Vinterutställning

Sv: Vinterutställning

lul skrev:
Har ju "lyxen" över att Flosk är klippt, så det blir inget bada bara en maaaasssa pälsglans :) o kanske vi flådar till det med lite olja på nosen, fast det lär väl bara klibba ihop sig på hans mulpäls så det kanske inte ser klokt ut :angel: men det blir till att trimma skägget lite iaf.
o det här med kläder ja .. vad brukar ni ha på er på vintern?
Är det en tävlande ponny du har?
Annars är det faktiskt inte tillåtet att visa shettisar klippta, enligt de regler som finns. Du måste alltså kunna bevisa att han tävlas för att det ska vara okej. Och dessutom så kan det vara till nackdel för honom också, eftersom de andra ponnyerna är rastypiskt lurviga. En klippt shettis ger ett smäckrare intryck än vad som anses vara rastypiskt = skulle kunna ge lägre poäng.

Du måste alltså kunna bevisa att han tävlas för att det ska vara okej

Hm, det är ändrat nu alltså? Förut stod det bruksponnyer. Jag tycker det är helt fel i så fall. Min gamla Emil som jag hade kördes dagligen men tävlades inte längre just pga sin ålder - skulle han inte få klippas i så fall? Det var ju faktiskt för hans eget bästa...

Han visades iofs klippt på flera vinterutställningar och det gick ju "rätt" bra ändå :angel: och ingen sa nåt om det.

ja jag har en tävlande ponny -så jag vet att han egentligen inte "får" vara klippt, men har fixat "bevis" så det är lugnt! men tack för omtanken iaf.
jooo har lite emot mig eftersom han är helt naken o alla hans "deffekter" kommer att synas medan de andra kan gömma dem under pälsen typ ..:)
o att han får lägre poäng om han är klippt -tja då får han det. vi satsar helhjärtat på körträningen så vad vi får för poäng blir som det blir, inget jag kommer att grina över (om han inte får 30p då) utställningar för vår del är mest en rolig sak eftersom jag vet att vi aldrig kommer upp till de högre poängen, mest roligt o veta hur han ligger till o vad domarna tycker om honom.

tror att det står för bruksponnyer nu oxå .. o det är ju verkligen svårt att bevisa -ska man videofilma hästen hemma för att visa att den används eller!? o så vad är egentligen ett "bevis" för att hästen tävlas -en rosett, ett dressyrprotokoll, intyg från ens tränare, foto från en tävling ?? lite kryptiskt är det o vart står det riktigta svaret?? (jag skall iaf ta med mig dressyrprotokoll, plus att denna domare som ska döma vet sedan förut att han tävlar/tränas i körning ..)

Står "Endast tävlande ponnyer (ska verifieras) får rakas för sitt välbefinnande" i de nya propositionerna.

Så alla andra barnponnyer/kör- och ridhästar som inte tävlas - struntar men i deras välbefinnande? De svettas också trots att de inte är tävlingsponnyer...

Tja, ibland måste man nog välja - visa på vinterutställning är väl knappast livsviktigt... Vill man klippa barnponnyn så kanske man ska vänt amed utställningarna till sommarhalvåret...

Och till lul: vill du ha en rättvis bedömning av ponnyn så är visning på sommaren att föredra..

det är faktiskt riktigt dåligt tycker jag! det är ju som om SSS ber folk att inte använda sina ponnyer eftersom de då inte kan visa dem "på rätt sätt". varför tagit bort bruksponnyer? -för de som klipper sina shettisar klipper de ju faktiskt för deras välbefinnande, o då borde det ju faktiskt kvitta om de är klippta eller ej på utställningar.för jag tror inte att folk klipper bara för att klippa !?
åh nu blir jag lite arg känner jag ibland undrar man VEM som bestämmer sånt här ... har det varit ett problem att klippta shettisar ökar på utställningar? tycker att de som gör det borde få beröm på utställningar (ej mer poäng) eftersom det bevisar att de används som bruksponnyer!!!

men det är ju ändå rättvist på vintern om han är klippt eftersom hela han syns. mera "orättvist" för de med en massa vinterpäls -de kanske får 40p på en vinterutställning men när sommaren kommer o den "riktiga" ponnyn kommer fram blir det bara 38p .. oxå ett sätt att se det på :)

Det är väl knappast livsviktigt för nån att visa sin häst på utställning, vare sig det är på vintern eller sommaren utan en kul grej.

Jag tycker det är helknäppt! Ingen klipper sin ponny för "skojs" skull och det gynnar ju inte ens ponnyn att den är klippt så varför ska de inte få delta?

Senast ändrad:

jo du måste ha intyg det hade jag till Lina när vi visade henne förra vintern , men det var ingen nackdel för henne i allafall hon fick bättre poäng än vad jag trodde *S*

Har varit en del som har utnyttjat det här med att klippa sina ponnyer och föl så att de får finare päls tidigar på våren och höst osv osv tyvärr är det så

Jag vet också att det förekommer och speciellt bringa/hals området men man får kanske se skillnad på ett avelssto (som väl knappast gör något hårdare arbete) och föl än en valack. En valack har man ju oftast som rid- eller körponny.

jo men de är inte så hårda som de låter *S*

Hej shettisfolket!
Min lilla rara (när hon vill) shettis är dräktig med en brittish spotted pony och jag vill rega fölet i BSP-föreningen i England jag har mailat dom hur många gånger som helst men dom hör aldrig av sig är det någon här som har erfarenhet? :confused:

Gonkan då, sitter du uppe på nätterna och kollar igenom nätet? Då ska man ju sooooova.....
Jag tänkte på det, behöver man verkligen ha täcke på dem efter badning i april månad? Det brukar ju ha blivit lite varmare då... Alltså jag menar om de inte ska gå ut efteråt..
Jag ska ju visa Fire nu i april på Grevagården så jag samlar på mig så mycket info som möjligt!!!! Du ska väl oxå visa? Vem var det, Bonzo? Då ses vi väl där!

Mvh / Linda (Lång)

Yapp jag är en riktigt nattuggla *S* nä men jag är sjukskriven nu så .. men det är ofta då jag har tid att sitta här i lung och ro.
Jo jag lägger täcke på och så tvättar jag 2 dagar innan för pälsen blir bättre då och jag hoppas bara att Bonzo har fällt av lite du ska se vilken päls han har *suck* det kan ju faktiskt vara kallt fortfarande då det är så tidigt i April enda nackdelen är väl att jag är beräknad att få föl vid den tiden hm

Hej! Jag ska ställa ut i Köping den 6/2! Kommer med tre ponnyer... De blir schamponerade i svans och man och får pälsglans i den övriga pälsen. Om det är plussgrader spolar jag av hovskägget. De får torka upp inomhus. Någon mer som ska till Köping? Undrar Inelin

Hade tänkt åka dit men kommer i håg hur kallt det var förra året då jag var på två vinterutställningar så i år får det räcka med den på hemmaplan (som var min "dumma" idé att anordna :D)

Har fixat så vi får ett fleecetäcke till juniorchampion :banana: Hoppas bara att det hinner komma i tid!

nala skrev:
Hej shettisfolket!
Min lilla rara (när hon vill) shettis är dräktig med en brittish spotted pony och jag vill rega fölet i BSP-föreningen i England jag har mailat dom hur många gånger som helst men dom hör aldrig av sig är det någon här som har erfarenhet? :confused:
Eftersom prickiga ponnyer inte förekommer inom shetlandsaveln så är shetlandsfolket HELT fel personer att fråga om detta. Vi vill ha vår ras "ren"... ;)
Ring och fråga hingsthållaren i stället.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka