Virkon och Kopparsulfat

E

Egonson

Är det någon som vet hur länge outblandat Virkonpulver håller? Det står inget på min burk och jag hittar inget på nätet heller.

Har även en fråga till, kan man få tag i större förpackningar med kopparsulfat/blåsten, har en liten burk som jag har köpt i en hästaffär men den räcker inte så långt när man ska behandla röta..

Sv: Virkon och Kopparsulfat

Vircon håller nog rätt länge. Nu är det länge sedan men sist jag köpte kopparsulfat gjorde jag det på apoteket. Då var det till och med i lösvikt i en påse.

kopparsulfat finns att köpa i stora säckar bla. på granngården, bönderna använder ofta det. bla. till klövbad. jag har köpt den mängd jag önskar av kobonde i närheten, det blir absolut billigast :)

är det virkon i de små påsarna? borde hålla hur länge som helst i försluten påse!

utspätt håller det ju en vecka. det är säkert fråga om år om vi pratar orört och outspätt!

är det virkon i de små påsarna? borde hålla hur länge som helst i försluten påse!

utspätt håller det ju en vecka. det är säkert fråga om år om vi pratar orört och outspätt!

virkon håller tills färgen försvunnit när den är utblandad.... så säger de på djursjukhuset där jag praktisera som barn.... den rosa färgen försvinner när den är gammal:banana:

På påsarna står det att det håller 7 dagar i utspätt läge. men det stämmer säkert med att färgen försvinner : )

Nej tyvärr är det i en burk, inte "portionsförpackat" om man säger så. Burken är väl ca 2 år gammal nu..
På min står det att effekten är kvar på utblandad Virkon så länge vätskan är rosa japp.

Osäkert om den håller? Det är ju inte lätt att ta reda på heller.

Tack för övrigt för tipset om kopparsulfat :bow: Blir nog billigare att köpa en större förpackning (inte för att jag använder jätteofta men med en häst som lätt får röta så..). Det mesta för häst finns att köpa billigare om man t.ex köper till annat djurslag, eller till ett helt annat användningsområde som kopparsulfaten. Varför det? :p

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 976
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 629
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka