Ja, pga första barnet och det faktumet att hon beräknades att bli lite mindre än snittet så fick jag inte gå över tiden mer än en vecka så den 23 dec ringde jag in för igångsättning och kl 10 fick vi ok på att åka in. Vi var inskrivna och klara kl 11, men det dröjde fram till kl 13 innan de hann undersöka mig och då visade det sig att min kropp inte var det minsta inställd på förlossning
2 cm tapp kvar och inte det minsta öppen så det kunde lika bra varit flera veckor kvar som läkaren så snällt uttryckte det. Det blev därför piller som igångsättnings metod för att försöka få igång kroppen ordentligt först. Ett piller varannan timme och max 8 piller innan jag var tvungen att ta en paus så det var så vi spenderade vår lillejul. Julfilmer och uppesittarkväll på sjukhuset med ett litet piller som skulle sväljas varannan timme. Klockan 23 hade fortfarande ingen hänt och sängen på prenatalen var inte riktigt gjord för en man på över 190cm och 100kg så jag sa till sambon att åka hem och sova ordentligt för att kunna stötta mig ordentligt när det behövdes. Han gick motvilligt med på det sålänge jag lovade att ringa om han skulle komma in igen (vi bor ca 20 min körning från sjukhuset och utan risk för köer). Så han åkte hem och vid midnatt tog jag mitt sista piller och om inget hände då va planen att jag skulle sova ordentligt hela natten och sen skulle vi börja om dagen efter istället för att fortsätta väcka mig under natten. Vid 01.30 vaknade jag av lite molvärk men va inte riktigt säker på vad det var så jag gick på toa (utifall det gav mig värken) och somnade om igen. Vid 03 va det ingen tvekan längre dock, då vaknade jag av smärtan och började knalla rundor lite i mitt rum och känna på det lite så jag kunde försöka hitta ett sätt att hantera det på men valde vid 03.30 att be om smärtstillande så jag kunde få sova lite till. Fick den klassiska två Alvedon och en Ipren men även en spruta morfin för att få lindring innan pillerna började verka. Kommer inte ihåg hur öppen jag va här, men jag kommer ihåg att jag tyckte det va orimligt lite för den smärtan jag hade iaf
Vid 06 vaknade jag igen, och nu började det bli jobbigt med smärtan så jag frågade om mer smärtlindring men det kunde de inte ge så de undersökte mig och då va jag nästan 6 cm öppen och de skulle se om jag kunde flyttad till förlossningen istället. Arg som ett bi blev jag när de sa nej till mer smärtlindring och jag har meddelanden som sambon fick där jag kallade dom inkompetenta idioter så humöret va inte på topp precis då
. Det tog nästan två timmar till innan jag blev flyttad till förlossningen men när jag väl kom dit fick jag testa lustgas och det hjälpte lite så det var skönt och 20 min senare gick vattnet så nu tänkte vi ju att "Yes, nu börjar det närma sig lite". Snackade med sköterskorna mellan värkarna och vi snackade om att det skulle bli mysigt att nog kunna kolla Kalles julafton med bebisen bredvid en och sånt, men tji fick jag. Vid 10 va jag nästan 8 cm öppen, men värkarna var oregelbundna och på tok för korta så för att inte tappa momentum togs beslutet att sätta mig på ett värkstimulerande dropp. Droppet funkade bra för att öka styrkan och korta tiden mellan värkarna, men de va fortfarande för korta. Efter några timmars slit med lustgas (som jag periodvis blev illamående utav) och en fantastisk sambo som testade allt sköterskorna visade honom han kunde göra för att hjälpa mig, så hade jag så ont och va så trött att de ringde narkosläkaren så jag kunde på epidural. Ca en halvtimme blev beskedet och då fick jag lite jävlar anamma och tänkte att det skulle jag ju klara utan att gnälla med allt det stöd jag hade där inne. Så jag kämpade på med lustgasen och sköterskorna och sambon hjälpte mig på alla sätt de bara kunde. Efter vad som kändes som en evighet började det bli för mycket för mig och här någonstans vet jag att jag började gråta och säga att jag inte skulle klara det så de ringde igen (medans sambon stöttade) och efter ett litet tag kom äntligen narkosläkaren. Vid det här laget var värkarna väldigt täta och intensiva men fortfarande korta, så narkosläkaren fick det lite jobbigt med att ha tillräckligt mycket tid jag kunde sitta så hon kunde sätta den, men vi löste det och tack och lov satt den rätt direkt. Nu va klockan runt 14 och läkaren tyckte att jag behövde få vila lite så hon stängde droppet och så sov jag och mannen i 1,5h. Jag fick efteråt veta att det hade tagit över 1,5h för narkosläkaren att kunna komma upp så sambon va impad över hur länge jag klarade det utan att gnälla
Vid 15,30 väckte de oss för då hade värkarna börjat avta för mycket så de ville dra igång droppet igen och nu började cirkusen på riktigt. Droppet ökades, värkarna ökades i intensitet och intervall, men fortfarande korta. Så då höjdes droppet mer, värkarna kom ännu tätare och ännu starkare men fortfarande för korta. Här fick de fylla på min epidural för det började göra riktigt ont igen och vad händer då tror ni? Jo, klassiska biverkningen av epiduralen så värkarna blir oregelbundna igen
Hela tiden mår busungen bra, så det är aldrig något fara med henne, men de börjar bli lite oroade för min ork så de pumpar på ordentligt med droppet och vid 17 börjar värkarna få rätt längd för att kallas krystvärkar men de är fortfarande oregelbundna. Vi börjar testa en massa olika ställningar och krystar 1-3 ggr per ställning för att se hur jag, min kropp och ungen reagerar på det, men inget händer. Efter 40 min krystande till och från i olika ställningar så är värkarna fortfarande oregelbundna och inga större framsteg hade hänt när det gällde att få ut busungen så jag hör dom prata om sugklocka för att få lite extra hjälp när värkarna väl kom. Sugklocka var något jag verkligen ville undvika så jag frågade om vi kunde försöka en sista gång men att jag krystade så länge jag bara orkade och helt enkelt bara struntade i om värken va över eller inte. De trodde inte det skulle funka, men absolut kunde vi testa så länge jag inte började krysta förrän en värk började så jag fick den hjälpen iaf. Givetvis hade epiduralen börjat släppa igen vid det här laget så jag hade sjukt ont, haft värkar i 16 timmar och inte ätit på nästan ett dygn men här kickade äntligen biologin in för jag krystade så in i bomben och äntligen började hon flytta sig ordentligt så 17.53 kom vår älskade fina friska flicka ut utan några hjälpmedel.
Två tryck senare på magen så kom moderkakan också och tösen tog bröstet direkt så det var skönt. För mig så blev det en djup grad 2 bristning som fick sys samt två andra hematom (typ blåmärken) som de höll lite koll på och det tog 11h innan jag kunde kissa själv så de fick tömma min blåsa några gånger, men efter en förlossning så va det liksom inte några problem att de fick gå ner i min ihopsydda och blödande Fiffi för att hjälpa mig att kissa