Visa äldre sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 836

Fiorano

Trådstartare
Jag har inga poäng på mitt sto som nu är sex år gammal. Hon kom varken till treårs eller kvalitén pga växtperiod och skada. Men jag kommer att avla på henne senare, men hon kommer troligen att vara för gammal för att få poäng då. Men jag vill ha poäng på henne nu, fölpoängen känns ju inte helt aktuella...

Hur är det med sommarpremieringarna egentligen? Kan man ställa ut sitt sexåriga sto som inte har föl? Hr aldrig gjort något sånt så jag har verkligen ingen aning! Snälla hjälp mig!

Sv: Visa äldre sto?

JA du kan visa henne på sommarpremiering för att få en bedömning.
Den bedömningen kan du sedan använda när hon ska stambokföras, när hon i framtiden har sitt föl vid sidan.

Jag visade mitt halvblodssto på sommarpremiering för tre år sedan när hon var sex år. Hon hade heller aldrig visats innan. Jag tänkte som du, att göra det för attt få en bedömning för ev. senare avel.

Jag tog kontakt med hushållningssällskapet i min region och de gav mej all info jag behövde.

Det var en jättekul grej, och mitt sto belönades med 39 p, klass I!

Jo, det är ju just det man kan göra...
Antingen visar man stoet med föl vid sidan på sommarpremiering eller vid fölmönstring (där stambokföring erbjuds) och får henne stbd direkt. Eller också visar man stoet innan hon har fått några föl och när hon sen ska stambokföras så skickar man in ansökan tillsammans med det protokollet...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 714
Gnägg Och nej, jag tänker inte sälja hästen men skulle vara intressant att höra vad andra tycker! Flytta gärna om tråden ligger fel! Min...
Svar
2
· Visningar
1 478
Senast: Fille
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 846
Senast: Görel
·
Hästvård Prövade på avel men fick inga kommentarer. Vet inte om det här hör hemma här heller men chansar! Så här är det: Har ett 13-årigt sto...
Svar
5
· Visningar
1 786
Senast: Kellie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31