Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Här känns det som att det ändras nästan vecka för vecka. Har precis (förhoppningsvis) tagit oss förbi tvåmånaderssprånget som leder till ca 30 min övertrötthetsgråt varje kväll, men det återstår att seHur ser era sov/vakentider ut, på ett ungefär?
Ärtan sover 11-13h per natt (med 2-4 uppvak för att äta men då är hon inte riktigt vaken utan sover vidare direkt) och sen är hon vaken 9-10h på dagen med 2,5-3,5h dagssömn.
Som igår somnade hon 18 och vaknade 06.30 och har tagit två tupplurar på 40 min sen dess. Innan har vi försökt hålla läggdags till 19-20 men det gåår inte att hålla henne vaken längre
Vi har inte försökt påverka hennes rytm sådär jättemycket mer än att försöka få in en tupplur när hon varit vaken 1,5-2h, vilket ofta går enkelt att få till.
Hur har ni andra gjort?
Hur ser era sov/vakentider ut, på ett ungefär?
Ärtan sover 11-13h per natt (med 2-4 uppvak för att äta men då är hon inte riktigt vaken utan sover vidare direkt) och sen är hon vaken 9-10h på dagen med 2,5-3,5h dagssömn.
Som igår somnade hon 18 och vaknade 06.30 och har tagit två tupplurar på 40 min sen dess. Innan har vi försökt hålla läggdags till 19-20 men det gåår inte att hålla henne vaken längre
Vi har inte försökt påverka hennes rytm sådär jättemycket mer än att försöka få in en tupplur när hon varit vaken 1,5-2h, vilket ofta går enkelt att få till.
Hur har ni andra gjort?
Hur ser era sov/vakentider ut, på ett ungefär?
Hur har ni andra gjort?
Apropå rutin på dagarna så behöver vi ha en sådan "satt" till den 15:e när sambon börjar jobba dagtid igen. Då blir det upp och hoppa efter första amningen på morgonen för matning och utsläpp/promenad med hunden. Jag tänkte till dess införskaffa en mugghållare till vagnen eftersom jag misstänker att kaffe blir min första frukost och att den vanliga frukosten får vänta till killarna är mindre otåliga . Morgonen kommer absolut att vara den stressigaste delen av dagen, så jag tänker att det är lika bra att försöka utarbeta någon typ av strategi redan nu...Inte alls fått någon rutin på dagarna än, ibland känns det som att hon inte gör annat än sover... Går mer på att vi äter, är vaken en stund (ibland bara somnar hon om dock ) och sen sover ett tag och då brukar vi försöka passa på att gå ut eller åka någonstans om vi ska iväg och kan i så fall nästan räkna med att ha ett par timmar på oss. Men det märks att vakenperioderna blir längre och längre nu, tre veckor gammal.
På nätterna brukar hon vara mer regelbunden, efter att vi lägger oss vid 22,23 någon gång kanske somna innan 24 och vakna vid runt 3 och 6 för att äta och så försöker vi komma upp innan 9!
Haha ja det där med att försöka bygga upp en rutin... Nu har jag "tur" och har varken fler barn, hund eller häst, så jag har kunnat anpassa dagarna rätt bra efter busungen än så länge, men det är ändå rätt skönt nu när (jag inbillar mig) att dagarna börjar landa i någon slags rytm så att jag också kan börja få mitt liksom. Egoistiskt på ett sätt, men ack så viktigt för att orka i längden för mig. Och inte katten dör hon av att hänga med på lite träningspass så som vi fart rundor sen hon föddesApropå rutin på dagarna så behöver vi ha en sådan "satt" till den 15:e när sambon börjar jobba dagtid igen. Då blir det upp och hoppa efter första amningen på morgonen för matning och utsläpp/promenad med hunden. Jag tänkte till dess införskaffa en mugghållare till vagnen eftersom jag misstänker att kaffe blir min första frukost och att den vanliga frukosten får vänta till killarna är mindre otåliga . Morgonen kommer absolut att vara den stressigaste delen av dagen, så jag tänker att det är lika bra att försöka utarbeta någon typ av strategi redan nu...
Vi har bara följt hennes ”mönster”. Vilket har varit somna runt 23-00, mat runt 03, mat runt 06 (ska fortfarande mata var tredje timme, annars tror jag det hade räckt med mat runt 05-06).Hur ser era sov/vakentider ut, på ett ungefär?
Hur har ni andra gjort?
Säg till om du hittar någon bra mugghållare, behöver också en! Önskade mig en hela vagntiden med storasyster men kom mig bara aldrig för att köpa en.Apropå rutin på dagarna så behöver vi ha en sådan "satt" till den 15:e när sambon börjar jobba dagtid igen. Då blir det upp och hoppa efter första amningen på morgonen för matning och utsläpp/promenad med hunden. Jag tänkte till dess införskaffa en mugghållare till vagnen eftersom jag misstänker att kaffe blir min första frukost och att den vanliga frukosten får vänta till killarna är mindre otåliga . Morgonen kommer absolut att vara den stressigaste delen av dagen, så jag tänker att det är lika bra att försöka utarbeta någon typ av strategi redan nu...
Vad tycker ni för övrigt varit ert bästa köp till bebis, samt ert sämsta (än sålänge)?
Ett av mina bättre, som jag INTE trodde har varit babynestet, hon sover i det på natten och jag har det i kökssoffan och i soffan
Sämsta, än sålänge , har varit bedside criben, hon har inte sovit där en gång
Vad tycker ni för övrigt varit ert bästa köp till bebis, samt ert sämsta (än sålänge)?
Ett av mina bättre, som jag INTE trodde har varit babynestet, hon sover i det på natten och jag har det i kökssoffan och i soffan