Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

Kastreras hon samtidigt eller är hon redan kastrerad? Kan ju vara vettigt att göra det annars för att minska på hormoner och inte riskera ännu en operation om hon åker på livmoderinflammation..

Oj, det här inlägget missade jag! :p
Hon är inte kastrerad och jag tror inte att hon kommer kastreras nu, men det är inte jag som bestämmer om det då hunden inte är min "på riktigt".

Inte något som 'hände' så eg. Hon bröt ju en tå för flera år sedan, och förra året fick hon problem från den tassen, hade fått artros i anslutning till den läkta frakturen.

Provade behandla med NSAID-först (Metacam) men hon svarade knappt alls på det, provade cartrophen i höstas och hon blev baske mig valp igen, även sånt jag trott var ålderstecken - hon fyllde nio i slutet av december - försvann. Men sen avtog effekten, den bör/ska sitta i iaf ett halvår (men ofta sitter den i uppåt året, eller for life), men i Millis fall 'bara' 3 månader.

Då hon var pigg och glad i övrigt så provade vi med kortison nu för en vecka sedan men dessvärre svarade hon inte ens på den höga dosen kortison som vi startade med (för att trappa ner). Hon ville mer än kroppen klarade liksom. Hon ville springa och fnatta, och gjorde det, men fick ont. Och hellre låta henne sluta med värdighet kvar, än att 'vänta' på att hon skulle bli 'dålig på riktigt', eller försöka 'dämpa' henne.

Så, 15:e idag, och kl 15.15 somnade hon. Hon var ju sen klantUltuna sydde ihop henne utan bedövning veterinärrädd. Men min underbara hemmavet tog in henne i sitt hus istället för kliniken, och hon fick somna där. Och vets enda hund rörde mig till tårar. Han och Millis verkligen älskade varandra, och han låg tätt-tätt intill henne hela tiden tills det var över, då slickade han henne på örat (och mig på näsan) och gick. Nog förstår de mer än man tror. Synd att jag inte hade kameran med mig, var/är inte det hundkärlek vetesjutton vad som är det.

Men nu är hon återförenad med sina kullsyskon, med min lilla Bella och med 'sin' Bork (min greyhane som togs bort för flera år sedan).

Och kvar härhemma är en ledsen matte och ett förvirrat svartskägg som inte riktigt förstått var kompisen blev av, och försöker tala om att jag 'glömde henne' när vi åkte hem =/

*Kl

(Lite stor bild)
STLUKI.jpg

Emelies (Bertsune här på buke) saluki. Underverket kallas Nemo :love:
Denna underbaring bor nu i vårat hus och är charmig som få :D

Men åh... Vad bra att ni gjorde det bästa av situationen i alla fall och att ni hade snäll veterinär som tog in hunden i huset.
Tröstkramar!

Nu är min älskade Zala äntligen opererad. Hon ligger själv i ett rum här på kenneln nu. Smärtstillande i fem dagar och penicillin i sju dagar är det som gäller nu.
På väg från djursjukhuset så fick Wahidah åka i bagageutrymmet och Zala i baksätet. När Zala såg Wahidah så började hon, trots att hon var groggy och trött efter dagen, att vifta lite på svansen och såg allmänt glad ut. Wahidah blev jätteglad och sedan stod de och nosade på varandra inne i bilen ett tag. När vi åkte hem till kenneln kändes det helt underbart att ha båda mina älskade tjejer på samma plats.. :)
När hundarna sedan hoppade ur bilen så var Wahidah ovanligt lugn. Jag trodde att hon skulle försöka busa med Zala, men hon bara nosade och gick vidare mot huset. Det märks verkligen att hon börjar bli stor nu. Hon KAN umgås med roliga hundar utan att behöva springa och busa i full fart hela tiden.

Nu ligger Wahidah i en fotölj och ser mer vuxen ut än någonsin. Kompisen Saffran ligger i en soffa och sover. Jag och kvinnan som har kenneln sitter och pratar saluki, avel, universum... allt.
Min älskade lillskrutt börjar äntligen bli hund. Jag har två fantastiska salukis och underbart kunniga människor som gärna delar med sig av sin kunskap.
För tillfället känns livet underbart. Åter igen - det är verkligen otroligt hur fantastiska dessa hundar är.

Men åh... Vad bra att ni gjorde det bästa av situationen i alla fall och att ni hade snäll veterinär som tog in hunden i huset.
Tröstkramar!

Nu är min älskade Zala äntligen opererad. Hon ligger själv i ett rum här på kenneln nu. Smärtstillande i fem dagar och penicillin i sju dagar är det som gäller nu.
På väg från djursjukhuset så fick Wahidah åka i bagageutrymmet och Zala i baksätet. När Zala såg Wahidah så började hon, trots att hon var groggy och trött efter dagen, att vifta lite på svansen och såg allmänt glad ut. Wahidah blev jätteglad och sedan stod de och nosade på varandra inne i bilen ett tag. När vi åkte hem till kenneln kändes det helt underbart att ha båda mina älskade tjejer på samma plats.. :)
När hundarna sedan hoppade ur bilen så var Wahidah ovanligt lugn. Jag trodde att hon skulle försöka busa med Zala, men hon bara nosade och gick vidare mot huset. Det märks verkligen att hon börjar bli stor nu. Hon KAN umgås med roliga hundar utan att behöva springa och busa i full fart hela tiden.

Nu ligger Wahidah i en fotölj och ser mer vuxen ut än någonsin. Kompisen Saffran ligger i en soffa och sover. Jag och kvinnan som har kenneln sitter och pratar saluki, avel, universum... allt.
Min älskade lillskrutt börjar äntligen bli hund. Jag har två fantastiska salukis och underbart kunniga människor som gärna delar med sig av sin kunskap.
För tillfället känns livet underbart. Åter igen - det är verkligen otroligt hur fantastiska dessa hundar är.

Härligt att allt gick bra med Zala :)

Jag har en salukitjej! Tidigare hade jag en afghan. Tycker de är väldigt lika på alla sätt. Möjligen att salukin är lite mer jämn i humöret.

Vinthundar är grejen! Jag tycker "vanliga" hundar kan vara lite jobbiga, dregliga och flåsiga och in your face liksom. Vinthundar är mer som katter - behagliga, självständiga och ooootroligt kloka.

Jo, jag håller med! (jag har också saluki)

Jag har märkt att jag ser lite annorlunda på andra hundar sen jag skaffade vinthund...jag har lite svårt att förklara, men ja, det är verkligen något speciellt med vinthundar. :love:

Vinthundar är grejen! Jag tycker "vanliga" hundar kan vara lite jobbiga, dregliga och flåsiga och in your face liksom. Vinthundar är mer som katter - behagliga, självständiga och ooootroligt kloka.

Just av den anledningen gillade jag inte hundar alls innan jag lärde känna några salukis :angel: Det är nu ca 13-14 år sedan och jag är fortfarande frälst...
Men du! Du bor i Sthlm och har saluki?! Vart i Sthlm håller du till och vad är det för hund du har? :laugh:

Just av den anledningen gillade jag inte hundar alls innan jag lärde känna några salukis :angel: Det är nu ca 13-14 år sedan och jag är fortfarande frälst...
Men du! Du bor i Sthlm och har saluki?! Vart i Sthlm håller du till och vad är det för hund du har? :laugh:

Jag håller till kring bredäng och det är en 7-åring (snart) från Khalils jag har. Brukar gå på salukiringens hundträffar ibland! Själv då?

*KL*

Min lilla kille har blivit stor nu. Han har fått börja på dagis! Det var lite svårt för mig först, det känns så konstigt att inte vara hemma med honom nästan hela tiden. Lite som att jag försummar honom och är en dålig hundägare som lämnar bort min hund över dagarna. :( Men, jag gör det ju för att han ska må bra. För att jag har en hel del obligatoriskt i skolan just nu och många heldagar, och för att han ska slippa ligga ensam så många timmar. Även om jag går hem på lunchen dom dagarna så blir det ju en knippe timmar. Så nu har han fått testa på att vara på dagis. Och han älskar det! :D

Invänjningsprocessen som dom på dagiset brukar göra över några dagar till en vecka gjorde dom på en timme med Cerberus. Han som driver dagiset hade aldrig haft särskilt mycket kontakt med afghanhunden förut och han gillade det såklart. ;) Lite skillnad mot hans cane corsos. Hur som helst så var dom helt imponerade av Cebbes sociala förmåga, hur han läser av andra hundar och hur vänlig han försöker vara trots att han helst studsar på stället av glädje.

Varje morgon så vill han följa med ut nu, förut har han legat kvar och sovit. Vi tar vagnen en bit och går sedan den sista biten, då går han helst så långt kopplet räcker före mig och i full rulle. Och framme på dagiset är han jätteglad för där finns hans nya kompisar, två flattar som är jääättekuul och lika yviga som Cebbe. :D

Och efter en dag på dagis så ser man ut så här.. (Med den obligatoriska baktassen rakt upp i luften såklart.)
DSC01507.jpg

Känns stilen igen kanske? :D
DSC01501.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Är det du som har L... vad tusan heter hon... Lababa? :eek: :bump:
Vi måste ha Khalilträff!
För tillfället sitter jag på kenneln, kommer ner på söndag för att lämna en valp och åker på måndag igen.. Men om du har tid att ses på söndag/måndag eller i mars så vill jag träffa dig :p

Vad kul att han trivs så bra på dagis! Du behöver ju inte ha dåligt samvete om han verkar så himla glad för att få gå dit. Det kanske är det man ska göra då, Faiza vill nämligen heller inte gärna gå upp på morgnarna.

Det är alltid så roligt att läsa det du skriver om Cebbe för han verkar så himla härlig.

Jo, stilen känns mycket väl igen! :D

Faiza har förressten fått en ny bia-bädd, men än så länge ligger gärna vår griniga katt i den (hon tycker det är praktiskt med en sovplast som man inte ens behöver hoppa till, mycket lat katt alltså). Så Faiza är lite skeptiskt.

Oj, jag blev så till mig att jag glömde svara på din fråga :p

Jag bor lite överallt, delvis i Sthlm, delvis i Pite och sedan håller jag till en hel del på kenneln.
Jag har tikvalp från senaste kullen, den cremefärgade som heter Wahidah. Sedan snor jag hem hennes mor, Zala, lite då och då. Zala är ju kusin till din tjej då :D Zala har Gazal som mamma och din har ju Gaziya.
Sedan har ju din tik El-Ubaid's Anasticia som farmor - det har även min valp :p

Förlåt för att jag uttrycker mig så förbannat fult nu, men kvällen har varit fucked up.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
924
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 015
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 745
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 232
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka