sagt, gnället om att det är bökigt och jobbigt stör mig något fruktansvärt.
 
Sv: Vit fläck i ögat

Men nu får du väl ge dig? TS började med att förklara varför det var så svårt för henne att ta sig till veterinär, inte "gnälla" över det. Jag säger som Peter (som för övrigt också är legitimerad veterinär) - TS har varit i kontakt med vet samt ska in till vet för undersökning, hunden visar ingen smärta, ökat tårflöde eller övriga symptom.

För min del verkar det som att "gnället" kommer från annat håll än TS som hela tiden hållit en någorlunda god ton och förklarat gång på gång. Det tålamodet hade jag nog aldrig haft.

Även om man tycker att TS har handlat fel så tror jag att det budskapet har bankats in nu. Uppenbarligen har h*n blivit väldigt sårad av flera inlägg men ändå så fortsätts det. Väldigt tråkigt.
 
Sv: Vit fläck i ögat

Jag förklarade bara varför jag blev irriterad från första början. Sedan att jag tog det som gnäll från hennes sida är ju mitt sätt att tolka vad hon skrivit.
 
Sv: Vit fläck i ögat

Jag tycker det är lite oroande att TS har så svårt att ta sig till veterinär, eller rättare sagt gör det så svårt att ta sig till veterinär. Vad hade hon gjort om det helt uppenbart var något som var trasigt i ögat?

Att ta taxi är faktiskt något som funkar. Man kan få vänta en liten stund på en chaufför som är villig att ta med sig hunden, men beställer man turen i förväg så slipper man det. Eftersom det bara var 4 mil så borde inte kostnaden bli hisnande, är det ändå för dyrt så kan man ta taxi till och från busshållplatsen.

Fast även jag måste berömma TS tålamod. Ska man förklara varför man tror det är bråttom till vet så bör det kanske göras på andra sätt än att förklara för TS hur kass man tycker hon är.
 
Sv: Vit fläck i ögat

Vill bara säga!!

1. Vet är kontaktad
2 uppfödaren har tittat på ögat
3 vet blev kontaktad igen

och sedan tycker jag att sitta och tjafsa när ni faktigst inte har hela fakta på bordet, när en människa vill fråga om råd. Ge råd, och låt människan sedan göra vad hon vill med det rådet. Råd får vi alla och inte lyder jag blint heller. Ge goda råd och låt sedan hundägaren tillsammans med vet och uppfödare ta ett beslut. Jag tycker ni är otroligt fördömande och vissa av er borde ta och lugna ner er. Bara för att man inte gå tillväga precis som ni säger så tror ni att man misshandlar sina djur. Skaffa ett liv säger jag bara. Det hade räckt att skriva.

"På min hund var det en allvarlig skada och det kunde ha behövts opereras. hoppas det löser sig"

Varför måste ni bli så otrevliga. Låt människan ta ett eget beslut. Tror ni inte hon är orolig ändå?? Usch säger jag bara..vissa människor är inte sympatiska och älskar att fördöma andra människor.
Ha en underbar dag och nu väntar jag ett samtal från min vet då min hund precis har genomfört en allvarlig operation och kunde ha dött.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 583
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 090
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 068
Senast: tott
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 833
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp