Vinterskoning i skåne

Sv: Vinterskoning i skåne

I dagsläget har ingen av mina hästar snösulor, en har dessutom specialskor som inte har broddhål så han är inte broddad, den andra är broddad fram (traktbrodd) sen igår.
När hovslagaren kommer ska han med specialskorna få färdigbroddade skor (4 brodd), inga snösulor eftersom det inte funkar med skorna, oskodd bak.
Den andra kommer att få snösulor när det är dags att sko, fortsätter med traktbrodd och han är broddad fram i hagen, bakänden är han lite för lätt i för att vara broddad, så det blir broddad söm och sen skruva i brodd vid ridning på halt underlag.

Min hovslagare förespråkar sällan "vanliga" 4-broddade skor till något annat än körhästar. I övrigt så får de som vill guldskor eller andra färdigbroddade skor med sex mindre broddar, där broddarna inte heller sitter mitt fram utan fördelat.
Självklart är det så att glidmomentet försämras avsevärt med vanliga 4-broddskor (fråga vilken veterinär som helst som behandlat hopphästar), men när det är fräga om halka så får man ju väga för och emot. Jag väljer att anpassa mig efter respektive häst, och har alltså 4 på den ena och 2 på den andra.
Så länge hästen inte tillbringar 24h/dygn på betonggolv utan strö så är inte höjdskillnaden något att bekymra sig om.

Traktbrodden, skruvar ni ur och i den varje dag? Eller får de stå med den inne?
Varför inte fyra brodd om ni ändå broddar?

Tycker ni inte att det blir svårt att hålla det rent och fräscht under sulan om det är blött och lerigt (om snön försvinner)?
Vilken typ utav sula använder ni?

Jag har aldrig haft mer än två broddhål i hästens skor och tycker det har funkat finfint med bara traktbrodd. Ofta har jag bara broddar under ridturen och broddar både i och ur varje dag. Behövs det brodd i hagen så får de sitta i konstant eftersom jag inte har möjlighet att köra till stallet på morgonen och brodda innan utsläpp. Jag använder de låga isbroddarna.

Sulan som jag använder ser ut så här:
16594400.jpg

Rensar så gott det går med hovkratsen under kanten på sulan. Har aldrig haft problem trots att vi ofta har barmark och lera här på vintrarna.

Frågar man inget så får man ingenting veta. :)

Jag förutsätter att folk inte är så bekväma att man inte orkar skruva ur brodd när det inte behövs- för hästens bästa.

Aha, det är kanske det det beror på? Att jag, som började rida 1964 och levt hela mitt liv i Skåne, inte sett något annat än traktbrodd beror alltså på att skåningarna är lata?
Nej, det finns andra anledningar till att tåbrodd inte behövs här.
Om det skulle vara så skadligt med enbart traktbrodd som du menar, så skulle det säkert uppmärksammats då hästtätheten som bekant är mycket stor i Skåne.

TS:
Jag har fyra hästar, varav en är skodd runt om och två är skodda endast fram. Den fjärde är oskodd. På alla skodda hovar finns snösula av samma modell som IngelaS visat bild på. Jag broddar med skyddsbrodd som byts till isbrodd vid ridning. Är det isigt i hagen får de gå med isbrodd där också.

Tja... man kan sko med hel sula också... men rek att sätta sula av ngt slag och har man snälla hästar som inte sparkas kan man sko med fasta broddar och slipper då skruva i o ur dem... skulle själv valt 4 broddat just för benställningens skull vi rider ju bara en kort del av dygnets timmar. Inga problem med sulor i leriga hagar...

Fast om man nu har plusgrader nästan hela vintrarna kan man väl brodda OM det behövs.

Om det är en cm is åker ju brodden ner o behövs.
det jag menar är vid torr eller frusen barmark.

Klart att det inte är skadligt i liten mängd, men efter många år kanske det visar sig.

Å jo. vi... människan gör allt möjligt för att vi är bekväma- PUNKT!

Klart att skånska hovisar inte borrar alla skor eftersom det sällan behövs eller blir en större kostnad- merarbete.

skåningarna vet ju inte om hur det är att rida på is med 4 brodd- hästen kan gå som på barmark:p Dessutom tycker jag att det är synd om hästarna som ska gå med spänningar bara för att människan inte ids göra vad man kan för att den ska kunna gå säkert.

Om jag vore skåning skulle jag köpa 4-hål skor som hovisen fick sätta på. Tror inte alls att det skulle vara problem. Nu tar de vad de har.

Angående brodd så har jag alltid haft endast traktbrodd. Har skor med broddhål och broddar själv när det behövs.

Samma här, skor dock ej med snösula. Men jag har bara en häst som skos så blir det för stytrigt får han stå lite mer och så rider jag nån som är barfota istället. Är det så mycket snö att det blir styltor behöver man ju oftast inte brodden.

Om jag vore skåning skulle jag köpa 4-hål skor som hovisen fick sätta på. Tror inte alls att det skulle vara problem. Nu tar de vad de har.

Våran hovslagare har mobil smedja med. Han borrar och gängar på plats- efter det att han varmriktat skon. Så ville man ha 15 broddar per sko hade han nog fixat det också! :D

Klart att skånska hovisar inte borrar alla skor eftersom det sällan behövs eller blir en större kostnad- merarbete.

Fast nu förstod du nog inte vad jag menade. Min hovis borrar hålen precis innan han sätter på skorna. Han vill då bara veta om jag vill ha broddhål, och inte hur många. Varför skulle han inte fråga om jag ville ha mer än traktbrodd, om han trodde att det behövs? Han tar ju extra betalt för att borra hålen...

Och, nej, jag tror varken att skåningar är latare än människor i andra delar av landet, eller att skånska hovslagare har sämre kunskaper än hovslagare i övriga Sverige...

Tack alla för svar!

Har fått lite att fundera på nu :)

Om jag förstår det rätt så är det alltså när det är frusen barmark som 4 brodd inte är bra?
Men påverkas glidmomentet även om det ligger snö/is? I så fall så borde ju var och varannan häst i norrland ha problem med hov och kotleder?

Och som någon skrev så fungerar ju inte brodden om snö klumpar sig i skon, utan sula alltså.

Jag har tidigare (i norrland) också använt mig av samma sula som det visades på bild tidigare i tråden. Den har fungerat mycket bra.
Min tanke just nu är att sätta i traktbrodd tills nästa skoning som sker om ca 1 mån.
Och då sätta i snösulor och fyra brodd (fram). Hon är barfota bak.
Och om det blir barmark så får jag väl skruva ur tåbrodden och sätta blindbrodd där.

Vad tror ni om det?

Varför skulle han inte fråga om jag ville ha mer än traktbrodd, om han trodde att det behövs?
Därför att det inte finns ngn tradition till detta därnere.
rider din hovis själv?

Man kan göra som min kompis gjorde för länge sedan. Galoppera hela vägen från stallet o hem. uppför som nerför i skapliga backar på grusväg.

När jag red den fick den 4 brodd o hoofgrips- för att jag vill kunna skritta emellanåt o även att hästen ska kunna ta sig uppför utan att behöva skena uppför.

nu pratar jag om en mkt stor 700+kg häst.

Men påverkas glidmomentet även om det ligger snö/is? I så fall så borde ju var och varannan häst i norrland ha problem med hov och kotleder?

Inte vet jag. Men om man vänder på det, så borde ju i så fall var och varannan häst i Skåne ha problem pga endast traktbrodd. Så tror jag knappast att det är...

Jag tror inte att hästarna med traktbrodd har problem, men jag tror att de klarar sig bättre med fyra när det är halt.

Min undran var om glidmomentet påverkas även på snö/is eller om det bara är om man låter dem gå kvar med 4 brodd då det blir barmark.
Minns inte vem som skrev om glidmomentet.. Gylle kanske?

(Sen tror jag i och för sig att det inte är bra att de står med traktbrodd inne, om man inte har bädd eller liknande, beroende på häst naturligvis. Men min stökar ner nått för:devil: i boxen, så oavsett hur mycket halm jag lägger in så är i princip halv boxen betonggolv på morgonen och bakre delen en kulle av halm...)

Det här har coari svarat på.

Lägre brodd i tån så kanar hästen lagom.
Sen finns det belägg för att stoppa det alldeles för stora glidmomentet- halkan;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 324
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 864
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 672
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V