Vinteroverall

Sv: Vinteroverall

Jag funderar antingen på den från emmishopen eller den delbara från lillhästen i stav... Den från emmi verkar bara varmare, mer vattentät och lite snyggare :angel: men priset är lite värre ^^
Nån som har någon av dessa och vet hur pass bra de är?

Jag har precis köpt en sån som emmishopen säljer. Har inte hunnit ut och ridit i den, riktigt så kallt är det inte än men hemma känns den bra! Har en strl mindre än vanligt för de var ganska stora i strl. Dessutom tycker jag att den är snygg :) Kommer med uppdatering när första turen i den gått ;)

kl

Jag fick hem min delbara overall från Lillhästen igår. Den är jätte varm, snygg och jäkligt fiffig (att man kan dela den om man vill). Bra pris är dessutom ett jätte plus för min studentplånbok!

Jag är sjukt nöjd.

//Julia

Haha nu blir det kruxigt, båda verkar så bra ;P
Men om den delbara är lika bra så kanske den är bättre, det skiljer väl trots allt en 4-500 kr emellan dom?

Frågar samma som i förra overalltråden (som käns rätt överflödig nu ^^) men är den delbara vattentät och varm?
Hur är den i storlekarna?

Kan ni inte ta bilder på dem o lägga in, de på shopparna är så dåliga ;P

Rena dilemmat detta ju :p

Haha nu blir det kruxigt, båda verkar så bra ;P
Men om den delbara är lika bra så kanske den är bättre, det skiljer väl trots allt en 4-500 kr emellan dom?

Frågar samma som i förra overalltråden (som käns rätt överflödig nu ^^) men är den delbara vattentät och varm?
Hur är den i storlekarna?

Kan ni inte ta bilder på dem o lägga in, de på shopparna är så dåliga ;P

Rena dilemmat detta ju :p

Jag tycker att bilderna på lillhästen är bra, overallen ser ut så.
Jag har st 36-38 i vanliga fall (fast allt brukar jämt vara för långt i benen). Jag köpte st. S och den sitter perfekt. Den är sjukt varm, jag blev nästan rädd för att den ska vara för varm... =) Den är vattentät. Kostar ca 800kr, men med frakt så kommer det ju till en hundralapp drygt.

//Julia

haha
Har ingen bild än men ska se om det går att fixa. :p Jag har S eller 36 i käder och köpte xs som passade fint. Jag tycker att den är smidig att ha på sig men har fortfarande inte haft den på mig ute men den känns varm. Kommer i alla fall bara ha underställ under har jag tänkt. Den ska vara vatten och vind tät i alla fall...

Svårt detta blir, haha den ena är lite snyggare men dyrare hmmm :p

Får helt enkelt se hur ekonomin ser ut framöver :angel:

Jag provade min ute igår när det var kallt och ruggigt och var inte varm i overallen :mad: Tror mkt berodde på att den var ganska vid i halsen så massa kalluft kund strömma in där... Har lämnat tillbaka den nu!
Skulle åka och köpa en ny idag, hade så tur att jag hittade en fjolårsmodell på mountain horse ord pris 2300:- och nu 1700:- Visst det blev dyrare men den satt så skönt, fodrad med fleece i närmast kroppen. Har haft den utomhus nu ikväll och den är klart varmare :)

Så köp i så fall lihästens eftersom den var varm.. :) Eller ha tjock halsduk under emmishopens...

Vad jag förstår är årets modell på hööks beige. De säljer alltså inga svarta.

//julia

Hööks byter färg på overallen från år till år. Svart var förra årets färg tror jag och blå nåt år innan dess. Det är dock i stort sett samma overall, mocka skoning, rymlig och med många bra fickor.

Jag gillar den, men jag har aldrig provat nån annan sort heller förstås. Tycker det är roligare att lägga pengarna på täcken till hästarna än på kläder till mig själv!;)

Jag provade min ute igår när det var kallt och ruggigt och var inte varm i overallen :mad: Tror mkt berodde på att den var ganska vid i halsen så massa kalluft kund strömma in där... Har lämnat tillbaka den nu!
Skulle åka och köpa en ny idag, hade så tur att jag hittade en fjolårsmodell på mountain horse ord pris 2300:- och nu 1700:- Visst det blev dyrare men den satt så skönt, fodrad med fleece i närmast kroppen. Har haft den utomhus nu ikväll och den är klart varmare :)

Så köp i så fall lihästens eftersom den var varm.. :) Eller ha tjock halsduk under emmishopens...

Tack! :bow:
Nu slipper man köpa en overall som inte uppfyller kraven man har av dem.
De ska faktiskt vara så varm att man slipper ha 100 lager under...
Frågan är bara var man skall hitta en nu, har bestämt mig för en hel overall trots allt.
Inte mer än 1200:- och helst svart.
Någon som vet någon bra shop som har en sån?

Förra året hade de både en svart och en beige modell,
snål som jag var så tänkte jag vänta till våren då de reades ut men då var de svarta slut... :P

Tack! :bow:
Nu slipper man köpa en overall som inte uppfyller kraven man har av dem.
De ska faktiskt vara så varm att man slipper ha 100 lager under...
Frågan är bara var man skall hitta en nu, har bestämt mig för en hel overall trots allt.
Inte mer än 1200:- och helst svart.
Någon som vet någon bra shop som har en sån?

Ingen aning faktiskt... du får väl kolla runt lite, men de flesta overaller ligger lite högre i pris. Tänk också på att det är en fraktkostnad som tillkommer om du beställer över nätet.

Själv är jag supernöjd med min delbara. Det är perfekt att bara kunna ha nederdelen som ett par termobyxor nu när det inte är så kallt! Det är också helt perfekt att bara kunna ha jackan när man inte vill ha termobyxor! Och när man vill ha en hel overall, ja då är det bara att sätta ihop delarna. =)

//julia

Nä det är ju det som är bra, att den är billigare.
Vad kostade den inkl. frakt? (Nu pratar jag om den delbara..) eller det kanske man inte får säga... men frakttillägget måste ju gå bra att säga annars får du pm:a :)

Är den väldigt grå, alltså ljus eller är den mer åt det mörkare hållet?
Hur är jackan, klumpig eller bra och följsam?
Jag har nämligen en varm thermojacka sen innan men den är så sjukt klumpig att man knappt kan rida i den :s

100 frågor här nu ;)

Jag köpte overallen tillsammans med ett par skor för totalt 1130kr. Jag tror att allt gick på 1350 eller något sådant. Eller så var det 1500, kommer inte riktigt ihåg.

Här är en bild där du ser jackan bakifrån
15824377.jpg

Här ser du den mer från sidan
15824376.jpg

Jackan är lite bylsig (jag får gott och väl plats i storlek small och skulle nog egentligen kunnat haft en storlek mindre, men jag tycker det är bra om man kan får ordentlig plats under) men den är inte alls oföljsam. Jag tycker att den är väldigt bekväm att ha på sig, och lätt att rida och arbeta i. Den är väldigt varm och go, och det är muddar i armarna, fleecefoder kring halsen och i luvan som gör det varmt och härligt!

Här är två bilder till
15832581.jpg

15832582.jpg

//Julia

Tack för att du är så snäll och orkar svara på mina jobbiga frågor! :bow:

Hoppas den är riktigt varm och go då, det lutar åt en sån...
Bor ju i Skellefte nu så förmodligen blir det rikitgt kallt här uppe, visst kanske inte rider i -30 direkt men ändå :p

Har du testat att ha den i regn?
Är ju bra om den pallar regn & blötsnö :smirk:

Färgen spelar ju egentligen ingen roll då pållen är svart men endå, den såg mycket snyggare ut på dina bilder än på deras shop.
Nu har man mer begrepp på hur den verkligen ser ut. =)
Tack ännu en gång för hjälpen :D

Förresten du sa att den var lite stor, vad har du för storlek i vanliga fall? Bra att veta om man skall ha small eller medium :)

Det var så lite =)

Jag har S eller 36-38. Jag beställde overallen i st S och jag tycker att den är bra i storlek. Den behöver ju vara lite luftig för att hålla värmen och för att man ska kunna få plats med en tjock tröja under. Jag har haft den i regn (senast idag) dock inte i blötsnö, och det är inga problem. Jag tycker att den är jätte varm, och som det är nu så kan jag inte ha på mig jackan särskilt länge, utan den åker av efter att jag börjat mocka!

Jag kan ju inte lova dig att den håller värmen i -30 grader, men jag tycker att den känns jätte varm och go och är väldigt nöjd.

//julia

Det låter iaf kanoners ;)
Huvudsaken är att man kan andvända den när det är kallt
(är det väldigt kallt slänger man bara på sig en extra tröja eller ngt)
och att den tål regn såpass att man kan rida en lektion eller en kortare tur utan att bli helt genomvåt :)

Super med folk som testat på riktigt, de som säljer har ju ofta extremt bra ord som kanske inte alltid stämmer så :)

Var nere på Gekås i Ullared i fredags och såg att även de har en vinteroverall. Helskodd, svart, mycket fickor, reflexer osv. Det enda som jag inte gillade med den var att den hade ett cm 10 cm brett fält längs hela sidan med "varseltyg". Visst man syns bra men jag tyckte inte att det var speciellt snyggt. Priset tror jag var 599 kr (kan även ha vart 699 kr). Tyvärr var den slut i storlekarna S och M så det blev inget köp. Annars är jag lite sugen på den som Agersta har för 1990 kr. Provade en av samma märke från ett annat ställe i fjol - jätteskön och lagom tjock men tyvärr var den för stor. :(

Freyja_bus - Den overall som du hade var jättesnygg! Helt klart ett mycket prisvärt alternativ!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
861
Senast: MJLee
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 252
Senast: Habina
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar