det är livstids tävlingskarens på den medicin som används
Så är det och jag har träffat på hästägare som låter bli att medicinera sin häst för att kunna tävla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
det är livstids tävlingskarens på den medicin som används
Så är det och jag har träffat på hästägare som låter bli att medicinera sin häst för att kunna tävla.
En häst med PPID rekommenderas, så vitt jag vet, just motioneras.
exakt såFast det är väl för att det inte handlar om prestation alls utan det handlar om att hästen inte ska delta i den typen av aktiviteter (tävling/bedömning) om den inte är frisk.
exakt så
en häst som behöver medicineras för att "vara frisk" hör inte hemma i tävlingssammanhang
oavsett om tävlingen handlar om att springa fort, hoppa högt, springa fint eller bara vara vacker...
Så här står det i SHs storeglemente http://svehast.se/wp-content/uploads/2017/01/Storeglemente-2017.pdf:Nu har jag läst flera tankar/åsikter/fakta kring huruvida hästen är sjuk eller frisk. Det jag egentligen är ute efter att veta är om någon känner till en häst som deltar/blivigt nekad till att delta på en preliminering (såg att min rubrik är missvisande, då utställning borde klassas som en tävling).
Såvitt jag har förstått gäller reglerna om doping/medicinering även för utställning. Det är ju också en sorts tävling.
Jag tycker det är märkligt att så många mediciner har livstids karens på hästar, eller snarare att man inte forskat o utrett hur karensen verkligen är. På kor, både för kött o för mjölk har de flesta preparat testats o karensreglerna är strikta, kan det ha att göra med att svenskar inte äter så mycket hästkött?
Vet, men tycker ff att det är synd.På att det är väldigt väldigt dyrt för tillverkaren att fastställa MRL-värden och de inte vinner särskilt mycket på det. Har inget med Sverige att göra, är en EU-reglering. Men det är så få hästar som anses viktiga som livsmedelsproducerande att de inte skulle sälja läkemedel för ens i närheten av kostnaden.
Så - det är ingen vinst för tillverkaren.
Precis, men lynnesfelet sa dom inget om, det finns det inte ens nån notering om.Vet, men tycker ff att det är synd.
Varken @MacGyver eller jag duger som människoföda, vi har båda behandlats med butazolidin i yngre dar.
Här ska vi dock skilja på slaktkarens och tävlingskarens.Jag tycker det är märkligt att så många mediciner har livstids karens på hästar, eller snarare att man inte forskat o utrett hur karensen verkligen är. På kor, både för kött o för mjölk har de flesta preparat testats o karensreglerna är strikta, kan det ha att göra med att svenskar inte äter så mycket hästkött?
Hästarna åker till Italien o kommer tbx som korv.
Sverige importerar tonvis med åsnekött men ingen säljer åsnekött.