Vinterskoning i skåne

aida

Trådstartare
Som inflyttad till skåne från norrland funderar jag på hur ni skor era hästar på vintern?

I mina hemtrakter skoddes det med snösulor pluss brodd, runt om, från att snön låg kvar tills den försvann.
Men snösulor om snön (som nu har lagt sig här) försvinner igen är ingen hitt i mitt tycke... Men som det är nu får hon ju ordentliga "styltor" i snön.

Och hur gör ni med brodd?

Sv: Vinterskoning i skåne

Jag brukar ha snösulor från december till mars ungefär, oavsett om det är snö eller inte. Har aldrig haft problem med att ha sulor även om det skulle bli en snöfattig vinter så jag är hellre förberedd för att slippa eventuella styltor.

Angående brodd så har jag alltid haft endast traktbrodd. Har skor med broddhål och broddar själv när det behövs.

Jag är från småland och även där existerar endast traktbrodd! Lite lustigt tycker jag för vintrarna kan vara riktigt isiga både där och i skåne, kanske inte minst i skåne? Nu har vi flyttat till värmland och här pratas det enbart om 4-brodd, det är standard. Om jag flyttar söderöver igen tänker jag kräva 4-brodd, bättre benställning för hästen på barmark och bättre grepp.

Jag har alltid haft snösulor på vintern oavsett väder. Om det är lerigt har jag aldrig upplevt problem med sulorna.

Svarar alla

Okey, så traktbrodd och snösulor över de värsta vintermånaderna?

Traktbrodden, skruvar ni ur och i den varje dag? Eller får de stå med den inne?
Varför inte fyra brodd om ni ändå broddar?

Tycker ni inte att det blir svårt att hålla det rent och fräscht under sulan om det är blött och lerigt (om snön försvinner)?
Vilken typ utav sula använder ni?

Många frågor... :)

Alltså jag är skeptisk till snösulor här nere. Nu vet jag ju att du har lite torrare hagar än mig så det blir ju mindre risk för tappskor. Men Jag kommer med största sannolikhet inte sula min kuse iår.. Annars blir det traktbrodd.. Ska nog testa någon Glasslocksliknande lösning..

Ja, jag är också skeptisk, trots "torra" sandbottenhagar. Vet hur illa jag tyckte om sulorna på våren...

Men jag förstår inte syftet riktigt med traktbrodd?
Varför bara två brodd och sned belastning istället för fyra?

Jag använder snösulor på hästar som rids. Förra året reds en av ponnyerna såpass lite pga dräktighet att jag inte brydde mig om sulor men det var ett undantag.
Broddar med traktbrodd som minimum. Har fundering på att prova 4-broddat i år men är inte säker. En del av det naturliga glidet försvinner med fyra brodd. Det är ju därför det inte rekommenderas fyra brodd vid hopp- eller terrängtävling på gräsunderlag.

Broddar inte i och ur. När broddarna väl sitter där så får de sitta.

Traktbrodden, skruvar ni ur och i den varje dag? Eller får de stå med den inne?

Broddarna får sitta i så länge de behövs. Jag håller inte på att skruva i och ur.

Varför inte fyra brodd om ni ändå broddar?

För att jag hittills inte haft en enda hovslagare som föreslagit något mer än traktbroddar. Benställningen blir väl heller inte konstig så länge hästen sjunker ner i underlaget, och det gör den väl nästan alltid?

"Halv" sula som går längs med kanten på skon och är öppen i mitten.
Traktbrodd som jag broddar om varje gång.
Min häst är lite för busglad och trampar ibland på sig själv. Därför broddar jag om.
I vanliga fall är inte vintrarna som förra året och då kan det vara barmark rätt som det är.

:laugh:

jag använder snösula och 4 brodd per hov och jag bor i skåne. Däremot får jag borra och gänga tåbrodden själv innan skoning då hovis inte har skor med mer än traktbrodd. dom sitter i hela tiden det är halt.

Jag har snösulor och 4 brodd/sko. :)

Förra vintern hade vi inte många dagars barmark här, när vintern väl kom. Dock är det ju ofta lite mildare dagar i mellanåt, som resulterar i mycket vatten som sedan fryser igen = isbana överallt.

Jag använder också den typen av "halvsula" som är öppen i mitten (vid strålen), det fastnar ingen smuts under den. Nackdelen är ju att det brukar bli lite mer tappskor, men bättre det än att hästen stapplar omkring på decimeterhöga styltor!

Jag bor inte i skåne, men bara typ 8 mil ifrån så jag svar ändå :D.

Självklart snösulor. Oavsett om hästen rids eller inte, utan snösulor är det ju farligt att ens leda hästen till hagen (vi har inte så bra skottningsservice här ;)). Två brodd, tycker det räcker. Har faktiskt aldrig träffat en hovslagare som har skor med fyra broddhål.

Ja, jag är också skeptisk, trots "torra" sandbottenhagar. Vet hur illa jag tyckte om sulorna på våren...

Tåbrodd bromsar upp det naturliga glidmomentet för mkt på hård barmark, här i skåne brukar vintrarna bestå av just frusen barmark så det påfrestar alldeles för mkt på hov och kotleder att använda tåbrodd. I fjor hade vi ju en snövinter men innan dess var det länge sedan det låg tjock snö nästan en hel vinter här därav att inte tåbrodd används här nere.

Jag har just skott min häst och valt att ta bara traktbrodd. Sista två vintrarna har jag bott i Örebro och här verkar det vara vanligt med 4 broddar. Min häst har trampat sönder sig i kronranden båda dessa vintrar. Innan dess bodde jag i västra dalarna och där skoddes hon alltid med traktbrodd och då trampade hon sig aldrig.
I år valde jag att be om bara två broddar för jag törs inte riskera att hon trampar sönder sig igen.

Ngn form av snöberedskap bör man ju ha.
om man inte kan sätta i ngn snösula funkar ju inte broddarna heller- platåskor.

Om jag bodde i Södra S. skulle jag vilja ha MÖJLIGHETEN att kunna rida även om det blev blötsnö i en vecka bara. Sätta på skor med 4 hål- utifall.

Att kunna skruva i 4 brodd o även den fastsättbara polarsulan.

att glidmomentet skulle bli avsevärt förändrat vid 4 brodd köper jag inte. Jag förutsätter att folk inte är så bekväma att man inte orkar skruva ur brodd när det inte behövs- för hästens bästa. Som det skulle vara bättre att hästen gick på tå:confused:
Är det isigt så får hästarna lära sig en annan teknik för att det blir bakhalt när det försöker skjuta ifrån med den skridskohala tån. Alla vet hur kul det är- ett steg framåt o ett halvt tillbaka.Det släpper.

Men... tyvärr ser man i hovisars bilar där vinterskor med brodd inte tas av förrän i Maj/ Juni- skitdåligt!:mad:

Senast ändrad:

att glidmomentet skulle bli avsevärt förändrat vid 4 brodd köper jag inte. Jag förutsätter att folk inte är så bekväma att man inte orkar skruva ur brodd när det inte behövs- för hästens bästa. Som det skulle vara bättre att hästen gick på tå:confused:

Du köper inte det t.ex. fälttävlansryttare länge vetat? I det fallet handlar det ju knappast om lathet eftersom gräsbroddarna ändå plockas bort efter starten och fyra brodd är inte så mycket besvärligare än två.

Dessutom går ju inte hästen på stå så länge hoven sjunker ner, t.ex. i snö eller lera. Enbart på riktigt hårdfruset underlag och t.ex. asfalt blir det "tågående".

Jo det blir avsevärt sämre glidmoment när du broddar tån. Problemet är liksom att det är när det är stenfruset och hårt broddarna behövs för är det en sak som finns i överflöd i skåne under vintern så är det is.
Det finns en anledning till att i stort sett varenda gård med stall numera har ridhus här nere det är lätträknade dagar det funkar att rida utomhus en normal skåne vinter tyvärr.

Bodde i Skåne tidigare, nu Danmark. Iallafall då broddade jag i och ur varje gång jag skulle rida med endast brodd i trakterna. Plus snösulor som någon nämnde som inte täcker hela hoven utan endast går som en kant längs skon. Supersmidigt tycker jag.

Men nu är du ju inte hovslagare, väl? När jag ber min hovslagare om att borra broddhål så frågar han inte "hur många", utan han borrar automatiskt två stycken hål i trakten för traktbroddar - inget annat. Jag köper INTE att det skulle vara hysteriskt farligt för hästar att gå med endast traktbrodd om flera hovslagare i södra Sverige använder sig av endast detta...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag... 2
Svar
21
· Visningar
1 328
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 193
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa... 2
Svar
28
· Visningar
2 901
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 984
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka