Vispa för länge?

Winni

Trådstartare
Kan man vispa ägg och socker till en sockerkaka för länge? Man ska vispa till det är "vitt och poröst" och jag brukar vispa till jag känner att nu är det nog bra :o Men frågan är om det går att vispa för länge, vad kan hända?

Sv: Vispa för länge?

Det jag hört är att man kan vispa ur luftigheten, så kakan sjunker ihop till följd av det. Vet dock inte hur mycket man måste vispa för det :)
Jag har också klurat lite på det där, hur mycket man ska vispa. När man bakar med vanlig elvisp är det ju ganska lätt att hålla koll på det man vispar, men nu när jag mest använder maskin/kitchen aid är det svårt att ha samma koll...

Så kanske det kan vara, att kakan blir kompakt om det vispas för mycket. Men annars brukar ju sockerkakan bli "platt" om man vispat för lite.

Jag brukar fundera över om det är vitt nog eller om det ska vara vitare. Brukar tillslut bara bestämma att det nog vispats klart här :angel:

Om man vispar för länge så vispar man sönder äggets trådar och då kan inte kakan höja sig i ugnen.

Aha! Men hur länge ska man vispa för att få det lagom då?

Jag vet inte hur länge utan jag kör som sagt bara på till jag tycker att det är vitt och luftigt. Men det är olika för varje gång, en lös bedömnings fråga bara. Kanske ska jag vispa längre eller så har jag vispat för mycket :confused: Det var därför jag tänkte vispa på ett bra tag för att vara på den säkra sidan, men då blir det alltså en platt sockerkaka för att äggen är sönder vispade.

Hur länge man ska vispa är helt enkelt en fråga om känsla. När smeten har tjocknat och blivit åt det vitare hållet så är den klar. Närmare än så är svårt att säga. Om man vispar för länge så blir smeten tunnare igen. Många gör ju det misstaget att de vispar ned mjölet i smeten och då riskerar man att förstöra äggtrådarna också. Man ska alltid vända ner det siktade mjölet försiktigt, förslagsvis med en slickepott. Om man inte siktar mjölet så kan man behöva vända så mycket för att mjölet är klumpigt så att man förstör äggtrådarna av det.

Ägg och socker är det som jag brukar vispa, mjöl och det andra vänder jag ned med en slev. Det är just det med färgen och luftigheten vid vispningen som jag har undrat över. Men då är det bara som jag gjort tidigare att köra på känsla. Och så skippar jag att köra väldigt länge då, som jag funderade på förr :)

Man ska alltid vända ner det siktade mjölet försiktigt, förslagsvis med en slickepott. Om man inte siktar mjölet så kan man behöva vända så mycket för att mjölet är klumpigt så att man förstör äggtrådarna av det.

Detta lyckas jag aldrig med. Det blir alltid klumpar ändå. Det brukar sluta med att elvispen används eller att jag sila smeten genom en sil. Jag har tittat på allehanda matprogram och det ser så lätt ut men klumpar blir det hos mig iallafall.

Hur gör man för att få det klumpfritt?

Jag har en passersil, typ ett sådant här http://cuni.se/bistro/Passersilar.jpg Däri häller (eller, jag kanske ska skriva hällde för jag bakar inte längre) jag mjölet också skakar jag den försiktigt över bunken. Då blir mjölet finfördelat och är lätt att vända ner. Det finns sådana på Ö&B såg jag för inte alls länge sedan.

Jag tycker man kan vispa i en hel evighet utan att få det som man tänkt sig, så det känns som det får vara en rejäl insats för att det ska bli för mycket vispning :p

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: cassiopeja
·
Hemmet På grund av kattunge har jag köpt mina första fejkljus och är verkligen positivt överraskad. Det är såna lite bättre ljus i vax med...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 700
Senast: Bison
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar