Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

Håller med din afghankille är så fin :)
Var det svårt att bada och borsta efter saltvatten bad;)

Tack till er båda. Nu är han ju inte så snygg på badbilderna men han lyckas ofta bli rätt skoj på bild iaf. :laugh:

Han badas varje fredag så för en gångs skull lyckades jag tajma havsbadet med vanligt badkarsbad. Jag kan lova han släpper sand efter några timmar på stranden. Jag skulle bara äta innan jag badade honom och hela lägenheten var full av fin fin sand som är helt hopplöst svår att få bort. :crazy:

Tänkte höra hur många här på bukefalos som har vinthundar?
Vad tycker ni andra om vinthundar?
Själv älskar jag vinthundar! Alla typer men mest greyhound eftersom jag äger två :love:
http://i130.photobucket.com/albums/p243/millan30_228/SobersJambalaya1yearold.jpg

http://i130.photobucket.com/albums/p243/millan30_228/sofiero014.jpg
Självfallet så Älskar jag afghaner för dem har den mest "Diva" liknande attityden och dem går som om dem ägde alt! =) Sen har jag en på 7 år eller det är mammas med men jag har henne fördet mesta och sköter päls osv =) och funderar på att köpa en till men vill ha en ljusare, vet ej vilken färg ännu men det återstår och ser Måste kanske kolla börsen och hitta en bra valpuppfödare, vill ju inte stöta på en som säljer en dålig valp, för det har man ju stött på och kul är det inte! ..ciao

DSC_0518.jpg

Så vacker han ju:DSkulle själv vilja ha en afghan, Men det får bli när man har tid med pälsvård:P

Så vacker han ju:DSkulle själv vilja ha en afghan, Men det får bli när man har tid med pälsvård:P

Haha! När han är blöt är han väl kanske inte det vackraste som vandrat i en päls. ;) Men dom har en väldig utstrålning, afghanerna. Folk uttalar vokaler när vi kommer gående, "åååh" och "aaah" låter dom.;) Man får inte vara ifred för fem öre när man har honom med sig, men det är bara skoj.

Pälsvården är inte såå farlig faktiskt. Men lite pyssel är det såklart. Just nu är t.ex. det här en rätt vanlig syn:

91605_1220216240.jpg

Så där spännande att pilla ut alla fröna. :eek: :crazy:

TJOHOO! Nu slipper jag smygläsa tråden!

Vi får hem en whippetpojke på fredag!:banana: Bilder kommer!

Gilly

Jag veeeet:D Jakthundar & whippet.. Tjusig kombo:angel: Menmen, detta ska verkligen bli så himla kul!

Han är fem månader nu, och jag har en borderterriervalp som är sex månader hemma, så det kommer att bli fullt fräs härhemma.. Tur att en ny Nikon D40 har inhandlats!

Gilly

Haha! När han är blöt är han väl kanske inte det vackraste som vandrat i en päls. ;) Men dom har en väldig utstrålning, afghanerna. Folk uttalar vokaler när vi kommer gående, "åååh" och "aaah" låter dom.;) Man får inte vara ifred för fem öre när man har honom med sig, men det är bara skoj.

Pälsvården är inte såå farlig faktiskt. Men lite pyssel är det såklart. Just nu är t.ex. det här en rätt vanlig syn:

91605_1220216240.jpg

Så där spännande att pilla ut alla fröna. :eek: :crazy:

Hehe ja men det kan jag förstå att dom gör det:D

Men jag ska ha en sån nån gång :D

KL

Nu är han äntligen hemma, vår nya fina Lurcher-pojke :love: Så klart en randig till :love: Han landade på svensk mark på EM den 3/9.

Så nu har familjen utökats till 2 vintisar :D + en bichon :)

Så här soft var man igår kväll :D
DSC00024.jpg

DSC00020.jpg

Är de någorlunda allergivänliga, dvs inte bland de värsta iallafall? Ja.

Är de kräsna med mat, känsligare än andra? Snarare tvärtom :p De whippar jag träffat har allihop varit rena matvrak.

Hur är de med normal lydnad, som inkallning och att "lära" överhuvudtaget för en som aldrig haft egen hund men däremot har jag ett stort tålamod.

Inga problem. Whippet är ju inte heller den mest självständiga av vinthundar, så de är lite lättare än "vanliga vinthunden" ;)

Hur är de i sitt temprament, dvs hur känsliga är de för människor som utstrålar "fel"signaler omedvetet dvs tex är lite stela/nervösa? Blir de aggressiva lätt då som t ex Collie?
De ska INTE vara agressiva öht. Däremot så brukar de (och ska) hålla sig undan de som den inte gillar. En Whipp ska vara stabil och säker på kroppspråk och andra, både hundar och människor.

Och sist, jag vet många kaninuppfödare med just whippet men de har utställningskaniner. Jag har hoppkaniner. Går det överhuvudaget att lära dem att kaninerna är familjemedlemmar? Så de inte blir tokgalna som åskådare framför hoppande kaniner tex?

Det borde gå fint, om de får vänja sig redan från valpstadie. Min saluki har lärt sig att fungera med katter, som ju också är "normalt bytesdjur". Har sett bilder på vinthund + kanin tillsammans, så visst borde det gå.

Är det en frisk ras utan en massa förbehåll att försäkra osv?

Ja. Vinthundar överlag är friska av sig, även om säkert alla raser har ngt uppskrivet i RAS-dolkumenten som ska förbättras.

Finns det uppfödare i Västra Götaland?
kolla på svenska whippetklubbens hemsida :)

Så, nu får jag väl passa på att säga "Hej" igen!
Efter att ha varit internetlös i en halv evighet (två veckor) så är jag tillbaka med en seeeg internetuppkoppling, så var snälla och fortsätt posta hyfsat små bilder :D

Här kommer lite nya bilder på min tokvalp, som nu hunnit bli hela 5 månader!

78794_1220258240.jpg

81649_1220258227.jpg

11460_1220258232.jpg

52001_1220258237.jpg

16527_1220258227.jpg

93622_1220258227.jpg

Nedanstående vet jag inte riktigt om jag kan skriva under på:
Är de någorlunda allergivänliga, dvs inte bland de värsta iallafall? Ja.

Och sist, jag vet många kaninuppfödare med just whippet men de har utställningskaniner. Jag har hoppkaniner. Går det överhuvudaget att lära dem att kaninerna är familjemedlemmar? Så de inte blir tokgalna som åskådare framför hoppande kaniner tex?

Det borde gå fint, om de får vänja sig redan från valpstadie. Min saluki har lärt sig att fungera med katter, som ju också är "normalt bytesdjur". Har sett bilder på vinthund + kanin tillsammans, så visst borde det gå.

Är det en frisk ras utan en massa förbehåll att försäkra osv?

Ja. Vinthundar överlag är friska av sig, även om säkert alla raser har ngt uppskrivet i RAS-dolkumenten som ska förbättras.
Jag tycker inte man ska kalla NÅGON hund allergivänlig. Vissa allergiker klarar vissa raser, vissa allergiker klarar vissa individer men att säga att en ras är allergivänlig tycker jag är att bita sig själv i arslet, det är så vi får omplaceringar p.g.a. allergi, för att uppfödare "lurar" valpköpare. Det handlar alltså inte om allergivänliga raser, det handlar om att hitta en ras/individ som passar just den specifika allergikern.

Sen tycker jag heller inte att man så självklart ska skriva att en whipp kommer gå bra ihop med kaniner för det är inte alls säkert. Visst, om man får en valp som man från början vänjer vid kaniner så är chanserna större men det här ÄR ju jakthundar och dom kan man aldrig vara helt säker på.

Sen visst är dom friska men vinthundar över lag ligger ju lite högre i försäkringspremierna just för att dom skadar sig väldigt lätt. Så visst går dom att försäkra men billigt är det inte säkert att det blir.

Absolut är det så att det beror på den allergiske, men alla personer jag träffat som bara varit lite allergiska har fungerat med vinthundar.

men det här ÄR ju jakthundar och dom kan man aldrig vara helt säker på.
Det var därför jag skrev att det "Borde gå" - inte helt säkert alltså ;)

Det där med försäkringen var nog inte det jag svarade på, även om det stod med i frågan.. Sorry från mitt håll kanske.

Vilken söting :)
vill oxå ha en saluki..... men tyvärr är sambon allergisk + att vi har för lite tid för hund. Får nöja mig med att pussa på mina föräldrars salukisar då & då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
990
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 040
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 841
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 240
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025