Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

Hallå. Har bara en liten fråga. Jag såg för många år sedan ett pogram på animal planet som handlade om greyhound, och där sa någon person att dom inte kan få höftfel, stämmer det eller? Funderar på att skaffa wippet eller greyhound som nästa hund och är bara lite nyfiken om det stämmer.

Om de inte kan det låter jag vara osagt, men det är extremt ovanligt med HD-fel på vinthundar, och ofta har de en förbluffande rörlighet i höftlederna långt upp i åldrarna. Enligt min veterinär så är det en kombination av exteriören samt den - till storleken sett - väldigt låga vikten som gör att de skonas från de höftledslidanden och åldersrelaterade artroser som ofta besvärar andra raser.

Dom kan få höftledsfel dom med men det är ovanligt.
I själva verket är få vinthundar röntgade.

P g a vinthundens byggnad som är mycket olik t ex schäferns, så blir belastningen på höfterna helt annorlunda.
Ett eventuellt höftledsfel på en vinthund kanske inte genererar felaktiga rörelser så att man ens kommer på idén att röntga hunden.

Men i allmänhet så är de höfter som har röntgats på vinthundar finfina.

P g a vinthundens byggnad som är mycket olik t ex schäferns, så blir belastningen på höfterna helt annorlunda.
Ett eventuellt höftledsfel på en vinthund kanske inte genererar felaktiga rörelser så att man ens kommer på idén att röntga hunden.

Även om det inte ger det rörelsemönster som det ofta ger hos exvis schäfer t ex så borde det märkas ändå tycker jag? Med tanke på hur greyisar brukar ligga och vila t ex, i alla möjliga och omöjliga ställningar.. Så jag tror faktiskt man märker det ändå på vinthundar, även om man inte gör det på samma sätt som med en hund med annan exteriör.

Hallå. Har bara en liten fråga. Jag såg för många år sedan ett pogram på animal planet som handlade om greyhound, och där sa någon person att dom inte kan få höftfel, stämmer det eller? Funderar på att skaffa wippet eller greyhound som nästa hund och är bara lite nyfiken om det stämmer.
Har aldrig hört talas om någon whippet eller greyhound som har haft problem med höftledsfel ivarjefall. Dom är ovanligt friska hundar utan några speciella rassjukdomar. :)

Har aldrig hört talas om någon whippet eller greyhound som har haft problem med höftledsfel ivarjefall. Dom är ovanligt friska hundar utan några speciella rassjukdomar. :)

Inte riktigt sant. Det är en sund hundras ja, men nog har de sina rasrelaterade problem allt. Greyhounds är tex överrepresenterade vad gäller sköldkörtelproblem. (Jag har dock inte träffat på någon/haft någon med det, å andra sidan så riesen är en annan ras som har sköldkörtelproblem inom rasen, och familjen har haft riesen i över 30 år utan en enda med sköldkörtelproblem heller)

Men största 'rasrelaterade' greyisarna har borde vara deras förkärlek att ådra sig sårskador ;) Hög fart, tunn spänd hud över rena muskler, och väldigt lite underhudsfett är som bäddat för skador. Det som på en pälsad, trindare hund som springer in i en pinne ger en rispa, ger gärna ett rejält sår på en greyhound. Det krävs ganska lite i de där farterna och med den konstitutionen för att huden ska brista. (Sen har alla greys jag träffat haft väldigt gott läkkött med iofs =))

Inte riktigt sant. Det är en sund hundras ja, men nog har de sina rasrelaterade problem allt. Greyhounds är tex överrepresenterade vad gäller sköldkörtelproblem. (Jag har dock inte träffat på någon/haft någon med det, å andra sidan så riesen är en annan ras som har sköldkörtelproblem inom rasen, och familjen har haft riesen i över 30 år utan en enda med sköldkörtelproblem heller)

Men största 'rasrelaterade' greyisarna har borde vara deras förkärlek att ådra sig sårskador ;) Hög fart, tunn spänd hud över rena muskler, och väldigt lite underhudsfett är som bäddat för skador. Det som på en pälsad, trindare hund som springer in i en pinne ger en rispa, ger gärna ett rejält sår på en greyhound. Det krävs ganska lite i de där farterna och med den konstitutionen för att huden ska brista. (Sen har alla greys jag träffat haft väldigt gott läkkött med iofs =))

Jag har under mina 13 år med rasen aldrig haft några hundar med sköldkörtelproblem. Inte hos goda vänners hundar heller. Som har fött upp i trettiotal år. Så detta kan trots att inte vara vanligt som tur är :)
Däremot kan jag hålla med dig att dom lätt får sårskador när det vill sig illa.
Men annars rent sjukdomsmässigt så har vi varit rätt förskonade från rassjukdomar.

Hej millan. Oskars mamma här. Har du fått hem din Maya nu. Är hon vad du hoppats på?
Till tråden: Har ägt en greyhound, den underbara Lilleman. Fick tyvärr lämna bort honom då det inte funkade med mina arbetstider.
Skulle utan tvekan vilja ha en nu när jag har mkt tid, känner att lite långa ben skulle passa in bland min andra favoritras: TAX

Jag har under mina 13 år med rasen aldrig haft några hundar med sköldkörtelproblem. Inte hos goda vänners hundar heller. Som har fött upp i trettiotal år. Så detta kan trots att inte vara vanligt som tur är :)
Däremot kan jag hålla med dig att dom lätt får sårskador när det vill sig illa.
Men annars rent sjukdomsmässigt så har vi varit rätt förskonade från rassjukdomar.

De är överrepresenterade, men det innebär ju ändå inte att 'var och varannan' har det. Kikar man mot USA t ex (kappisarna) så stöter man på det betydligt oftare. Men de har liksom ungefär en ziljon mer greys än Sverige med, så..

Det är inget man ska vara 'rädd för' när man funderar på grey tycker jag, jag har som sagt inte mött någon än, men vet att de statistiskt är överrepresenterade. Men som sagt det betyder ju inte att 50% elelr ens 25% har det. Sen är det ju tacksamt nog ett lidande som oftast går att medicinera.

Ville bara invända att de är helt förskonade mot rasrelterade åkommor för de är det inte, men generellt är det sunda hundar, väldigt sunda, och uppnår ju ofta HÖG ålder för att vara en såpass storvixen ras.

Däremot bör man ha en välfylld förbandslåda som sagt, och så lär man med all säkerhet få uppleva 'the greyhound death screm' ett par ggr innan man vant sig :devil:

Jag har funderat på om inte det kan vara anledningen till att, åtminstone whippeten, inte ligger i lägsta riskgruppen bland försäkringsbolagen.

Har hört mig för lite. Som du skriver så finns det en del sköldkörtelproblem inom kapplöpningslinjerna. Dock har vi inte dessa problem inom utställningslinjerna.
Som tur är har jag varit förskonad från allvarliga sårskador på mina hundar under mina 13 år med rasen.
Men visst kan farten döda :( Förlorade min älskade lille greyhoundkille på 9 månader efter nyår i år. Han kraschade och fick en skallskada. Dog på direkten. :cry:

Hej millan. Oskars mamma här. Har du fått hem din Maya nu. Är hon vad du hoppats på?
Till tråden: Har ägt en greyhound, den underbara Lilleman. Fick tyvärr lämna bort honom då det inte funkade med mina arbetstider.
Skulle utan tvekan vilja ha en nu när jag har mkt tid, känner att lite långa ben skulle passa in bland min andra favoritras: TAX

Hej! Kul att du skriver i denna tråd :)
Tyvärr så har jag inte fått hem min Maya ännu. Anledningen till detta är försenat löp. En uppfödare har lovat att ta med Maya hem eftersom hon ska ner till Italien och para sin tik. Pga kyla har hennes tik skjutit på löpet. Men vi väntar och väntar.
Tycker absolut du ska ha en med långa ben ;)

Har hört mig för lite. Som du skriver så finns det en del sköldkörtelproblem inom kapplöpningslinjerna. Dock har vi inte dessa problem inom utställningslinjerna.
Som tur är har jag varit förskonad från allvarliga sårskador på mina hundar under mina 13 år med rasen.
Men visst kan farten döda :( Förlorade min älskade lille greyhoundkille på 9 månader efter nyår i år. Han kraschade och fick en skallskada. Dog på direkten. :cry:

Enligt statistiken så har även showgreyisarna ökad risk/benägenhet för sköldkörtelproblem. Oavsett som uppfödarna sett det eller ej. Men att så få har träffat på en greyis med sköldkörtelproblem här i Sverige, trots att det är en gansla liten population, så visar ju det att även om de är överrepresenterade, så är det fortfarande inte 'vanligt'. Dvs jag anser fortfarande inte att de ska vara något som gör att man inte köper greyis.

Ang sårskada btw, så det beror nog framförallt var man bor och hur man har hundarna lösa till viss del, men sen ffa på individen. Och showisarna borde ha mindre problem, iom att de inte är lika högt i kondition osv. Sen är det ju såklart individuellt, hanen har haft *tänka* typ 3 sårskador på alla år. Tiken kör enligt konceptet 'minst tre per år'. Men så är de helt olika i hur de springer och leker också. Släpp dem på fälten och hanen joggar mest, gör sina rusher ja, men har ett betydligt lägre grundtempo än tiken som kör fullt ös medvetslös ;)

Ja det är ju tur att det inte är så vanligt med sköldkörtelproblem.
Räcker med risk för sårskador. När det händer kan det bli stort. Men konstigt att det inte händer mer än det gör. Håller andan många gånger när dom racar. :)
Fast dom måste ju få springa av sig. :) Dom älskar det och vad vackert det är!!

Jag har en greyhoundtik. Hon är helt underbar och den bästa hunden jag haft av ett tiotal olika.
Har även tänkt att skaffa mig en Italiensk vinthund till sommaren. Jag tycker dom e sååå söta och jag gillar rasen. :)

Jag har en greyhoundtik. Hon är helt underbar och den bästa hunden jag haft av ett tiotal olika.
Har även tänkt att skaffa mig en Italiensk vinthund till sommaren. Jag tycker dom e sååå söta och jag gillar rasen. :)

Vad kul med ytterligare en greyhoundägare här. Vad har du för greyhound? :)

*kl*

Jag har en whippet tik på drygt 2 år.

IMG_2173.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
924
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 015
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 745
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 232
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka