Visning av äldre sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gylle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 815

gylle

Trådstartare
ASVH kom ju med nyheten i höstas att man nu även kunde få en rådgivande bedömning på ston äldre än 4 år som inte var visade innan, någon som kollat upp detta mer med ASVH ?
Står inte ett ljud om detta på dera hemsida mer än den notisen som de släppte på sin första sida. Kan man använda denna visning för att sedan stambokföra pappersvägen vid senare avkomma ?
Funderar på om man skulle passa på att få svenska siffror på 10 åringen (det är väl sista året de får siffror och inte bara omdömme), henne vill jag hellre ha bedömd "odräktig" som i år, hennes kropp ser inte precis bättre ut när hon är dräktig får gigantisk mage tidigt (kort). Så någon som vet vad som gäller ? Var de kommer att ha dessa visningar mm

Sv: Visning av äldre sto

Bedömningarna för äldre ston utan föl är bara rådgivande bedömningar, tydligen. Så du får ett skrifligt omdöme utan siffror.

Och det var tydligen tänkt att det inte skulle vara några särskilda arrangemang för detta utan att man fick kontakt t.ex. arrangör av 3-årstest eller likande och höra om dom hade tid och plats att ta med ett äldre sto också. Vad jag förstod så skulle det även ingå ett ridprov precis samma nivå som 3-års testet om dom inte hade bokförda tävlingsmeriter.

Resarverar mig lite för att jag kan komma ihåg något fel då det är ett ganska bra tag sedan jag kontaktade asvh om detta.

/Camilla

Jag fick inga poäng på min 10-åring som visades i somras med sitt första föl, hon var ej visad innan. De sa att man inte får poäng f r o m 10 år när jag frågade, men jag förstår at det kan variera mellan olika platser eftersom kompisens häst fick poäng och då sa de att det var t o m 10 år,så man kan kanske få det om man säger till innan?

Om jag skulle köpa ett ovisat sto, och visa henne, skulle hennes blup ändras då?
Hästen jag gärna vill köpa är ovisad, och har ett blup som är gissat. Nu ska jag inte säga att det är fel och att hon är bättre, men det står att hennes mankhöjd ska vara -0,8, och hennes faktiska mankhöjd är är 168 cm.. Hon är äldre än 3 år.
Samma med resten, kommer det att korrigeras efter det faktiska resultatet?
Ulrika

Stoppa tåget!

Vad pratar ni om :p ??!!

Jag har ett 7-årigt halvblodssto som missade 3-års och sedan 4/5-års pga föl.
Hon är stambokförd med allt vad det innebär men menar ni att det även går att ta igen det vi missade på 3-års?

När, var och hur sker då detta?

Jag kollade här http://www.asvh.se/blup_info.htm

Där stod följande
"1. De nya s.k. integrerade indexen innebär att alla resultat från 3-årstester, kvalitetsbedömningar och officiell tävlingsstatistik ingår vid beräkningarna av alla hästars BLUP-index."

En bedömning senare t ex vid stamboksföring av äldre sto räknas alltså inte om jag har förstått det rätt, däremot räknas avkommornas resultat till stoet enligt punkt 1.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt... 9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 565
Senast: Dentaku
·
Islandshäst Jag är så nyfiken på hur ni resonerar när ni väljer, för det finns ju så väldigt många hingstar att välja på! Nu förutsätter vi att...
Svar
4
· Visningar
1 825
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta... 2 3
Svar
40
· Visningar
6 227
Senast: fridshem
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka