Mysgrisen

Trådstartare
Är det några här som brukar virka?

Jag har nyss börjat, är inne på min andra mössa. Hade träslöjd i skolan.
Den första blev skitful, men den andra blev bättre.

Jag virkar med fm, har inte kommit på hur man virkar flera st efter varandra (har kollat på nätet hur man virkar).

Nu när jag snart är färdig med den andra mössan, så börjar jag fundera på om den ska vändas ut och in när den är klar?
För när jag kikar på insidan så är det liksom där som själva virkmönstret verkar synas? Runt, runt liksom.

Fattar någon hur jag menar?
:o
 
Sv: Virka

För att virka en fm sticker du nålen direkt i en maska i föregående varv.
En enkel stolpe får du om du lindar tråden ett varv runt maskan innan du sticker i föregående varv, då har du sen 3 varv tråd på nålen.
Dra igenom de två första, sen de två sista å har du gjort en stolpe!
Dubbelstolpe så inleder du med att linda första varvet, tråden 2 ggr runt nålen...

Och nu insåg jag hur kass jag var på att förklara :crazy:
 
Sv: Virka

Enklast är att fråga nån som kan visa. Ingen farmor, mormor, faster eller nån som kan förbarma sig? Annars finns det syföreningar i varenda kyrka;)
Virkade mycket när jag var yngre, för då var det modernt med pastellfärgade dukar på alla lediga ytor:eek: Gjorde tjusiga mönster i alla varianter...
 
Sv: Virka

Nja, det är lite dåligt med farmödrar och mormödrar här.

Men min svägerska är duktig, ska stämma träff med henne:).
 
Sv: Virka

Jag brukar virka. :)
Har gjort en del dukar å så men har ibland svårt för förklaringarna i mönsterbeskrivningarna.
Oftast brukar jag sno en duk från mamma och virka efter den. Då blir det nästan bäst tycker jag.

Jag ska inte ge mig på att förklara nått om virkning utan det är som sagt bäst att ha någon som visar.
Själv har jag kunnat virka sedan jag var pytteliten. :o
 
Sv: Virka

Jag brukar virka. Är också självlärd via internet och använder i princip bara fastmaskor.Men jag har lärt mig halvstolpar också så att jag kan göra mormorsrutor. Har precis avslutat en boll med tolv "taggar", den blev rätt cool. Nu har jag börjat på en älg! Blir en utmaning med hornen. Har gjort några taxar, katter och en massa små amigurumisar. Det funkar bra för de kan man improvisera fram, utan att förstå mönster. (Det var inte riktigt sant, för till katten har jag hittat ett mönster som är ritat, så det har jag lyckats förstå mig på).
 
Sv: Virka

Oj, det lät avancerat!

Jag är snart klar med min tredje mössa. Virkade en mössa till ena dottern, med tre blommor som jag sydde fast med lite pärlor. Den blev jättesöt.

Mössan som jag nu virkar till mig själv ska bli lite längre, med lite häng därbak. Skulle vilja ha nån slags mudd längst ner, men det övergår verkligen min förmåga.
 
Sv: Virka

Äsch, avancerat är ju det minsta det är! Eftersom det inte finns några mönster kan ju ingen se om mina grejer har blivit fel eller konstiga. Ingen vet ju hur mina planer såg ut i huvudet. Helt riskfritt alltså. Smart va?

Och älgen börjar faktiskt se ut som en älg. Ungefär som jag hade tänkt det. Ska göra klart den nu.
 
Sv: Virka

Coolt! Är det som ett gosedjur eller ett klädesplagg? Själv gillar jag att virka, har virkat en dopklänning i spets till mina söner. Den blev jättefin men mina axlar blev inte det :mad:, får tyvärr jätteont i axlarna av att virka och sticka, men gör det ändå! :devil: När jag var liten virkade jag massor av fula grytlappar, dukar och sådant. Jag tror mamma oach jag virkade äggvärmare i form av kycklingar (ja, det var på 80-talet :o).
 
Sv: Virka

Jag virkar mest olika djur. Senaste djuret var en älg som ska flytta till Afrika! Idag är jag mycket stolt, jag har nämligen lyckats läsa ett virkmönster! Skam den som ger sig. Den här gången ska det bli en boll är det tänkt. Men delarna ser lite mysko ut... Och bollen kommer förmodligen bli ENORM.
 
Sv: Virka

Är inne på femte mössan nu. Har t o m fått en förfrågan av en arbetskollega om jag kan virka en mössa till henne! Hjälp!

Har även börjat så smått på en sjal.
 
Sv: Virka

Virkar du i träslöjden?? :D

jaa har virkat lite, men ja vill gärna lära mig mer, vet någon nån bra internet sida?? :)
 
Sv: Virka

haha jaa ja förstog de, såg lite roligt ut när ja läste de snabbt :)
 
Sv: Virka

Nu har jag virkat första sjalen. Den ska min systerdotter få. En enkel sak, med luftmaskor och dubbelstolpar.
 
Sv: Virka

Nu har jag virkat första sjalen. Den ska min systerdotter få. En enkel sak, med luftmaskor och dubbelstolpar.

Här tycker jag nästan att det krävs en BILD! Är ju kul få se de allra första skapelserna :bump:
Lägger du upp en bild på sjalen så kan jag lägga upp en bild på min första egenhändigt stickade strumpa ;)
 
Sv: Virka

Håller mä. En sådan här tråd kommer inte riktigt till sin rätt utan bilder. Men du, lägg strumpan i sticka-tråden.:idea::)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: iNTOHiMO
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 383
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 457
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp