Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

Kanon, jag är helt klart med i höst! Har fått tag på en salukitjej som brukar ha handlingkurs som har erbjudit sig att ge mig lite privattips nästa helg. Yes! Bara för att vi råkar vara ute på landet samma tidpunkt o hon har tid över, bara att tacka o ta emot.

Jag är också gärna med om jag har tid och möjlighet..... Det är ju trots allt en bra bit upp till Stockholm. Men det kan det ju faktiskt vara värt ;)

Ska jag ta och boka ett datum med honom då? Vi är alltså fyra här ifrån än så länge, och jag har en kompis med en ridgeback som är intresserad om det inte prickar när hon är bortrest. Jag kan säkert ragga upp några fler, och sedan kan man väl säga till sina rasklubbar?

Vill vi sätta en gräns på maxantalet deltagare eller ska vi bara köra på och se hur många vi blir? Jag måste ju göra någon form av bindande anmälan sen så inte alla hoppar av i sista stunden. :p

Vad kuuul det ska bli! Längtar redan! :bump:

Jättebra! Kör på bara. Jag vill gärna att vi lägger det så tidigt som möjligt då jag ska föda barn kring den 11/11. Helst ska ju magen vara så liten som möjligt när jag ska springa runt i ring i flera timmar.

Tycker vi sätter ett max antal, vet inte hur man gör med anmälan och bindande och betalning osv. Fråga Marc sen om det brukar fungera med anmälningar eller om det händer att folk inte dyker upp utan att ha avbokat. Avboka tycker jag man kan göra dock, alltså det borde inte vara lika bindande som en utställningsanmälan.

Jag och min sambo hänger gärna på om vi inte är bortresta :-)
Gud så kul!

//Flo

Ska jag ta och boka ett datum med honom då? Vi är alltså fyra här ifrån än så länge, och jag har en kompis med en ridgeback som är intresserad om det inte prickar när hon är bortrest. Jag kan säkert ragga upp några fler, och sedan kan man väl säga till sina rasklubbar?

Vill vi sätta en gräns på maxantalet deltagare eller ska vi bara köra på och se hur många vi blir? Jag måste ju göra någon form av bindande anmälan sen så inte alla hoppar av i sista stunden. :p

Vad kuuul det ska bli! Längtar redan! :bump:

Boka ett datum med honom. Jag anmäler om jag kan :)

Jag ska maila honom och se vad han ger oss för datum. :laugh:

millan30_228: Hur gick det idag? :) Kom du iväg till Tånga Hed? Jag satt mest fast vid afghanerna så jag missade att kika efter er. :S

Nu får alla berätta hur det gick på Tånga hed!

Förövrigt har jag badat valpis för första gången nu. Hon fick stå i badkaret, morsans sambo höll i ett nylonkoppel för säkerhets skull.
Vattnet som rann från henne var BRUNT men hon skötte sig utmärkt.
Nu har jag en REN valp :D

Haha! Dom är bra på att smutsa ner sig. Men mysigt med ren valp. :p

För mig gick det bra idag. Vi fick BIM och Cerberus syrra blev BIR, hon är riktigt riktigt fin. Men jag är nöjd med kritiken också, och domaren var jätteglad och trevlig och tackade för att vi visade så fina valpar för honom. :p

Så här sade han om Cerberus iaf:

7 month old blue male. Well developed for his age. Correct head, dark eyes of good shape. Correct bite. Correct angulation front and rear. Chest in development, but already with pronounced sternum. Big feet. correct tail set. Still a bit narrow in front. Easy typical gait. Nice temperament.

Imorgon ska vi tillbaka igen och gå sveriges afghaners utställning. :p

Hon var aldrig badad innan :p Nu luktar hon GOTT och sover i sin säng med handduk som täcke - världens sötaste är hon garanterat! :love:

Vad betyder "Chest in development, but already with pronounced sternum."?

Du får rapportera imorgon också! :banana:
och grattis till dagens fina resultat!

Vad betyder "Chest in development, but already with pronounced sternum."?

Det undrade jag med, men det skulle tydligen betyda att hans bröstkorg är under utveckling men att han har ett välutvecklat förbröst redan. Han är lite ranglig just nu, lite skev i fram och med lååånga bakben. Men både domare och uppfödaren menade på att det är valptiden i ett nötskal, dom växer lite här och lite där. Får se vad nästa domare säger imorgon. :)

Jag ska maila honom och se vad han ger oss för datum. :laugh:

millan30_228: Hur gick det idag? :) Kom du iväg till Tånga Hed? Jag satt mest fast vid afghanerna så jag missade att kika efter er. :S

Missade att kika efter er också tyvärr.

Maya blev bästa tik tvåa :)

Nice size and balance. Feminine and chissled head. Correct topline front and rear angulation with enough bend of stifle. Moves well covering ground.

Det undrade jag med, men det skulle tydligen betyda att hans bröstkorg är under utveckling men att han har ett välutvecklat förbröst redan. Han är lite ranglig just nu, lite skev i fram och med lååånga bakben. Men både domare och uppfödaren menade på att det är valptiden i ett nötskal, dom växer lite här och lite där. Får se vad nästa domare säger imorgon. :)

Håller tummarna för er idag. :) Såg hans syrra i stora ringen igår. Hon var otroligt vacker och det ser ju din lille kille också ut att vara på korten :-)

Nu får alla berätta hur det gick på Tånga hed!

Förövrigt har jag badat valpis för första gången nu. Hon fick stå i badkaret, morsans sambo höll i ett nylonkoppel för säkerhets skull.
Vattnet som rann från henne var BRUNT men hon skötte sig utmärkt.
Nu har jag en REN valp :D

Härligt med nybadad valp :)

Grattis! BT 2 är inte dåligt! :laugh:
Ja, hans syster är sååå snygg! Vi får hoppas att hon inte ska på alla utställningar som vi ska på för hon kommer slå oss hela tiden. ;) Med allt rätt! Fast min kille är lovande och snygg han med sägs det, bara inte lika extremt showig som hon är. :D

Idag gick det likadant som igår, tvåa efter syrran. Men domaren var.. eh.. inge vidare enligt min mening. Tydligen var många missnöjda från gårdagen med, hon dömde saluki då. (Red_Chili kanske hört nåt?) Jag har ingen koll, men idag var det inte kul alls. OTROLIGT rörig utställning, domaren körde lite amerikanska regler och lite officiella regler trots att det var inofficiell. Hon gav varken oss eller syrran HP, så jag gick ut och lät honom slänga sig i gräset. Sedan skulle vi ändå in igen. (Så vi fick HP i efterhand.) Men om hon dömt hela dagen igår borde hon ju veta att vi delar ut HP? Hur som helst så var det många som var missnöjda av allt snurr och många verkade tappa lusten jämfört med igår. Hon gav kvalitetspris istället för att ranka dom 1-2-3 osv, sedan tror jag hon övergick till att göra rätt tillslut men det var ett himla tjafs. :(

Det jag tyckte var lite konstigt var att hon höll hundarna i nosen, backade dom så höll hon fast. :confused: Soraya pep och blev lite skrämd. Och en junior backade och då höll hon ännu hårdare. :mad: När vi ställde upp för att fota BIM och BIR-bild så var våra valpar glada och lite busiga, då slog hon Cerberus på nosen och sade "behave! you got to give more of these!" Det var ju inte som att hon gav honom en käftsmäll direkt, men det var ju bara två halvårsbebisar som var glada över att just ha fått sprungit och visat upp sig. Så det kändes lite trist.

Nåja. En erfarenhet rikare är man iaf. Och jag fick okej kritik, även om den inte var så detaljerad. (ytterligare en sån sak som var lite konstig, när folk ställde upp efter att dom sprungit så tittade hon inte ens på hundarna utan stod med ryggen mot och sade vad som skulle skrivas.)

Jag har inte hört så mycket om gårdagen, men tydligen var det många salukis igår som åkte ut med tvåor... Bland annat en hane jag känner. Visst, han har jäkligt raka skuldror, stumma mellanhänder och ibland hög svansföring. Det är ingenting en saluki ska ha - men i övrigt är han jättefin och inte tusan bör den åka ut med en 2a... :grin:

Fast så var det på en utställning i Piteå, där var det flera skitsnygga salukis som åkte ut med 2or. Den enda (av dem jag såg) som jag tyckte att förtjänade det då var den tik jag ställde. De övriga var faktiskt fina. Hade sina brister här och där men på det stora hela av bra typ. Så många 2or som det delades ut då har jag aldrig varit med om tidigare.

Fy vilken trist domare :confused: så kan man ju inte behandla valpar heller. Verkar jättetråkig överhuvudtaget. Våran domare i lördags var toppen! Noga och bra. Men oj oj oj vilken tid det tog. Vi hade beräknat att vara inne vid elva tiden var inne vid halv tre ;)

Alltså, jag kan i viss mån tycka att det är jättebra att man är petig och slänger ut fula hundar med 2or istället för att ge dem en 1a och en halvbra kritklapp... Många domare är nog lite för snälla.
Men hon i Piteå... en av hundarna som hon gav en tvåa hade bara en enda negativ sak på sin kritiklapp. Kommer inte riktigt ihåg vad det var, men det var antingen att hon hade lösa armbågar eller att hon var trång/smått vinglig bak... Ingen stor sak i vilket fall som helst.

Frågan är om hon verkligen visste hur man skulle dela ut 1or och 2or, för visst är det olika hur man gör från land till land?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
979
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 033
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 826
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka