Vinterföräldrar 22/23

Angående huvudets placering så har Ärtan legat med huvudet neråt hela graviditeten, alltså sen KUB. Vi har ju gjort en hel del ultraljud och oavsett hur resten av kroppen har legat så har huvudet pekat stabilt mot utgången :D Enligt vår läkare har det ingen betydelse när det gäller risken för prematur.
 
Funderar på det här med foglossning, hur känns det egentligen? Jag upplever att det sträcker och är obehagligt nertill i magen ut mot sidorna när jag böjer mig och ska ta mig upp från golv tex, dock gör det inte ont direkt. Är det ligament då kanske?
 
Funderar på det här med foglossning, hur känns det egentligen? Jag upplever att det sträcker och är obehagligt nertill i magen ut mot sidorna när jag böjer mig och ska ta mig upp från golv tex, dock gör det inte ont direkt. Är det ligament då kanske?
Skulle säga att det låter mer som ligamenten till livmodern än fogarna. De bakre brukar påminna om ryggsmärta men mer i rumpan och den främre bränner/ilar/smärtar framförallt i samband med att man belastar ett ben mer än det andra och brukar kännas mitt i blygbenet.
 
Jag längtar verkligen till jul nu.... Den här graviditeten börjar bli riktigt jobbig. Det är helt klart min höga puls som är värst. Är sjukskriven 50% vilket gjort att rusningarna minskat och sällan går över 120 slag/minuten men denna helg har jag nog en infektion i kroppen (dottern är förkyld men jag är egentligen symptomfri) för nu ligger vilopulsen närmare 100 istället för "bara 85". Jag är van att ligga kring 58 i vilopuls typ så detta tär verkligen. Får dessutom så väldigt mycket sammandragningar, och även ett gäng smärtsamma, så fort jag är lite mer fysiskt aktiv. Försöker jag rida en liten stund så blir det verkligen som värst. Då går de inte över förrän jag sovit... Och så foglossning på det🤣
 
Funderar på det här med foglossning, hur känns det egentligen? Jag upplever att det sträcker och är obehagligt nertill i magen ut mot sidorna när jag böjer mig och ska ta mig upp från golv tex, dock gör det inte ont direkt. Är det ligament då kanske?
Låter som ligament. Jag har haft jättemycket ligamentsmärtor som gått från hugg i sidan till ”stramande menssmärta” från blygdbenet och upp till naveln. Min BM sa att ligamenten fäster i blygdbenet och går sen på sidan av magen och fäster i midjan. I början fick jag hugg av att tex vända mig i sängen eller av att hosta/nysa. Jag blev också väldigt öm över den nedre delen av magen, vilket kan ha hängt ihop med delning av magmusklerna.

Min foglossning är mer brännande/ilande - speciellt fram. Den strålar från blygdbenet, ner till sittbenen och ut i ljumskarna. Värst är det att stå på ett ben för att ta på sig strumpor/skor och precis när jag reser mig och börjar gå. Att gå off road i skogen och leta svamp var inte heller någon höjdare..! Foglossningen bak känns mer som mensvärk/nervsmärta som kommer från SI-lederna och strålar ut i rumpa och lår. Men jag har inte så mycket fogsmärta bak, tack och lov, utan den kommer bara om jag överansträngt mig.
 
Jag längtar verkligen till jul nu.... Den här graviditeten börjar bli riktigt jobbig. Det är helt klart min höga puls som är värst. Är sjukskriven 50% vilket gjort att rusningarna minskat och sällan går över 120 slag/minuten men denna helg har jag nog en infektion i kroppen (dottern är förkyld men jag är egentligen symptomfri) för nu ligger vilopulsen närmare 100 istället för "bara 85". Jag är van att ligga kring 58 i vilopuls typ så detta tär verkligen. Får dessutom så väldigt mycket sammandragningar, och även ett gäng smärtsamma, så fort jag är lite mer fysiskt aktiv. Försöker jag rida en liten stund så blir det verkligen som värst. Då går de inte över förrän jag sovit... Och så foglossning på det🤣
Usch vad jobbigt! Jag är också lågpulsare (runt 50 oavsett hur tränad/otränad) och jag hade en period när pulsen började skjuta iväg och jag fick hjärtklappning. Tror även blodtrycket började öka. Det har lagt sig nu! Vet inte hur vilopulsen ser ut men jag känner inte av den längre, så oavsett så verkar kroppen anpassat sig.
Blodtrycket har också sjunkit, hade 105/65 i fredags när jag var på kontroll. Brukar ligga på 120/70.
Hoppas det ger sig för dig nu när du kan vila lite mer!
 
Någon mer än jag som upplever att magen liksom växer stötvis och inte kontinuerligt? Känns som att det händer något så fort jag går in i en ny vecka. Det säger liksom plopp och så blir allt lite jobbigare/gör lite ondare. Sedan tar det något dygn att vänja sig vid, därefter är allt som vanligt (eller iaf så vanligt som det kan vara) och så händer ingenting nytt förrän det är dags för nästa tillväxtstöt. Mycket märkligt. Längtar till jag får ha kroppen för mig själv igen. Tror att bebisen är roligare att ha när den är på utsidan så att säga 😊
 
Någon mer än jag som upplever att magen liksom växer stötvis och inte kontinuerligt? Känns som att det händer något så fort jag går in i en ny vecka. Det säger liksom plopp och så blir allt lite jobbigare/gör lite ondare. Sedan tar det något dygn att vänja sig vid, därefter är allt som vanligt (eller iaf så vanligt som det kan vara) och så händer ingenting nytt förrän det är dags för nästa tillväxtstöt. Mycket märkligt. Längtar till jag får ha kroppen för mig själv igen. Tror att bebisen är roligare att ha när den är på utsidan så att säga 😊

Jag känner också så. Har inte riktigt identifierat nåt exakt tidsmönster, men som du säger så kan det kännas annorlunda ett par dagar innan man vant sig.

Vill också ha bebis på utsidan nu..! Även om det är lite mysigt samtidigt att man aldrig är ensam. 🙂
 
Usch för nästäppa 😭 Jag får typ panik när jag inte kan andas på nätterna.

Jag blev förkyld för snart 2 veckor sedan och körde med Otrivin i 10 dagar som står som max. Sen dess är det i princip tvärstopp. Jag har börjat med Nasonex och hoppas att det ska hjälpa men igår kväll var jag tvungen att ta en rinexin för att få sova. Jag minns inte att det var så här illa förra graviditeten 😩
 
Usch för nästäppa 😭 Jag får typ panik när jag inte kan andas på nätterna.

Jag blev förkyld för snart 2 veckor sedan och körde med Otrivin i 10 dagar som står som max. Sen dess är det i princip tvärstopp. Jag har börjat med Nasonex och hoppas att det ska hjälpa men igår kväll var jag tvungen att ta en rinexin för att få sova. Jag minns inte att det var så här illa förra graviditeten 😩
Åh lider med dig! Jag hade likadant och sket till slut i maxtiden.. körde på till förlossningen, typ 5 veckor om jag minns rätt. 😅
 
Usch för nästäppa 😭 Jag får typ panik när jag inte kan andas på nätterna.

Jag blev förkyld för snart 2 veckor sedan och körde med Otrivin i 10 dagar som står som max. Sen dess är det i princip tvärstopp. Jag har börjat med Nasonex och hoppas att det ska hjälpa men igår kväll var jag tvungen att ta en rinexin för att få sova. Jag minns inte att det var så här illa förra graviditeten 😩
För mig är det värt att vara nässpraysberoende för att kunna andas ordentligt, har använt nässpray varje dag i flera år :angel: men vill man inte bli beroende så kanske koksaltspray vara bra i kombination med nasonexen?
 
Tycker du att du får effekt ändå? Jag tycker de slutar funka efter ett tag.. 😅
Jag har använt samma märke, ett litet spray i varje näsborre vid läggdags, i typ 4-5 år och har inte fått någon skillnad i effekt! I somras dubbelkörde jag med koksalt pga pollen/gravid (vet inte vilket) men sen lugnade det sig så nu är jag tillbaka till en gång om dagen. Självklart är det inte bra att vara beroende men efter vad jag förstått så är det inte _farligt_ med för mycket nässpray, men att många får som du - att man måste öka dosen för att få samma effekt och det blir en ond spiral.
 
Jag har använt samma märke, ett litet spray i varje näsborre vid läggdags, i typ 4-5 år och har inte fått någon skillnad i effekt! I somras dubbelkörde jag med koksalt pga pollen/gravid (vet inte vilket) men sen lugnade det sig så nu är jag tillbaka till en gång om dagen. Självklart är det inte bra att vara beroende men efter vad jag förstått så är det inte _farligt_ med för mycket nässpray, men att många får som du - att man måste öka dosen för att få samma effekt och det blir en ond spiral.
Skönt att det funkar, även om det inte är optimalt! Jo precis, jag brukar se det som ett tecken på att det är dags att sluta. Brukar då sluta med ena näsborren först så man kan andas halvdant iaf tills det "läkt". :D
 
Precis tillbaka på jobbet efter gravidmassage, och satan i gatan så välbehövligt det var! :love:

Börjar komma till den fasen att jag känner mig stel och otymplig och reser mig som en gammal tant ur soffan på kvällarna, så nu tänkte jag att jag skulle försöka unna mig sånthär lite regelbundet resten av året :idea: Tycker jag gott kroppen kan förtjäna efter allt den står ut med :heart
 
Usch för nästäppa 😭 Jag får typ panik när jag inte kan andas på nätterna.

Jag blev förkyld för snart 2 veckor sedan och körde med Otrivin i 10 dagar som står som max. Sen dess är det i princip tvärstopp. Jag har börjat med Nasonex och hoppas att det ska hjälpa men igår kväll var jag tvungen att ta en rinexin för att få sova. Jag minns inte att det var så här illa förra graviditeten 😩
Jag har kört nässpray från januari till nu 🫣 Det har varit fruktansvärt hela denna graviditet, hade hoppats att det skulle släppa när bebis var ute men tyvärr inte än..
 
Jag har kört nässpray från januari till nu 🫣 Det har varit fruktansvärt hela denna graviditet, hade hoppats att det skulle släppa när bebis var ute men tyvärr inte än..
Amningshjärnan som postar innan jag skrivit klart!

Det jag skulle säga; försök vänja av med nasonex/koksalt. Men annars, det funkar att köra nässpray länge. Jag skulle dock försöka byta till Nasin eller Nezeril som är mindre koncentrerade (de är 0,5 mg och Otrivin är 1 mg).
 
Usch för nästäppa 😭 Jag får typ panik när jag inte kan andas på nätterna.

Jag blev förkyld för snart 2 veckor sedan och körde med Otrivin i 10 dagar som står som max. Sen dess är det i princip tvärstopp. Jag har börjat med Nasonex och hoppas att det ska hjälpa men igår kväll var jag tvungen att ta en rinexin för att få sova. Jag minns inte att det var så här illa förra graviditeten 😩

Vet hur det känns! Jag hade lite gravidnästäppa innan, men alltid så det gick att få luft genom ena näsborren i alla fall. Sen fick jag covid och näsan korkade igen helt. Hade jätteångest över att använda nässpray, men att kunna andas är faktiskt ganska viktigt... Jag använde Nezeril och nöjde mig med en puff i en näsborre, istället för två puffar i varje. Fick tips att vänja av med Nasonex och koksalt, men det har verkligen ingen som helst effekt på min täppta näsa. Möjligtvis om man behövt skölja bort snor eller pollen, men inte bara täppt näsa. Nu har det släppt så pass att jag försöker klara mig utan nässpray, men det är fortfarande besvärligt att andas emellanåt. Hade hoppats att den lilla nästäppan från innan covid skulle komma tillbaka...
 
Vet hur det känns! Jag hade lite gravidnästäppa innan, men alltid så det gick att få luft genom ena näsborren i alla fall. Sen fick jag covid och näsan korkade igen helt. Hade jätteångest över att använda nässpray, men att kunna andas är faktiskt ganska viktigt... Jag använde Nezeril och nöjde mig med en puff i en näsborre, istället för två puffar i varje. Fick tips att vänja av med Nasonex och koksalt, men det har verkligen ingen som helst effekt på min täppta näsa. Möjligtvis om man behövt skölja bort snor eller pollen, men inte bara täppt näsa. Nu har det släppt så pass att jag försöker klara mig utan nässpray, men det är fortfarande besvärligt att andas emellanåt. Hade hoppats att den lilla nästäppan från innan covid skulle komma tillbaka...
Är ni friska från covid nu?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu är jag lite pirrig i magen... Jag och min sambo vill gärna ha barn och har tänkt oss en knodd som nästa år, vi har dock inte börjat...
2
Svar
26
· Visningar
4 275
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 390
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp