Sv: Visning av häst
Ja som sagt så hann vi inte träna alls mkt. Han var dessutom inte "ledvan" på vanligt vis, bara att få honom vid axeln var rätt knepigt. Han var/är väldigt blyg och försiktig och höll sig oavkortat bakom en när man ledde och vågade knappt komma upp jämsides. Tog ett bra tag innan han vande sig vid att flytta från "föräldrahemmet" till nya mattar
Där har vi nog delade meningar. Jag vill ha hästen helt lös en bit i från mig. Vill hålla hästen väl framme och på bakbenen genom min position ist. Lite långt fram med valacken eftersom jag inte fått honom att bjuda fram än (för lite träning). Hästarna brukar sänka sig och komma ihop och länga sig på slak tygel när bjudningen kommer.
Eller ja, rätt bjudning, detta stoet tränade vi hur mkt som helst och vecka ut o vecka in var hon het het het och bara galopperade efter tre steg i kort pinntrav men när hon började slappna av så visades det här:
Här har jag lite för kort tygel (enl mig) för hon var lite på g och man var tvungen att ta kontakt när man skulle bryta av.
Men är det bara jag som vill visa på lös tygel? Tar alla andra förhållningar i tygeln på unghästar?
Fö så rider jag inte längningar i traven genom att hålla ihop utan att samla först (jag engagerar dem så mkt de tål i sista vändningen, då kan jag hålla lite på ridna ponnyer) och sedan låta dem länga med så mkt bärighet de kan på mjuk mjuk hand och sitsen som "hålla balansen, ev broms". Och så travar man ju lugnt först (gärna lite peppig på de individer som tål) när man startar för att sedan öka o låta dem flyga iväg

Nu längtar jag till sommarens visningar