Vinterutställning

Sv: Vinterutställning

Jag som har en fin liten shettis eller rättare sagt en utan papper FORTFARANDE. Hans pass är försvunnet hos förra ägaren. Jag blir galen på Shetland Sällskapet faktiskt. I JULI skrev vi dit och bad att få nya papper, vi har en som kan verifiera att det är rätt ponny - i DECEMBER fick vi svar att gå in på hemsidan för härstamningsverifiering - hemsidan som INTE finns. Morr.

Jag hade ju velat visa min shettis bara på kul, han är visad som föl och som åring men inget mer. Dessutom vill vi att han skall få gå några galopp-race. Men det blir väl inget med det heller med avseende på tempot hos SSS. I värsta fall reggar jag honom som en okänd korsning hos ASRP.

Det hade ju inget med denna tråd att göra, men nu har jag avreagerat mig. Tack.

Tack..jag har redan varit inne där men inte blivit ett dugg klokare...

Det märkliga är att nar vi blev hänvisade till hemsidan så fanns den inte alls, den enda informationen i mailet var - vi behöver härstamningskontroller ponnyn - vg se hemsidan.
Jaha - och nu då ?
När vi skickade uppgifter så var det med regnummer och allt, eftersom jag VET vilken ponny det är och den redan är reggad....

Jag trodde du hade fått ordning på det jag , men där ser man . Hoppas att det löser sig för dig :-)

Det hoppas jag med ! Jag är innerligt trött på detta. Vi har hållit på i ett och ett halvt år !! Det är faktiskt skandal att det inte går att få tag på registrator, du vet telefontid tre gånger på fyra veckor, en halvtimme varje gång. Och mail - ja svar efter ett halvår och vanliga brev - inga svar alls.

Ett litet tips till alla som ställer ut (och andra som vill visa upp en stilig kuse). Om ni har en häst som är vit (eller väldigt ljus) eller med vita tecken har ni säkert ojat er över kiss- och gräsfläckar eller grådaskig mule (om de har bläs eller snopp). Jag har kommit på ett ypperligt och naturligt sätt att få bort alla fläckar.

Tvätta hästen som vanligt med vatten (om det inte är midvinter förstås) och sedan gnuggar du in ordentligt med aska på de fläckiga områdena - använd en rotborste på kropp och ben, en svamp till huvudet, låt sitta en stund, skölj av och upprepa eventuellt om det behövs. Aska är helt ofarligt och du kan använda det överallt på hästen.

Om du inte är storrökare och vill doppa borsten i askkoppen föreslår jag att du sparar en påse välbrunnen aska nästa gång du tömmer grillen. :)

I övrigt kan jag rekommendera vanlig såpa att tvätta hästen med. Det är naturvänligt och återfettande och innehåller inget som kan vara skadligt för hästen. Dessutom blir den ren och luktar naturligt gott. För övriga skönhetsprodukter hänvisar jag till http://www.mustang.dk/cgi-sys/topshop.exe?topshop=5&lang=1
de har de absolut bästa groomingprylarna.

Lycka till på kommande utställningar och tävlingar. ;)

//Celia

Spotted ponnierna är till 90 % framavlade från shettisar men det kanske du inte visste! Hingsten jag betäckt med har mycket shettis i sig dvs mamma är spotted homosygot framavlad från shettisar och pappan är ren shettis!

Var det någon här som var på vinterutställningen i Köping idag? :)
Jag var där och kikade i alla fall. :)

och hur gick det och var där några läckerheter???

indyhope skrev:
Var det någon här som var på vinterutställningen i Köping idag? :)
Jag var där och kikade i alla fall. :)
Bis blev Hamras Amapola och Res Bis blev Almnäs Flis. Sagohästar båda två! :love:
Jag nådde inte upp till guldpoäng igår, men fick så fina lovord på min ettåring! Dommaren berättade att hon ville sätta en nia på typen, men dömde ner henne till en åtta då hon var i för högt hull :o .
Det var fina minishetland som blev både ungsto- och unghingstchampion! Jag längtar till RIKS i Örebro i Augusti! Då ska jag stoppa in så många ponnyer som får plats i mitt släp. Hälsar Inelin

Hur såg Flis ut nu???Jag var med i Rättvik när han fick 47p :eek: och slog Broughton Replica som fick 45p. Hade det varit min häst så hade jag aldrig mer ställt ut honom, kan ju aldrig få bättre poäng än så.......

Welsh skrev:
Hur såg Flis ut nu???Jag var med i Rättvik när han fick 47p :eek: och slog Broughton Replica som fick 45p. Hade det varit min häst så hade jag aldrig mer ställt ut honom, kan ju aldrig få bättre poäng än så.......

Både Flis och Amapola fick 43 poäng. Jag upplevde att det generellt gavs låga poäng. Med sina 47 är han i nuläget Sveriges vackraste Shetlandshingst enligt mig, nu när Parlington Pimpernel är avliden...
Flis ställdes säkert ut för "marknadsföring" inför kommande avelssäsong. ;) Med all rätt. Han höjer kvalitéten i svensk avel! Själv betäcker jag med minihingstar.

Han rör sig också otroligt bra den ponnyn, har själv sett han flera gånger en underbar ponny :-)

Han höjer kvalitéten i svensk avel!

Nu vill jag göra klart att jag inte har något som helst emot Flis, tycker också att han är underbart vacker men hur vet du att han höjer kvalitén i svensk shetlandsavel? Hans avkommor hittills har inte visat något speciellt...?

Vilka anordnar vintervisningar, har aldrig hört talas om det!

SSS (eller snarare regionalföreningarna) har anordnat vinterutställningar i tre år nu. I år har även RPAF tagit efter och kommer ha en den 27:e februari (se annan tråd).

Nu är jag nog partisk men när jag se en 47p ponny så anser jag att jag borde få ståpäls men det fick jag aldrig i Rättvik, iallafall inte av Flis men av Reppan. ooooooh vilken trav han hade, hur kunde Flis slå honom i BIS ringen?????? DÄR ska poängen inte spela någon roll utan den som showar bäst och utan tvekan så höll större delen av publiken på Reppan......

det är ju så att en shettis inte "ska" kunna trava o showa som tex whelshar .. en shettis ska ha runda rörelser o ingen "sweden gang", så om man ser rastypsikt så kanske flis hade bättre gång än vad "reppan" hade ..

kan bara hålla med dig där Hanna han har inte lämnat något så där nämnvärt bra men sen kan man ju önska att det skulle passa min ponny ;-)....... Jag har en ponny som passar din hingst *S* du får flytt hit *S*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka