Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

Vilken härlig kille ni fått hem.
Härligt att han fått ett ett nytt kärleksfullt hem hos er. :)
Har allt gått bra?

Jag är lycklig! Jag kan nu, ca 3 veckor innan nästa utställning, ställa henne i nästan vilka situationer som helst. Jag kan ställa henne så att hon står riktigt bra (det är fan svårt att få till perfekt) och hon står stilla - länge :banana:
Idag kunde jag både ställa upp och fota (med mobilen) själv :D såhär blev bilden: http://Changrila.bilddagboken.se/p/show.html?id=264755265&directlink=1

Har någon här lite tips på hur man kan göra för att träna inkallning på saluki?
Alla säger "du får se till att hon tycker att du är roligare än att springa runt" Men hur i hela universum får man en VINTHUND att tycka att jag är roligare..?

När Cerberus var mindre var det ganska lätt tyckte jag.. Att vara intressant alltså. Eller ja, jämfört med nu iaf. :D Jag hade gott godis med, och ibland "tappade" jag lite på marken, slängde mig ner över det och smaskade och hade mig. (Sade iofs omnomnom.) Han kom dit och tittade och märkte att jag ju hade hittat köttbullar, och var han snabb nog "hann jag inte äta upp alla godisarna" utan han fick i sig några också. (I början fick han ju det varje gång för att fatta att det var värt det.) Det gick att använda som halvdan inkallning, lyssnade han inte på "hit" så kunde man säga "hitomnomnom" så kom han farande. :D Och så skuttade jag och hoppade och ställde till med fest typ, för att det var sååå kul att han kom. Ibland blev han glad, ibland bara glodde han på mig som om jag var dum i huvudet.

Nu däremot har jag inte en suck att vara intressantare än andra saker om han inte är på humör. Om jag visslar kommer han åtminstonde åt mitt håll (oftast med fördröjning dock) och han håller sig hyffsat nära mig när vi går i skogen. (Vinthundsmått mätt.) Ropar jag "hit" så inväntar han ofta bevis på att han faktiskt tjänar på det, med andra ord att jag har något som är gott på riktigt och inte bara en torr levergodis. Som tur är så är han hyffsat godismonster, så har jag bara små minibitar av en köttbulle eller så så brukar det fungera. Men kommer det något att jaga är jag körd tror jag. :crazy:

En tjej jag känner hade fått "jaga" sin afghan i två timmar en gång, hunden vägrade åka hem. Så ja.. Jag antar att det är vad jag har att se fram emot någon gång. ;)

Jag slutade vara intressant för lilltjejen när hon var 10-11 veckor gammal :crazy:
Då har jag ändå varit med henne från dag 1 och försökt vara intressant hela tiden...

Nu har jag börjat bli mer intressant igen - om jag har boll, gosedjur eller kamptrasa. (tack universum för att jag fick henne att uppskatta dragkamp!) Det är ändå inte så bra inkallning som jag vill ha...

Jag har funderat på att köpa ett flexikoppel (trots att jag hatar dem), sätta på det, gå ut på en stor öppen yta och träna. Kommer hon inte så har jag ju möjlighet att "rycka tag i henne" om hon inte lyssnar... Sjävklart med enorm belöning när hon kommer... Skulle det kunna vara något som kan fungera? Har fått tips om långlina/spårlina, men jag misstänker att de långa benen hinner trassla in sig i linan snabbare än jag hinner korta upp den - när hon väl springer åt mitt håll...

Min kompis har en podengo fast mellan modellen :)
Han är extremt rymningsbenägen. Nu har hon tränat genom att sätta på honom en spårlina :) Det har fungerat jättebra. Hon brukar tom släppa linan ett kortare tag och då märker han ju inte att hon håller i. Ett litet tips bara :)
Imorgon eller rättare sagt i natt åker Maya och jag till Helsingborg. Ska ställa både lördag och söndag! Håll tummarna :)

Jag håller tummarna!
Vet inte om du har mitt nr, men jag skickar det i PM så att du kan hålla mig uppdaterad om hur det går när du ställer :angel:

Imorgon eller rättare sagt i natt åker Maya och jag till Helsingborg. Ska ställa både lördag och söndag! Håll tummarna :)

Lycka till! Vi ska också till Sofiero på söndag så vi kanske springer på varandra. Jag ska hålla ögonen öppna. :p

Vilken härlig kille ni fått hem.
Härligt att han fått ett ett nytt kärleksfullt hem hos er. :)
Har allt gått bra?

:love: Visst är han tjusig! Och vilken busrumpa det kikar ut i han nu :D:bump:

Har nu efter lite drygt 9 dagar hos oss, börjat skratta med hela kroppen och visa och uttrycka massa känslor och vad han snackar, han har röstresurser för alla tillfällen o de märkligaste ljud jag hört från en hund, inte högljud o gapig utan bara snackig. Ist för den blyga och osäkra pojken han var när han kom, lite ängslig sådär. Han va lite vilsen i själen när han kom o va lite överdriven i sitt vaktande o beteénde men det har vi fått bort helt som det verkar, så han var nog bara lite ur balans, vilket är fullt förståeligt, nu har han mjuknat och har som sagt ett helt annat uttryck =) Så det har gått kanon så här långt :banana: ( ta i trä ... )

Han är verkligen supergo o så mysigt kontaktsökande :love:

kl

Lägger in en bild på min tjej här också, har läst en del i den här tråden innan jag skaffade henne så nu är det kul att kunna vara med med egen hund också!

23477747.jpg

Faiza, 9 veckor

Haha, jo, den blicken är svår att motstå. Fast jag vet inte, just på den bilden så tycker jag nästan hon ser lite förorättad ut. Men jag gillar bilden mycket ändå.

Och nej, jag tror jag behåller henne!:love:

Har en fråga också angående färg, hon är vit på tassar och svanstipp och en liten fläck på nosen, tror ni hon kommer behålla den teckningen?

Senast ändrad av en moderator:

Ok, jag vet att jag inte har en vinthund utan en urhund. Men jag älskar vinthundar och tycker att faraohundar hör lite till dom...
Och jag har alltså en faraohund, hon heter Tindra och är underbarast i världen!

Och om jag var lite smartare så skulle jag lägga in en bild på henne, men jag är rätt så dålig på datorer...

Det är just därför den är så underbar :D

Jodå, hon kommer säkert behålla den teckningen, däremot kan hon nog bli lite ljusare eller lite mörkare i cremefärgen så att de vita fälten syns tydligare/sämre senare.

Ropar jag "hit" så inväntar han ofta bevis på att han faktiskt tjänar på det, med andra ord att jag har något som är gott på riktigt och inte bara en torr levergodis. Som tur är så är han hyffsat godismonster, så har jag bara små minibitar av en köttbulle eller så så brukar det fungera. Men kommer det något att jaga är jag körd tror jag. :crazy:

Om jag ropar "hit" brukar mina whippets reagera med att först spana efter vad det är i görningen, dvs titta åt det helt andra hållet efter andra hundar, rådjur eller vad det nu kan tänkas vara. Ser de inget, ja då kommer de. Ropar jag däremot "godis" kommer den ena som ett skott och den andra i också ganska snabb galopp men han är inte riktigt lika godisgalen. Går i i skogen och de springer runt nästa sväng och är borta mer än 5 sekunder ropar jag "inte så långt" följt av "häråt" vilket alltid brukar tagga till vrålrace den långa sträckan tillbaka till matte och hennes godis.

Sådär gör mina också, så himla gulligt. :laugh: Fast mina vuxna plockar försiiiiktigt från kvistarna, helst vill de att matte ska hålla upp. :D Fast de går runt och betar själva också.

Vad var det hon grävde fram och åt upp sen, jord+rötter eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
990
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 040
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 841
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 240
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025