Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

Det kanske vi skulle kunna, problemet är väl bara att det kanske blir lite kort varsel.... Bara jag hinner gå den innan SVVK i Västerås! Inom vinthundsvärlden vet jag att Marc Linnér och Niclas Eriksson har kurser, alltid kul med en lärare som visar mycket vinthund + att det brukar märkas på deltagarnas hundraser också. :)

Marc Linnér hade jag velat gå för! Han föder upp afghaner och är jätteduktig på handling. Hittar du en sån kurs måste du säga till, jag åker lätt upp till Sthlm för en sån. :p Vem är Niclas Eriksson?

hej Muninn, nu ser jag ju att det var dig jag skrev till på pixbox eftersom vi båda två är borzoiägare:D Så himla fin din tik!!

Föressten allihopa, Min idefix snarkar något oerhört!!! Nästan så att han kan väcka dem döda:o

Nej men, hej! Där är ju du :D
Tack, jag älskar min lilla flicka... hon har precis fått en ny pipleksak, och hon har precis lärt sig hur man gör för att den ska låta :o

Din kille är ascool, jag börjar gilla den där korta pälsen mer och mer. Ska bli rolgit att se hur mycket den växer sen när han blir stor pojk :)

Jag ska också till Västerås som är den 12-13/7, Ringträning innan vore inte dumt eftersom jag inte ställt ut egen hund på nästan 20 år, och då hade jag irländsk settrar.

Niklas Eriksson är Saluki uppfödare.

Senast ändrad:

Ursäkta delvis KL men jag måste fråga er som vet..
Jag har ju redan världens bästa hund, givetvis, men någongång vill jag ha en till. Jag har alltid varit säker på att det blir en Dvärgschnauzer till men nu blir jag mer och mer sugen på en vinthund. Min fråga till er är om det finns någon ras som passar det jag vill ha?
Jag vill ha en hund som är glad och possitiv, gillar att arbeta men får inte panik om man skulle ta det lugnt ibland. Jag vill ha en hund som är ganska sammarbetsvillig och rolig att träna med (lydnad, agillity tex) Ett stor plus är om man ganska lätt kan träna den till att gå lös utan att det sticker. Finns det någon vinthund som passar mina önskemål?

Nu har säkert flera andra redan hunnit svara dig.
Det där med lös är ju alltid lite kruxigt vad det gäller vintisar.
Men i övrigt tror jag att en greyhound eller en whippet skulle passa dig bäst, de är lite mer "poeplepersons" eller peopledogs kanske jag ska säga :D än en del av de andra som ses som lite "svårare".

Ok, tack båda för svaren (i hemlighet hade jag nog hoppats att svaret skulle bli Saluki ;) ) men jag ska genast kolla upp Whippet och drömma lite.
Tack för tipset om träningen. Ska kolla detta också!

Salukis är i och för sig lite av cirkushundar ibland, beror ju på individ, men två av våra har varit riktiga agilityfantaster, de lilla man provat på, med naturhinder och hoppställningar.
Om du verkligen drömmer om just en saluki, tycker jag du ska kika på saluki.se efter en uppfödare du verkligen gillar och sedan ringa dem och prata lite. Och boka en dejt! :D

Jag vill ha en hund som är glad och possitiv, gillar att arbeta men får inte panik om man skulle ta det lugnt ibland. Jag vill ha en hund som är ganska sammarbetsvillig och rolig att träna med (lydnad, agillity tex) Ett stor plus är om man ganska lätt kan träna den till att gå lös utan att det sticker. Finns det någon vinthund som passar mina önskemål?

Om du inte förvänta dig talibansk lydnad och att hunden ibland ser på dig som om du vore korkad ("-Va? Här???? I det blöta?") när du ber honom sätta dig på kall eller blöt mark så skulle kanske en italienare vara något för dig.

Jag tror att jag har länkat till lille Al förr, men titta på www.kenandal.com för en fantastisk agility-IG. Det går att hitta både videoklipp och foton på Al där. Det är en fantastisk liten hund.

Håller med inläggen ovan men klumpar ihop dem. Whipppet, italiensk vinthund och gGreyhound tror jag passar bäst. De är mindre utpräglade vinthundar än tex saluki, kanske greyhounden har mest av detta kvar av dessa tre då den rasen är äldst och inte har så mkt inkorsat. Whippet fick man fram genom att korsa greyhounds med små terriers en gång i tiden så dom är lite mer "vanlig hund" om man jämför med andra ur grupp 10 (utan terriertemperament). Vad korsade man in i italienarna när det begav sig?

Men vill du ha en saluki, skaffa en saluki. :D De är inte jättesvåra på något sätt, kanske inte lika lättmotiverade som whippets men underbara hundar på alla sätt!

Har aldrig varit på en kurs... men jag tror det blir väldigt jobbigt för en valp för man håller väl på en halvdag tror jag. Även om man har en vuxen hund kan det vara smart att ta med 2 st att varva med, för att inte hunden bli urless och osamarbetsvillig. Har jag hört. :)

Ja, då är vi 4 st härifrån som vill vara med då - vem mailar Marc och Nicklas för att kolla? Jag har ingen aning hur man hittar en plats som är gratis att vara på, men på sommaren är det ju såklart lättare, dock behöver man ju fixa så man har tillstånd att vara där osv. Jag har bara bott i Sthlm i ett år och har noll koll här, men förmodligen har lärarna bra tips.

Någon som känner igen sig på dessa bilder? :angel:

20654606.jpg

20654607.jpg

Mina hundar ser för söta ut tillsammans. Vilket radarpar! :rofl:
20654608.jpg

Vad korsade man in i italienarna när det begav sig?

Det vet man inte riktigt, ursprunget är ju inte helt klarlagt. Men det tycks under modern tid inte ha tillförts något blod utanför rasen som har varit av betydelse för dess karaktär idag. På slutet av 1800-talet gjordes (i Storbritannien har jag för mig) försök att korsa in Toy terrier men det blev nästan rn katastrof eftersom hundarna blev mycket otypiska med bl.a. äpplehuvuden. Men det är inget som har präglat rasen då man ganska snart insåg att fortsatt inkorsning skulle förstöra rasen. När den brittiska Italian greyhond club startades vis sekelskiftet 1900 så var ett av målen att eliminera inblandningen av Toy terrier.

Vad gäller ursprunget så har man ju hittat skelett från riktigt små vinthundar daterade till 2000 f.Kr och man tror att italienaren härstammar från dessa hundar (men det är ju bara en hypotes). Italienaren - räknat som ras - tycks dock ha förekommit sedan renässansen. Men betydligt tidigare så finns det konstföremål där små vinthundar med typisk "italienarpose" (bakbenen lite indragna under kroppen och ena frambenet upplyft, osv) är avbildade.

Din kille är ascool, jag börjar gilla den där korta pälsen mer och mer. Ska bli rolgit att se hur mycket den växer sen när han blir stor pojk :)

men pälsen har börjat ta fart nu, det kommer bakfrån så svans och baksidan av benen är riktigt håriga nu:p och så en linje längs ryggen. Men jag har studerat släktkort lite och hans pappa verkar rätt sen också med pälsen, och när jag träffa pappan ( då 3år) var han ett riktigt hårbollsmonster:eek: Ärligt talat har jag aldrig sett mer långhåriga borzoier som hos den uppfödaren, och det ser man inte så mkt av på bilderna på hemsidan :D Mamman däremot var pälsad som våran setter men jag hoppas han inte ärver hennes pälsanlag, men gärna hennes fina pälskvalité.

Visste inte att italienarrasen var så gammal, kul!
Whipparna är ju riktiga ungdomar från 1800-talet. :D

Kolla här då:

Hundens Hus har ringträning i Rålambshovsparken några tillfällen i Juni och en tjej som heter Camilla Nilsson har ringträningar på Gubbängsfältet. http://www.myriz.se

Låter väl jättebra men visst är det skillnad på ringträning och handlerkurs? Tror ringträning inte är så mkt personliga tips utan istället bara för nybörjarhundar/valpar för att vänja sig vid att springa med andra hundar i ringen, stå på bordet osv. Brukar vara många hundar och oftast gratis att vara med...?

Jag vill gå en kurs med min utställningschampion och få lite proffstips, tror att det heter handlerkurs. Eller är jag ute och cyklar?

Låter väl jättebra men visst är det skillnad på ringträning och handlerkurs? Tror ringträning inte är så mkt personliga tips utan istället bara för nybörjarhundar/valpar för att vänja sig vid att springa med andra hundar i ringen, stå på bordet osv. Brukar vara många hundar och oftast gratis att vara med...?

Jag vill gå en kurs med min utställningschampion och få lite proffstips, tror att det heter handlerkurs. Eller är jag ute och cyklar?

Jag tror du tänker rätt. Här är också ringträning nu i juni, och en handlerkurs i november. Ringträningen är väl mer för att vänja hundarna som du sa och låta dom öva på att visas, få visa tänderna, bli klämda på osv. Jag vill också gå en handlerkurs, alltså få lära mig hur jag bäst visar hund osv. Vet att det står på Marc Linnérs hemsida att man kan maila och få prisinfo och så, men är osäker på om man behöver någon klubb i ryggen typ eller om man kan greja det som privatperson. För det kan väl inte vara så svårt att få ihop intresserade heller? :laugh:

Hundens hus anordnar ringträning med "vi tittar även lite på handling" 2 ggr i juni, men tror inte det är rätt för mig. Det där är säkert nybörjarkurs i hur man gör på utställning osv.

RINGTRÄNING INFÖR WORLD DOG SHOW
Träning med andra i grupp och med riktiga ringband. Precis så som det går till utställning. Vi tittar även lite på handling. Visa din hund på bästa sätt!

Pris: 500 kr/tillfälle

Jag tror nån här måste maila Marc snart - Galathea han är ju din rasfrände så du passar väl bäst? :angel: Kanske lite kort varsel, han lär ju vara på utställningar var och varannan helg i sommar. Men han kanske känner till nån kurs, man vet aldrig.

Haha! Jag kan maila och fråga. :D Som du säger är det säkert i usel tid nu med tanke på alla miljoner utställningar. Han har dessutom en kull med nyfödda puppyliner nu hörde jag.

Annars kan jag ju alltid springa och rycka honom i skjortärmen på någon utställning om jag ser honom. ;) Det är säkert jääättepoppis. :rofl:

RED_Chili: Hur går det hur går det? Skulle ni inte ner till Sthlm igår? Med valpen? Eller har jag snurrat till det helt? :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
978
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 033
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 823
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hitta rätt bett till travare
  • Lymfangit