Vinterlamm blir vårlamm?

Trissa

Trådstartare
Jag har länge varit sugen på att skaffa får, och nu har det dykit upp några finullstackor som är intressanta. Tanken var att köpa 3-5 stycken till att börja med, och då lagom till betessläpp. De har då lammat redan, i april/maj.

Men i förlängningen finns tanken på att utöka lite, och då leverera vårlamm så småningom, dvs lamning i dec-jan. Kan man betäcka om dem redan i höst då, eller blir det för kort tid mellan lamningarna?

Sv: Vinterlamm blir vårlamm?

Tackor är dräktiga i 5 månader och ska man satsa på vårlamm, så rekomenderar jag Dorsetfår, som är lättare att få dräktiga "året runt".
De flesta andra fårraser har svårt att bli dräktiga i juli..
Räknar du dessutom med att leverera till påsk, så är inte finullslamm det ultimata, då de sällan hinner komma upp i några vettiga slaktviker på så pass kort tid.

Jag funderade på att korsa med dorset, men då blir det ju på "fel håll", dvs baggen blir dorset och tackan finull. I alla fall i första generationen. Men i teorin, är det för kort tid mellan lamningarna för att det skulle vara ok?

För att du ska kunna leverera vårlamm nästa år menar du?
Jag har vissa tackor som utan problem kan lamma 2 ggr per år om jag har baggen kvar hos dem.
Låt tackorna gå med baggen hela juli månad, så ser du ju vilka som brunstar och blir dräktiga.
Tackorna far ju inte illa av det om de är i bra hull.
Tänk då på att skilja årets lamm från tackorna när de är 12-14 veckor gamla.

Ja, precis. Jag får väl grunna lite på det där, om jag ska välja dorset istället. Det var mest att det kom så lägligt just nu med de där tackorna, och till ett bra pris... ;) Nåja, det ena behöver ju inte utesluta det andra!

Om du sätter en dorsetbagge på finullstackorna och sedan tar en dorsetbagge på avkommorna, så får du nog rätt så fina lamm, som är lättare att få dräktiga på udda tider på året :)

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 975
Senast: Lotus
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka