Vinterföräldrar 22/23

Har varit hemma denna veckan med "barnsjukdomar", dvs ögoninflammation och höstblåsor, inte roligt alls! :down:

Var hos BM igår, allt såg bra ut, alla värden var bra (tom järnet!), trodde inte det då jag varit så himla trött! Däremot hade jag rätt lågt blodtryck, men inte farligt lågt. Bebis hjärtljud var bra även om hen rörde sig så mycket hela tiden så det var svårt att lyssna en längre stund :D

Jag tycker det börjar bli tungt nu på jobbet, och känner att jag inte alls är lika snabb och rörlig som jag brukar, har någon planer på att gå ner i tid på jobbet, eller har ni redan gjort det? Jag funderar iaf att boka tid på VC just för att den där nerven , eller vad det nu är som kommer i kläm så låret "försvinner" när jag går långt, samt att ligamenten i magen/ljumskarna gör att jag inte alls kan röra mig på samma sätt just nu....
 
Jag var också hos BM igår. Allt såg bra ut och Bubblan sparkade mot BM när hon klämde och kände på henom. 😁 BM trodde det skulle bli en lite mindre bebis än tabellvärdet som är baserat på mitt magmåt anger.

Är det fler än mitt landsting som inte längre erbjuder TUL som rutin till alla gravida? Min BM tyckte jag skulle ha ett i alla fall (eftersom jag är äldre förstföderska), det det är nu inbokat till om två veckor.
 
Jag var också hos BM igår. Allt såg bra ut och Bubblan sparkade mot BM när hon klämde och kände på henom. 😁 BM trodde det skulle bli en lite mindre bebis än tabellvärdet som är baserat på mitt magmåt anger.

Är det fler än mitt landsting som inte längre erbjuder TUL som rutin till alla gravida? Min BM tyckte jag skulle ha ett i alla fall (eftersom jag är äldre förstföderska), det det är nu inbokat till om två veckor.
Jag skulle precis skriva att ”här i Skåne erbjuds det iaf inte längre”, sen kollade jag var du bor :D Härligt att allt ser bra ut! TUL ser säkert också bra ut men skönt/trevligt med en extra koll :heart
Det är det bästa med Ärtans situation nu. Allt ser ju bra ut men vi får ändå åka och titta på henne varannan vecka och vinka.
 
Vaknade inatt av att jag kräktes i munnen :yuck: Sprang upp, började hosta och kräkts pyttelite i toan. Tog en Gaviscon och en Omeprazol och la mig igen - på sidan. Efter en stund kände jag att det kom igen så fick sätta mig upp. Andra gången kändesdet mer som en stor, sur uppstötning.
När jag vaknade låg jag på rygg, så kan varit vena cava, men hade ingen yrsel så lutar kanske mer mot reflux? Någon som haft samma?
Väldigt obehagligt iaf. Men Ärtan har rört på sig sen dess, så är inte speciellt orolig för hennes skull. Ska höra med min pappas fru också, som är BM.
 
Jag var också hos BM igår. Allt såg bra ut och Bubblan sparkade mot BM när hon klämde och kände på henom. 😁 BM trodde det skulle bli en lite mindre bebis än tabellvärdet som är baserat på mitt magmåt anger.

Är det fler än mitt landsting som inte längre erbjuder TUL som rutin till alla gravida? Min BM tyckte jag skulle ha ett i alla fall (eftersom jag är äldre förstföderska), det det är nu inbokat till om två veckor.
Vad skönt att allt fortsätter se bra ut :heart
Nu bor ju vi i samma landsting så jag fick inte heller TUL, men precis som för dig så bokades det in på BMs inrådan så jag hade mitt förra veckan. Allt såg jättefint ut så nu är det bara att "njuta av veckorna som är kvar" som min BM så fint kallade det. I mitt fall innebär det fortsätta jobba och träna haha.
 
En till skåning här! 😁 Jag ska till BM på tisdag. Inget TUL planerat än iaf.
Ovan på alla mina tidigare besvär så har jag varit förkyld i veckan vilket gjort allt värre. Börjar att återhämta mig lite nu tack o lov.

Jag boar för fullt här hemma med inredning och tvingar familjen till smårenoveringar för att sysselsätta mig i väntan på att det ska bli dags för bebis
 
Haha, vad roligt med så många skåningar! Jag känner inga buke-folk live, så jag har bara inbillat mig att alla bor längre norrut. 😁 Vi får kanske dra ihop en buketräff med bebisar sen då. 😉

Är det någon, skåning eller inte, som har varit på eller ska gå nån förlossningsförberedande kurs? Min man kan inte vara med på de förberedande träffar som BM ordnar, så vi har bokat en annan kurs istället, Föda utan rädsla heter den. Tänker att det kan vara bra att ha lyssnat på nåt i förväg.
 
Är det fler än mitt landsting som inte längre erbjuder TUL som rutin till alla gravida? Min BM tyckte jag skulle ha ett i alla fall (eftersom jag är äldre förstföderska), det det är nu inbokat till om två veckor.

Har TUL någonsin varit rutin i något landsting alltså? 🤔 Trodde bara det var ett verktyg man använder om SF-måttet börjar avvika mycket. Gjorde aldrig något med dottern och ska mäta SF-mått första gången nästa vecka denna gången så jag har noll erfarenhet av det.
 
Har TUL någonsin varit rutin i något landsting alltså? 🤔 Trodde bara det var ett verktyg man använder om SF-måttet börjar avvika mycket. Gjorde aldrig något med dottern och ska mäta SF-mått första gången nästa vecka denna gången så jag har noll erfarenhet av det.

Det år möjligt att det inte varit rutin, jag har inte varit gravid tidigare så jag vet inte. :p Men jag fick uppfattningen om att man åtminstone erbjudit det mer frikostigt här i Skåne. Min BM har funderat länge på om vi skulle få ett eller inte, men kom fram till att det ändå var bra pga äldre förstföderska. Mitt SF-mått lotter prick på kurvan, så inget avvikande där i alla fall.
 
Haha, vad roligt med så många skåningar! Jag känner inga buke-folk live, så jag har bara inbillat mig att alla bor längre norrut. 😁 Vi får kanske dra ihop en buketräff med bebisar sen då. 😉

Är det någon, skåning eller inte, som har varit på eller ska gå nån förlossningsförberedande kurs? Min man kan inte vara med på de förberedande träffar som BM ordnar, så vi har bokat en annan kurs istället, Föda utan rädsla heter den. Tänker att det kan vara bra att ha lyssnat på nåt i förväg.
Min barnmorska har övertalat mig att vara med på vattengympa :D . (Det är väldigt långt ifrån min vanliga träning, men jag tänkte varför inte?) Om jag inte minns fel så ingick det lite avslappning, andningsövningar och förlossningsförberedelse där. Men närmare kurs än så har nog varken jag eller min sambo tänkt oss.
 
Haha, vad roligt med så många skåningar! Jag känner inga buke-folk live, så jag har bara inbillat mig att alla bor längre norrut. 😁 Vi får kanske dra ihop en buketräff med bebisar sen då. 😉

Är det någon, skåning eller inte, som har varit på eller ska gå nån förlossningsförberedande kurs? Min man kan inte vara med på de förberedande träffar som BM ordnar, så vi har bokat en annan kurs istället, Föda utan rädsla heter den. Tänker att det kan vara bra att ha lyssnat på nåt i förväg.

Nej, vi har inte planerat att vara med i föräldragrupp eller kurs. Vi är båda introverta och har svårt att se meningen med kurs..
Jag lär mig bättre genom att ”plugga själv”. Alltså, läsa, reflektera, läsa mer, ställa frågor, leta svar. Och sen berättar jag för sambon om vad jag lärt mig :D
Men boken Föda utan rädsla har jag iaf liggande på nattduksbordet.
 
Haha, vad roligt med så många skåningar! Jag känner inga buke-folk live, så jag har bara inbillat mig att alla bor längre norrut. 😁 Vi får kanske dra ihop en buketräff med bebisar sen då. 😉

Är det någon, skåning eller inte, som har varit på eller ska gå nån förlossningsförberedande kurs? Min man kan inte vara med på de förberedande träffar som BM ordnar, så vi har bokat en annan kurs istället, Föda utan rädsla heter den. Tänker att det kan vara bra att ha lyssnat på nåt i förväg.
Kan tipsa om systrarna Brittons hypnobirthing-kurs! Online så man gör det i sin takt 🙂 Har haft mycket hjälp av verktygen i kursen, det går hand i hand med Föda utan rädsla som jag också läst.
 
Jag tycker att det känns så himla svårt att förbereda sig inför förlossningen! Hade jag kunnat hade jag tränat på smärthantering, men det är ju lite svårt när man inte vet vad det är för smärta det handlar om. Än så länge tränar jag på att andas och "hålla i" i samband med att jag blir trött/får mjölksyra när jag tränar. Har även läst på om de olika faserna, tänker att det blir lättare att förstå varför/vad som gör ont då. Annars tror jag att jag får ta det som det kommer. Oavsett blir det säkert inte som man tänkt sig. Är också lite rädd för att "överinformera" mig då jag har lätt för att varva upp och bli orolig.
 
Det år möjligt att det inte varit rutin, jag har inte varit gravid tidigare så jag vet inte. :p Men jag fick uppfattningen om att man åtminstone erbjudit det mer frikostigt här i Skåne. Min BM har funderat länge på om vi skulle få ett eller inte, men kom fram till att det ändå var bra pga äldre förstföderska. Mitt SF-mått lotter prick på kurvan, så inget avvikande där i alla fall.

Så intressant att det är så olika ändå! Här har jag aldrig hört om någon som varit gravid med bara ett barn och gjort något UL alls efter RUL om inget sett fel ut liksom.
 
IMG_20221031_210052323~2.webp

Glad Halloween hälsar kulan som klätt ut sig dagen till ära! 👻 (resten av outfiten dock utbytt mot pyjamasbyxor så fort gästerna gått :o)
 
Så intressant att det är så olika ändå! Här har jag aldrig hört om någon som varit gravid med bara ett barn och gjort något UL alls efter RUL om inget sett fel ut liksom.

Ja, det är ganska märkligt att man inte får samma vård oavsett var i landet man befinner sig.

Pratade med en kompis som arbetar som läkare för RegionSkåne och som nyss fått barn och hon sa att det varit rutin här med ett UL i v 32-33 här. Det har tagits bort nyligen.
 
Ja, det är ganska märkligt att man inte får samma vård oavsett var i landet man befinner sig.

Pratade med en kompis som arbetar som läkare för RegionSkåne och som nyss fått barn och hon sa att det varit rutin här med ett UL i v 32-33 här. Det har tagits bort nyligen.

Det var iaf inte rutin 2019 med UL mer än RUL när jag väntade dottern. Så måste ha försvunnit innan dess iaf
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu är jag lite pirrig i magen... Jag och min sambo vill gärna ha barn och har tänkt oss en knodd som nästa år, vi har dock inte börjat...
2
Svar
26
· Visningar
4 275
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 390
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp