Vit fläck i ögat

Sv: Vit fläck i ögat

Jag tycker det är lite oroande att TS har så svårt att ta sig till veterinär, eller rättare sagt gör det så svårt att ta sig till veterinär. Vad hade hon gjort om det helt uppenbart var något som var trasigt i ögat?

Att ta taxi är faktiskt något som funkar. Man kan få vänta en liten stund på en chaufför som är villig att ta med sig hunden, men beställer man turen i förväg så slipper man det. Eftersom det bara var 4 mil så borde inte kostnaden bli hisnande, är det ändå för dyrt så kan man ta taxi till och från busshållplatsen.

Fast även jag måste berömma TS tålamod. Ska man förklara varför man tror det är bråttom till vet så bör det kanske göras på andra sätt än att förklara för TS hur kass man tycker hon är.
----------

Jag är hennes syster och jag hade kört henne om det hade varit AKUT!! VI har varit i KONTAKT med vet och det var INTE AKUT. Sluta läs mellan raderna. Hur gamla är ni egentligen?? Elaka människor finns det gott om. Genom att äga djur får var utstå en hel del men vill ni inte ge ett råd till henne och låta henne fatta ett beslut utifrån det så låt bli och skriv. Nu skriver jag det igen. (från mitt 31 åriga liv med hundar) DET ÄR INTE AKUT DVS DET ÄR INTE BROTTOM. HALLÅÅÅÅÅÅ??? Har det trillat ned en pallett nu???? Eller ska jag behöva skriva det igen???? DET ÄR INTE BRÅTTOM. Sedan kan ni skrika och gapa bäst ni vill. Ni har fasen ingen fakta på bordet!! Det TS ville var om någon varit med om det tidigare och jag kan inte heller ser något samband med det vissa skriver och det som TS har råkat ut för. Det stämmer inte in. Tror ni inte om en vet hade trott att det varit en ögonskada (skada från ngt yttre) skulle ha bett TS komma in då?? Ta och läs vad hon skriver för fan. Sedan beundrar jag TS som vill vara så självständig som möjligt och bara ber om hjälp (med bil m.m.) när det är akut och hon inte fixar det själv. Stolt över dig sis, låt inte dessa människor få dig att må dåligt. Dem vet inte vilken fantastisk djurvän du är. KRAM
 
Sv: Vit fläck i ögat

Och varför tar du dig ton?

"1. Vet är kontaktad
2 uppfödaren har tittat på ögat
3 vet blev kontaktad igen
"

Var hittar du den historiebeskrivning o tidsordningen, eller är det jag som är blind/senil? I vilket inlägg skrivs det att uppfödaren tittat på ögat/ögonen?

Fö håller jag med cillamuffins o Shark.
TS har själv varit otrevlig genom att påstå att alla inte är födda med silversked i munnen.
Inga av oss har varit otrevliga, men en del av oss har räddat livet på hundar genom att få medlemmar på detta o andra fora att ta sig till vet AKUT!
Så vad är ditt problem, förutom att din egen hund är sjuk o nyopererad.
Hoppas att den klarar sig.
 
Sv: Vit fläck i ögat

.
TS har själv varit otrevlig genom att påstå att alla inte är födda med silversked i munnen.
.


För att försvara mig själv så var jag inte otrevlig. Ni skriver att det är bara att ta bussen eller tåget. För mig är det inte bara att göra så. Hade det ändå varit så enkelt så är det självklart att jag hade gjort det. Men tyvärr har jag inte det så "lyxigt" (serverat på ett silverfat) att ens kunna göra det. Så nej, jag var inte otrevlig.

kl*
Som min syster skriver så ställer min familj upp för mig i alla lägen. Men som hon även skriver så vill jag kunna vara så självständig som möjligt. Jag vill kunna klara mig utan andras hjälp.
Hade nu ögat varit trasigt så hade vi åkt in akut.
Men jag förstår inte varför vi ska gå så långt hela tiden. Vad gör du om hunden bryter benet, vad hade du gjort om ögat var si och så?
Ärligt så ska ni strunta i det. Det är inte ert ansvar, ni behöver inte bryr er.

Och åter igen så gnäller jag inte hur jobbigt det är att ta min hund till ett djursjukhus. Jag FÖRKLARADE att jag har inte det så lätt att PÅ EGEN HAND ta mig dit. Men som sagt, min familj ställer upp så gott de kan. Och ber jag dem ifall de kan köra mig och min hund så gör dem självklart det. Så helt plöstligt är det inte jobbigt att ta hunden till veterinären. Något som det aldrig varit.
Skulle aldrig tycka det är jobbigt att ta mitt djur att se till att det få vård. Det är vårt ansvar att se till att dem mår bra, våran skyldighet att se till att dem inte lider i onödan. Djuren måste förlita sig helt och hållet på oss. För utan oss hade dem inte klarat sig.
Jag är väldigt mån om att djuren mår bra och jag skulle själv vilja bli veterinär då jag älskar djur och vill att dem ska mår bra.
Så jag tycker verkligen inte att det är jobbigt att ta mitt djur till en veterinär, däremot har jag inte det lätt att på egen hand ta mig till en. Hur kan det vara så svårt att förstå skillnanden?
 
Senast ändrad:
Sv: Vit fläck i ögat

Jag tänker inte bråka med dig utan vill bara säga varför jag tror att folk blir förvirrade.

Om du känner dig trygg med att fläcken inte behöver undersökas genast, efter de kontakter som du har haft med vet. och uppfödaren så är det självklart inte mycket att säga om. Du har vidtagit de åtgärder som du anser lämpliga och som vet. har rekommenderat.

Problemet är att du samtidigt börjar blanda in hur svårt det är att åka till sjukhuset etc. Då låter det plötsligt som att du egentligen tycker att ögat bör undersökas genast men att du avstår för att det är krångligt att ta dig dit. Det är den saken folk reagerar på, för det är ingen bra ursäkt. Om det finns skäl att åka till vet. så gör man det, oavsett svårigheter. Eftersom du anser att du inte bör åka in med hunden, så är det ju helt irrelevant om det är svårt eller lätt att åka till veterinären: Du anser ju inte att hunden behöver åka dit nu.
 
Sv: Vit fläck i ögat

Jag tycker det är lite oroande att TS har så svårt att ta sig till veterinär, eller rättare sagt gör det så svårt att ta sig till veterinär. Vad hade hon gjort om det helt uppenbart var något som var trasigt i ögat?

Att ta taxi är faktiskt något som funkar. Man kan få vänta en liten stund på en chaufför som är villig att ta med sig hunden, men beställer man turen i förväg så slipper man det. Eftersom det bara var 4 mil så borde inte kostnaden bli hisnande, är det ändå för dyrt så kan man ta taxi till och från busshållplatsen.

Fast även jag måste berömma TS tålamod. Ska man förklara varför man tror det är bråttom till vet så bör det kanske göras på andra sätt än att förklara för TS hur kass man tycker hon är.


Som jag skrev i mitt senaste inlägg så har jag min familj som ställer upp och kör mig. Så jag har inte det svårt att ta mig till veterinär om jag ber om någon av dem kan köra mig. Men däremot som jag hela tiden har sagt så är lite mer problematiskt att jag på egen hand ta min hund till vet. Men det är något jag inte behöver göra eftersom jag har min familj.
För det har ju hela tiden handlat om MIG. Ingen har frågat ifall jag har någon som kan köra mig. Hade ni frågat det så hade svaret varit JA. Utan det har ju hela tiden varit, "Men DU kan ju bara ta bussen, tåget m.m." Aldrig varit, "Men kan du inte fråga någon du känner?"
Så om det nu händer något allvarligt med Atlas eller att ögat var helt trasigt så hade jag ringt till vet om en akut tid, ringt tex morsan om be henne vara taxi så hade Atlas fått träffa en veterinär samma dag.

Ang mitt tålamod så är det oerhört stort. Jag vet att jag inte är en dålig människa, eller är någon djurplågare m.m. Jag vet att Atlas inte far illa.
Jag har inte gjort något fel alls.
Jag vet också att man via nätet kan missförstå varandra oerhört. Man tolka olika på det någon har skrivit.
Men jag hoppas att nu alla ska förstå att om nu Atlas bli allvarligt sjuk så kommer han få den vård han behöver, samma dag! Så ni behöver inte längre spekulera i "Vad gör du om det händer"
För jag är ingen dålig människa och jag vill heller inte att någon annan ska tycka det.
 
Sv: Vit fläck i ögat

Jag tänker inte bråka med dig utan vill bara säga varför jag tror att folk blir förvirrade.

Om du känner dig trygg med att fläcken inte behöver undersökas genast, efter de kontakter som du har haft med vet. och uppfödaren så är det självklart inte mycket att säga om. Du har vidtagit de åtgärder som du anser lämpliga och som vet. har rekommenderat.

Problemet är att du samtidigt börjar blanda in hur svårt det är att åka till sjukhuset etc. Då låter det plötsligt som att du egentligen tycker att ögat bör undersökas genast men att du avstår för att det är krångligt att ta dig dit. Det är den saken folk reagerar på, för det är ingen bra ursäkt. Om det finns skäl att åka till vet. så gör man det, oavsett svårigheter. Eftersom du anser att du inte bör åka in med hunden, så är det ju helt irrelevant om det är svårt eller lätt att åka till veterinären: Du anser ju inte att hunden behöver åka dit nu.

Veterinären är som sagt kontaktad, och ja uppfödaren har kikat på ögonen.

Ja det jag ville förklara åter igen att jag på egen hand ha svårt att åka för det var någon som skrev att det är bara att ta bussen eller tåget. Läs mitt tidigare inlägg. Men nej jag har aldrig tyckt att ögat bör undersökas genast.
 
Senast ändrad:
Sv: Vit fläck i ögat

Problemet är att du samtidigt börjar blanda in hur svårt det är att åka till sjukhuset etc. Då låter det plötsligt som att du egentligen tycker att ögat bör undersökas genast men att du avstår för att det är krångligt att ta dig dit. Det är den saken folk reagerar på, för det är ingen bra ursäkt.

Så tolkade jag det inte alls. Flera undrade varför TS inte åkte in till vet pronto och hon förklarade varför. Det är inte att "blanda in", det är att förklara eller ge svar på en fråga. Däremot blev det en stor diskussion eftersom flera reagerade över det och hon förklarade om och om igen vilket i sin tur sågs som "gnäll".
 
Senast ändrad:
Sv: Vit fläck i ögat

MIn sexåriga schäfer har gråa fläckar på ögonen. De sitter ungefär vid pupillen och hon ser utmärkt bra ändå. Uppfödaren säger att hundar kan få fläckar men att det inte är nått att göra åt då de inte drabbar dem i något. Veterinärerna som kollat hunden under årens gång (avelstik) har inte sagt ett knysst om fläckarna trots våra frågor om dem, de sa att det inte var nått att oroa sig för. Hunden har aldrig kliat, haft besvär med annat eller varit onormalt vinglig eller blindaktig i sina rörelser;).

Jag tycker att man vid misstanke på problem ska tillkalla veterinär eller besöka en men om du som ägare inte märker av problemen i hundens vardag är det nog inte dagsakut. Bara du inte låter det ta flera dagar mot veckor elr månader så är det nog inte nån större fara. En fråga du kan ställa dig är om hunden är smärttålig elr inte? Vad är det för ras?:banana: Hoppas att det går bra, håller tummarna!
 
Sv: Vit fläck i ögat

Tack för ditt svar, jag hoppas att Atlas har något liknande som din vovve då =)

Han är inte smärt tålig :p Något jag har märkt när han ska borstas, han är en collie :laugh:

Tack så mycket, det hoppas jag med :bow:
 
Sv: Vit fläck i ögat

Och varför tar du dig ton?

"1. Vet är kontaktad
2 uppfödaren har tittat på ögat
3 vet blev kontaktad igen
"

Var hittar du den historiebeskrivning o tidsordningen, eller är det jag som är blind/senil? I vilket inlägg skrivs det att uppfödaren tittat på ögat/ögonen?

Fö håller jag med cillamuffins o Shark.
TS har själv varit otrevlig genom att påstå att alla inte är födda med silversked i munnen.
Inga av oss har varit otrevliga, men en del av oss har räddat livet på hundar genom att få medlemmar på detta o andra fora att ta sig till vet AKUT!
Så vad är ditt problem, förutom att din egen hund är sjuk o nyopererad.
Hoppas att den klarar sig.

För att jag känner min syster och för att jag vet mycket mer än vad som beskrivs här. För att jag har träffat hunden själv och jag tycker vissa hoppar på och själva ta ton utan att behöva göra detta. Man kan ju skriva vad man tror att det är (observera tror) sedan kan ju ägaren undersöka saken om detta kan vara överensstämmande med verkligheten. Goda råd uppskattas och jag diskuterar gärna med både kollegor och veterinärer om råd. Dock måste jag ju själv ta ett beslut och det är där jag tycker det brister lite i denna tråden. När TS inte gjorde som man själv ville blev man otrevlig och sa att då var ju TS inte (även om det inte sas direkt så var innebörden den samma) var en bra hundägare och verkligen inte såg till djurets bästa. Nu är det så att innan man gör en sådan bedömning själv så ska man ju ha sett hunden själv. I ett forum kan man bara dela med sig av sina egna livserfarenheter och då hoppas att man kanske ha hjälpt någon. Här tycker jag det spårade ur och då tar jag mig ton. Med den erfarenhet när det kommer till hundar och dess ägare så finns det banne mig inget roligare än att gotta sig i andras problem och gärna snacka lite skit också. Många tror att dem är så himla duktiga och kan inte förstå att någon gör si eller så. Nu är det så att det finns alltid någon som är mer kunnig än en annan och man får ha lite respekt för varandras erfarenheter och kunskaper. Därför tar jag ytterst sällan illa vid mig och jag går min väg, lyssna till andra och lär mig genom erfarenheter och goda råd. Själv hade jag kanske aldrig frågat i ett forum då jag tycker att det gärna spårar ur och att folk gärna nedvärderar andra personer och dess kunskaper. Man tror sig veta bäst. Dock kan jag förstå TS eftersom det är lite förbryllande att hon frågade. Det är alltid gott att veta att man inte är ensam. Dock är det svar vi har hittat som är mest överrensstämmande med hans vita fläck är att det kan vara proteinfläckar. Detta återstår att se. För min systers skull hoppas jag att det är så enkelt för hon älskar den där hunden minst lika mycket som jag älskar min lilla Donna som ligger och kämpar för sitt liv. Ha en bra dag..
 
Sv: Vit fläck i ögat

För att försvara mig själv så var jag inte otrevlig. Ni skriver att det är bara att ta bussen eller tåget. För mig är det inte bara att göra så. Hade det ändå varit så enkelt så är det självklart att jag hade gjort det. Men tyvärr har jag inte det så "lyxigt" (serverat på ett silverfat) att ens kunna göra det. Så nej, jag var inte otrevlig.

Men snälla du, är det serverat på ett silverfat att åka kommunalt?
Kan du inte pka kommunalt, vilket jag inte kan så himla lätt på sommarn heller, då finns det som ngn annan sagt taxi. Och det är BARA ett samtal så är det fixat.
 
Sv: Vit fläck i ögat

Som jag skrivit innan så förstår jag inte ens varför TS började "gnälla" om besvärlighet att ta sig till djursjukhus från början om hon är så säker på att hunden inte behöver in snabbare än 3 veckor efter symptomen börjat.

Jag fick också känslan att hunden ska in, men det får bli då jag kan.

Jag har också poängterat att JAG personligen skulle sett till att få tid betydligt snabbare. Om det sedan är rätt/fel får väl var och en avgöra. Tycker man det är fel så är det väl inget mer med det. Alla har vi olika åsikter.
Den disskutionen har jag inte lagt så mkt energi på, utan just detta att det skulle va så besvärligt att ta hunden till veterinär. Vilket det nu uppenbarligen inte är, så varför ens nämna det från början.
 
Sv: Vit fläck i ögat

Jag upplever en tråkig ton från båda håll.

Må så vara, men tonen har definitivt varit tråkigare från flera av de svarandes inlägg med nedlåtande ton, svärord, härskartekniker och andra otrevligheter. Precis som Cillamuffins skrev finns det andra sätt att nå till TS än att förklara hur "kass" hon är, och när man dessutom fått en förklaring är det bara onödigt att mala på när TS klart och tydligt skrivit hur sårad hon blivit.
 
Senast ändrad:
Sv: Vit fläck i ögat

Som jag skrivit innan så förstår jag inte ens varför TS började "gnälla" om besvärlighet att ta sig till djursjukhus från början

För att ni sa att det är bara att ta bussen el. tåg. Jag förklarade att för mig är fallet inte så.
Och det är fortfarande inget gnäll!!
 
Sv: Vit fläck i ögat

Saken är den att i början så lät det inte alls självklart på dig att ngn kunde köra dig, du sa att IFALL ngn kunde köra dig. Och kommentarer som att du inte har lust att behöva springa till veterinären med hunden, att du är tvungen att vandra jättelångt och ev. sova i en buske osv. gör väl att man rätt uppenbart tolkar det som att du anser det jäkla besvärligt att ta dig till en veterinär.

Det är väl inte konstigt att man blir irriterad då?
 
Sv: Vit fläck i ögat

Bäst vi lägger ner.
När en person skriver/frågar o sin hunds hälsa o beskriver hur denne inta kan ta sig till vet. o systern måste rädda tråden så ligger det mer bakom som vi inte har en aning om.
Vi får hoppas att familjen har koll!
 
Sv: Vit fläck i ögat

Bäst vi lägger ner.
När en person skriver/frågar o sin hunds hälsa o beskriver hur denne inta kan ta sig till vet. o systern måste rädda tråden så ligger det mer bakom som vi inte har en aning om.
Vi får hoppas att familjen har koll!

Jag ber så mycket om ursäkt att jag har gjort er irriterade eller fått er att tro det värsta om mig och att jag ens förklarade hur jag har det att ta mig till en vet.

Jag bad inte min syster skriva här...Hon gjorde det av egen fri vilja. Och nej det ligger inte mer bakom. Vad skulle det vara i så fall?
Och ja vi ha koll. Vi är faktiskt mycket kunniga människor, vi vet vad vi gör. Hade Atlas lidit hade jag verkligen inte startat denna tråd och frågat för då hade jag han redan varit hos vet och jag hade redan fått mina frågor besvarade.

Men varför måste ni alltid tro det värsta?
Om ni inte tro mig att Atlas mår hur bra som helst så har jag både film och bild bevis på det som är taget nu i helgen faktiskt.
Jag vill inte att ni ska tro så illa om mig som ni gör för jag är ingen dålig människa! Jag ber om ursäkt att jag har formulerat mig så klubbigt åt, jag gör verkligen det!
Jag skulle aldrig dragit upp detta från första början, men jag trodde att någon hade haft detta på sin egen hund, att jag inte var helt ensam. Jag vill inte starta något tjabb. Jag ville inte att ni skulle tycka illa om mig och tro att jag låter min hund lida. För det gör jag inte, skulle ALDRIG låta honom lida.

Lägger in en bild på Atlas som togs för ett par dagar sedan. Som sagt, jag vill inte att ni ska tro så illa om mig att jag skulle låta min hund lida.

5682818-9mhr4.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 583
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 090
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 068
Senast: tott
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 833
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp