Vinterpäls?

SkorpSmulan

Trådstartare
Min häst har alltid haft svårt för att sätta vinterpäls. Hon får nästan ingen alls, ändrar bara färg lite grann.. Finns det nånting man kan göra för att hon ska sätta mer päls?
Förut har jag ju alltid hjälpt henne genom att täcka henne men nu är Stallägaren lite ovillig att sätta täcke på henne :mad: han tycker att det bara är svammel, men hon fryser ju.
Hon är annars väldigt blank och fin i pälsen. Önskar bara att den skulle bli tjockare och längre så hon har lite skydd mot kylan.

Sv: Vinterpäls?

Prova med B-vitamin, skall vara bra vid pälsfällning och sättning.

Kan du inte ha ett täcke som hon har både i stallet och ute då? Det blir ju som extra päls, och pälsen tar de ju inte av för att de står inne ju... Det borde ju inte stall ägaren ha något emot. Behöver ju inte vara ett extremt varmt täcke, bara så det ersätter den tänkta pälsen som inte vill växa..

Bästa sättet för att hästen ska sätta vinterpäls, är att ha den ute mycket Otäckad!! Slänger man på täcke, så finns det ju ingen anledning för hästen att sätta en varmare och tjockare päls, eftersom den redan har sin "vinterpäls" (läs Täcket!)

Alla hästar sätter inte mycket päls.. (även om de bor och är uppfödda i Sverige och inte täckas i onödan...) Rätt o slätt! Kanske är din häst en av dom? Sätter hon aldrig päls eller har hon inte ens fått "försöka" *läs Gnist:s inlägg*?

Sätter hon trots allt inte så mycket päls så täcka om hon fryser, i övrigt tycker jag precis som Gnist, ut med hästen och ha den otäckad! Täcka först när du ser att hon verkligen fryser eller vid nederbörd, typ regn och blötsnö. Vanlig snö brukar de klara mycket bättre!
Kanske kommer pälsen om hon får chansen!

Hon har hela sitt liv gått utan täcke året om men aldrig satt päls. Det var först när hon kom i min ägo som jag började hjälpa henne med täcken. Jag brukar låta henne vara utan så länge som möjligt bara för att hon ska få chans att sätta päls, men det händer ingenting. Hon går även ute dyget runt så länge som det bara är möjligt. Tyvärr är det åxå en sak som stallägaren har väldigt mycket emot. Han tycker hästar ska vara inne... :mad:
Man ser väldigt tydligt på henne att hon fryser eftersom hon står och skakar. Vid ca -10 och kallare (eftersom vi bor i kalla norrland så är det ofta kallare än -10) och även vid all slags nederbörd. Blir då även väldigt stel och öm i sina muskler..
Jag har alltid tyckt att hästar ska vara utan täcke i största mån, men den här damen fryser verkligen.

Giffan: Jag har åxå funderat på det, men risken finns att stallägaren får fullständigt utbrott. "Är du tokig! Ska du ha täcke på hästen innomhus!!" *suck* Han är en väldigt speciell man.. :crazy:

Du kan få lite av min häst om du vill!! Han fäller i juni och sätter ny päls i juli... Jag delar mer än gärna med mig:)

Men det är ju DIN HÄST du måste ju få göra som du vill!!! Så länge det inte blir mera besvär för någon annan och hästen inte lider av det får han ju acceptera ditt val!!
Mina föl ston går ute året om, många här som inte gillar det, men det är bara att strunta i och låta dem gå ute om hästarna gillar det.
Hoppas du kan hitta en lösning som passar, för det kan ju inte vara trevligt att stå och frysa.
Ett bra knep är (nu får jag säkert bannor men ok jag tycker att det funkar på dem som inte "vill" förstå...) Förklara hästen som en mänsklig individ... Alla människor är ju olika och endel gillar att vara ute, andra inte. Endel fryser, andra inte. Rn del svettas mkt, andra inte, osv.... Hoppas att du får han att förstå att det är din häst och du vill den ju bara gott

Jo man tycker ju det :smirk: Men den här mannen är som sagt väldigt speciell. Säjer jag nått till han som han inte tycker om så börjar han skrika åt mig på en gång. Väldigt speciell.
Jag hade gärna flyttat från stallet om det gått men det är lite komplicerat..
Jag har även fått den här hästen av honom och han anser väl henne lite som sin fortfarande kanske..
Men vi får väl se. Än är hon ju på bete så då bestämmer jag helt själv. Men tänk så enkelt det skulle vara om jag fick henne att sätta päls. Då hade jag sluppit bråka med gubben en vinter till..

Eftersom hon fryser och blir öm och stel skulle jag absolut täcka henne!
Låter som det är en häst som helt enkelt inte sätter så mycket vinterpäls, och då är det ju så.

Stå på dej! Inomhus brukar ju de flesta hästar klara sej, bara de har ordentligt med stråfoder, men kräv att hästen får täcke utomhus vid dåligt väder och kallt. (antar att det är han som släpper ut hästen på morron och således ska ta på täcket?) Det är för hästens bästa och som sagt är det ju DIN häst som du gör vad du vill med.

Jo det är han som släpper ut dom. Ärligt talat så har jag blivit lite rädd för honom när han har fått utbrott tidigare....
Men jag får väl försöka stå på mig.

Finns det ingen som har en magisk trollformel? *hoppas* ;)

Hej o hå... Alla hästar får inte vinterpäls. Det ligger i generna hur mycket dom får betydligt mer än det ligger i hur kallt det är.

Om din häst fryser tycker jag absolut att du ska sätta på ett täcke. Hon kommer inte sätta mer vinterpäls för att du har henne ute även om de flesta hästar trivs bäst ute. Så om du vill ha henne ute dygnet runt eller när det är kallt, sätt på ett täcke så hon inte fryser är du snäll. Tänk också på att om stallet är kallt sätt på ett täcke där också, för utomhus rör hon åtmindstone på sig, men det gör hon inte i stallet.

Jag vet inte vad Gniffan (eller vad hon nu hette nån stans där uppe) har träffat för hästar men jag lovar att även täckade hästar sätter fruktansvärt mycket vinterpäls... om dom har gener till det... Tro en som klippt tävlingshästar året runt var 2:n till var 4:e vecka... och som fått in hästar från vintervila ute dygnet runt med tjocktäcke... Lurvig isbjörn... känns knappt igen.

Det är stenhårt att sätta sig upp mot folk. Men ibland måste det göras. Men man kan fundera ut vilket sätt som är bäst och kanske göra saker och ting lite pö om pö, låta dom vänjas vid tanken...

Senast ändrad av en moderator:

Om din häst fryser tycker jag absolut att du ska sätta på ett täcke. Hon kommer inte sätta mer vinterpäls för att du har henne ute även om de flesta hästar trivs bäst ute. Så om du vill ha henne ute dygnet runt eller när det är kallt, sätt på ett täcke så hon inte fryser är du snäll. Tänk också på att om stallet är kallt sätt på ett täcke där också, för utomhus rör hon åtmindstone på sig, men det gör hon inte i stallet.

*suckar* Vadå "är du snäll"? Nu är det ju inte jag som ska sätta på henne täcke. När jag hade henne i ett stall där jag själv for och släppte ut varje morgon så hade hon täcke på varje dag. Både ute och inne. Men nu är situationen annorlunda och den här stallägaren är skitknäpp, rent ut sagt.
Jag ska prata med honom igen, jag undrade bara om någon hade ett bra tips om man kan hjälpa hästarna att sätta vinterpäls.

Om det är mig du menar??? så undrar jag vad det är för skillnad på de hästar jag träffat och denna det gäller i tråden?? Alla hästar (oavset ras) som inte sätter vinter päls, behöver ju hjälp att hålla värmen.

Nu har jag hört av en kompis att vetegroddsoja fungerade bra till hennes hund i alla fall.
Någon som har erfarenheter av det på häst?
Foderjäst har jag läst att det kan hjälpa vid pälssättning. Kan man ge det till en dräktig häst?

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 729
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 118
Senast: Rie
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag vill jag skriva av mig om massa olika tankar som jag har. Så kanske blir jätte rörigt och konstigt och ni inte fattar nånting alls...
91 92 93
Svar
1 840
· Visningar
84 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka