Vinterföräldrar 22/23

Apropå att känna sig rädd och hjälplös... Det är nästan så att jag ångrar att jag började jobba på barnakuten innan jag själv skaffade barn. Var inte alls beredd på att jag skulle vara såhär orolig. Har daglig "snabbångest" för plötslig spädbarnsdöd och alla småttingar jag tagit hand om som drabbats av detta passerar revy. Istället för att njuta av att lillen är frisk så scannar jag honom efter möjliga fel. Tror och hoppas att det kommer att avta (och lite mer avslappnad är jag nog). Är bara så förvånad över hur det blev. Allt jag var orolig för innan han kom hade jag inte ens behövt tänka på, men detta kom som en lite läskig överraskning.
Jaa det kom ganska oväntat för mig också. Jag är egentligen en väldigt ”Jaja, det blir nog bra-människa” som sällan hetsar upp mig. Att vi var oroliga för hennes ansträngda andning och fick panik när hon började kräkas fostervatten är ju inte så konstigt med tanke på graviditeten, men trodde inte jag skulle reagera så kraftigt på sömnen.
Jag sov inte på över fyra dygn efter förlossningen.. och sov bara korta stunder första veckorna. Har haft henne i babynest uppe vid mitt huvud och följt alla rekommendationer men har ändå vaknat varje natt med panik och känt henne över ansiktet.
För att inte tala om alla gånger hon sovit i vagnen och jag nästan skakat henne vaken för att jag inte tycker det ser ut som att hon andas..

Nu är hon äldre och större i kroppen, så jag är mindre orolig när hon ligger i vagnen eller babyskydd men den stora förändringen kom i helgen när hon började sova i spjälsäng. Jag har inte sovit så gott sen hon föddes.

Därför kan jag knappt föreställa mig hur det är för dig som har faktiskt erfarenhet av det 💔 kanske kan det vara en tröst att du vet vad du ska leta efter och vad som är reella risker eller helt normalt. Förhoppningvis kan det ju också hjälpa till att skapa lugn lite längre fram.

Här är en "det ordnar sig nog"-människa, som blivit klart nojjigare med bebis än innan. Vår tjej gillar att sova, länge och hårt, och både jag och mannen har hängt över henne ett otal gånger för att se om hon andras när hon sover. Personalen på familje-BB gav mig mycket ångest över hennes matrutiner, att det absolut inte fick gå mer än 4 timmar mellan matningarna, så vi fick ställa klockan till ringning på nätterna och kämpa för att väcka tjejen så hon kunde äta ordentligt. Ett tag ville jag att vi sov i skift, så en av oss kunde sitta och titta på henne så hon inte slutade andas i sömnen.

Nu när hon blivit större så får hon äta när hon själv vill, även om jag ändå försöker att inte få för långa sovpass mitt på dagen. Men å andra sidan så ju mer tjejen upptäcker och blir medveten om sin omgivning, desto mer grejer som hon kan bli missnöjd med och skrika för. Och inget ger så mycket ångest som ett barn som skriker fast man inte kan förstå varför.💔

Kan bara instämma i oron, den är vidrig! :cry:

Tycker egentligen att det är supermysigt med allting just nu, och efter att innan haft lite tvivel om hur kul det vore med en till bebistid så känner jag mig ett riktigt överväldigad av ytterligare en liten människa och älskar att sitta i soffan med bebis på mig mest hela tiden :heart Men oron förtar tyvärr mycket av det mysiga :(

Jag vet ju att det blir bättre när de blir äldre, men jag vill ju helst inte bara sitta och längta efter det heller.
 
Idag har jag kört ett pyttepass downhill, så jäkla härligt! Gott att känna att det fungerar. Har fått en helt galen energi sedan förlossningen. Hoppas att det håller i sig och inte är ett fall av "upp som en sol och ned som en pannkaka" 😆

Vad skönt! Jag har också energi att göra av med, men har inte vågat mig på annat än promenader och klippningar i och med min svåra bristning. Men imorgon ska jag på efterkontroll, så hoppas våga mig på lite annan träning sen. Längtar efter en löprunda i skogen.
 
Förresten, när lät ni folk komma och hälsa på era småttingar för första gången? Lillen blir tre veckor på tisdag och mormor och moster slår in dörren på torsdag...
 
Vad skönt! Jag har också energi att göra av med, men har inte vågat mig på annat än promenader och klippningar i och med min svåra bristning. Men imorgon ska jag på efterkontroll, så hoppas våga mig på lite annan träning sen. Längtar efter en löprunda i skogen.
Låter klokt att vänta till efterkontrollen. Håller tummarna för att allt ser fint ut och att du känner dig bättre såklart 😊.
 
Förresten, när lät ni folk komma och hälsa på era småttingar för första gången? Lillen blir tre veckor på tisdag och mormor och moster slår in dörren på torsdag...

Mormor och morfar var här när hon var 1,5 dygn (de lämnade tillbaka vår ena bil som de hade när de passade storasyster och passade på att beundra bebis :heart)

Igår (lilltjejen blir två veckor imorgon) var de här igen tillsammans med mina bröder och så kom min egen mormor och morfar också förbi en liten stund, det var första gången någon annan höll henne också.

Men vi sitter å andra sidan och funderar på när det är lämpligt att storasyster går tillbaka till förskolan, så några friska vuxna känns som en petitess i sammanhanget. Har dessutom bett alla att tvätta händerna ordentligt när de varit här.

Tyckte det var jätteskönt när mamma, som har tre egna barn, kom och hängde lite med oss med första barnet, när allt var så nytt. Men samtidigt så får ju familjen acceptera om man inte känner sig redo för besök!
 
Mormor och morfar var här när hon var 1,5 dygn (de lämnade tillbaka vår ena bil som de hade när de passade storasyster och passade på att beundra bebis :heart)

Igår (lilltjejen blir två veckor imorgon) var de här igen tillsammans med mina bröder och så kom min egen mormor och morfar också förbi en liten stund, det var första gången någon annan höll henne också.

Men vi sitter å andra sidan och funderar på när det är lämpligt att storasyster går tillbaka till förskolan, så några friska vuxna känns som en petitess i sammanhanget. Har dessutom bett alla att tvätta händerna ordentligt när de varit här.

Tyckte det var jätteskönt när mamma, som har tre egna barn, kom och hängde lite med oss med första barnet, när allt var så nytt. Men samtidigt så får ju familjen acceptera om man inte känner sig redo för besök!
För att förtydliga, så en petitess i sammanhanget för vår del! Håller annars med om att det är klokt att ta hänsyn till smittorisken.
 
Förresten, när lät ni folk komma och hälsa på era småttingar för första gången? Lillen blir tre veckor på tisdag och mormor och moster slår in dörren på torsdag...
Vi väntade nog typ två veckor och folk fick komma under förutsättning att de var symptomfria, inte hade varit sjuka och tvättade händerna. Men ingen som kom har eller hade träffat små barn.
 
Förresten, när lät ni folk komma och hälsa på era småttingar för första gången? Lillen blir tre veckor på tisdag och mormor och moster slår in dörren på torsdag...

Jag tror att mina föräldrar hälsade på oss när tjejen var 5 dagar gammal. De stannade i typ 5 minuter och tittade på henne på ett köksbords avstånd. Den första som höll henne, förutom jag och mannen, var svärfar och då var hon 8 dagar gammal. Vi hade nog väntat längre ifall svärmor inte varit så sjuk (hon hann bara träffa sitt barnbarn en gång).

Folk som träffat andra barn fick vänta med att hälsa på oss, tjejen var typ 1,5 månader innan vi hälsade på hennes kusiner.
 
För att förtydliga, så en petitess i sammanhanget för vår del! Håller annars med om att det är klokt att ta hänsyn till smittorisken.
Jag är också mest rädd för andra barn. Friska vuxna känns okej (men så blev jag lite osäker på om vi var lite snabba på det här). Var dock en vända hos farmor och farfar igår.
 
Lillebror träffade farmor, farfar, farbror, faster och hennes man samt deras 1,5 åring redan dag två när vi skulle hem från BB. Friska. Min familj dröjde några veckor då de var sjuka.

Har haft en strid ström med besök redan första veckan av personer som varit symptomfria. Även besökt öppna förskolan redan när han var två veckor.

Vi har lagt fokus på symptomfritt och tvätta händer istället för isolering. Höll storasyster från förskolan i fyra veckor då det kändes som största risken.
 
Happ, då blev man brutalt nedplockad på jorden av bvc-sköterskan idag. Jag berättade att jag hade väldigt mycket extra energi sedan lilleman kom. Fick till svar att det bara var endorfiner och att det minsann skulle gå över lagom till screeningen för förlossningsdepression (då skulle jag inte ha så mycket ork kvar). Kul att höra idag när jag är sådär lagom skör efter en osedvanligt jobbig natt, ett mindre psykbryt under morgonen och första dagen utan sambon hemma (vi har ju iof redan klarat fyra nätter ensamma, men det känns som att det är skillnad på dag och natt i hur lätt/svår lillen är). Känner mig ledsen och tilltryckt, helt klart första bottenkänningen sedan förlossningen.
 
Happ, då blev man brutalt nedplockad på jorden av bvc-sköterskan idag. Jag berättade att jag hade väldigt mycket extra energi sedan lilleman kom. Fick till svar att det bara var endorfiner och att det minsann skulle gå över lagom till screeningen för förlossningsdepression (då skulle jag inte ha så mycket ork kvar). Kul att höra idag när jag är sådär lagom skör efter en osedvanligt jobbig natt, ett mindre psykbryt under morgonen och första dagen utan sambon hemma (vi har ju iof redan klarat fyra nätter ensamma, men det känns som att det är skillnad på dag och natt i hur lätt/svår lillen är). Känner mig ledsen och tilltryckt, helt klart första bottenkänningen sedan förlossningen.

Men vad var det för stolpskott... Vår bvc-sköterska har aldrig varit annat än uppmuntrande och mån om att vi tar hand om oss (framförallt efter svärmors bortgång). Hoppas du kan ignorera hennes kommentar och göra det du faktiskt känner att din kropp klarar av. ❤️
 
Happ, då blev man brutalt nedplockad på jorden av bvc-sköterskan idag. Jag berättade att jag hade väldigt mycket extra energi sedan lilleman kom. Fick till svar att det bara var endorfiner och att det minsann skulle gå över lagom till screeningen för förlossningsdepression (då skulle jag inte ha så mycket ork kvar). Kul att höra idag när jag är sådär lagom skör efter en osedvanligt jobbig natt, ett mindre psykbryt under morgonen och första dagen utan sambon hemma (vi har ju iof redan klarat fyra nätter ensamma, men det känns som att det är skillnad på dag och natt i hur lätt/svår lillen är). Känner mig ledsen och tilltryckt, helt klart första bottenkänningen sedan förlossningen.
Man har rätt att byta sköterska om det inte känns bra. Jag ångrar fortfarande att jag inte gjorde det med första barnet, nu har jag samma sköterska till andra barnet också :banghead:
 
Happ, då blev man brutalt nedplockad på jorden av bvc-sköterskan idag. Jag berättade att jag hade väldigt mycket extra energi sedan lilleman kom. Fick till svar att det bara var endorfiner och att det minsann skulle gå över lagom till screeningen för förlossningsdepression (då skulle jag inte ha så mycket ork kvar). Kul att höra idag när jag är sådär lagom skör efter en osedvanligt jobbig natt, ett mindre psykbryt under morgonen och första dagen utan sambon hemma (vi har ju iof redan klarat fyra nätter ensamma, men det känns som att det är skillnad på dag och natt i hur lätt/svår lillen är). Känner mig ledsen och tilltryckt, helt klart första bottenkänningen sedan förlossningen.
Men byt! sån där energi vill man inte hantera som nybliven förälder... Det är väl bara toppen om man har energi och är pigg, oavsett orsak, hon hade ju bara kunnat bekräfta det.
 
Tips mot såriga bröstvårtor? Har purelankräm och beställde bröstvårtsskydd idag. BB kollade grepp osv och hon tar bra tag, men har troligen inte gjort det hela tiden. Det gör SÅ ont... :arghh:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu är jag lite pirrig i magen... Jag och min sambo vill gärna ha barn och har tänkt oss en knodd som nästa år, vi har dock inte börjat...
2
Svar
26
· Visningar
4 275
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 390
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp