Vinterföräldrar 22/23

Åh, jag tror jag börjar få foglossning, både fram och bak. Just nu har jag en ilande smärta i blygdbenet och ”stel-smärta” i fogarna bak, sådär som när man stått upp en hel dag. Känns som att jag vill knaka ryggen i svanken, men det går inte.
Tips för att få det att lätta? Vetekudde hjälper litegrann men bara för stunden.
Men så jobbigt! Hoppas du hittar nått som hjälper! Men du är heltidssjukskriven fortfarande, elelr jobbar du ?

Jag har inte foglossning, vad jag vet 🙈 Men en nerv i kläm (?) i rumpan troligen som gör att låret "försvinner" om jag står/går mycket, otroligt frustrerande eftersom jag jobbar på förskola.... :meh: (Dvs inte ens lätt att bara gå på toa ibland, en mindre att sätta sig eller liknande för avlastning när man behöver).
 
Samma för mig med foglossning tyvärr och symfysen (blygden) som strular här med. Inget annat, men jisses vad handikappad man blir. Jobbar ju dessutom som kontorsråtta med ett skrivbord som inte går att höja och sänka (det ska gå, men som med all annan teknik så strular den efter några år) så jag har fått vara lite uppfinningsrik. Sitter inte för länge, gärna med benen upp på en annan stol när jag väl sitter. Har en pilatesboll som jag sitter och studsar lite på och sen får man helt enkelt gå rundor lite i korridorerna så snart tillfälle bjuds.
Har kontaktat fysioterapeften för en tidsbokning men har inte fått någon återkoppling än så får jaga på dom lite.

Förutom foglossningen så mår jag fortfarande oförskämt bra, tränar 3-5 dagar i veckan (beroende på hur jag lyckats hålla foglossningen i schack under dagen på jobb) och snart inne i v 30. Gjort glukosbelastningen som inte var några som helst konstigheter och har börjat få frågor från förlossningen ang olika studier och tester som genomförs här nere i Södra Sverige just nu och lite sånt, så nog märks det att man så sakteligen närmar sig lite.
Är et obligatoriskt med glukosbelastning där ni bor? Här fattar jag det som att man kollar på ens prover / hur man mår och bestämmer därefter?
 
Men så jobbigt! Hoppas du hittar nått som hjälper! Men du är heltidssjukskriven fortfarande, elelr jobbar du ?

Jag har inte foglossning, vad jag vet 🙈 Men en nerv i kläm (?) i rumpan troligen som gör att låret "försvinner" om jag står/går mycket, otroligt frustrerande eftersom jag jobbar på förskola.... :meh: (Dvs inte ens lätt att bara gå på toa ibland, en mindre att sätta sig eller liknande för avlastning när man behöver).
Det stämmer, jag är hemma på heltid och kommer mest troligt vara det hela graviditeten. Jag jobbar som lärare så kan inte anpassa mina arbetsuppgifter för att undvika fysisk och psykisk stress.. tror iofs inte att jag skulle klara av att jobba ändå. Hela den här grejen har tagit hårt på min hjärna och blir väldigt trött av att träffa folk eller vara iväg någon längre stund.

Är det ischias som kommer i kläm kanske?
 
Är et obligatoriskt med glukosbelastning där ni bor? Här fattar jag det som att man kollar på ens prover / hur man mår och bestämmer därefter?
Det varierar säkert lite, men där jag bor är det obligatoriskt. De har valt att kolla alla gravida med tanke på att man ibland inte får några tydliga symptom trots att man har utvecklat graviddiabetes.
 
Det stämmer, jag är hemma på heltid och kommer mest troligt vara det hela graviditeten. Jag jobbar som lärare så kan inte anpassa mina arbetsuppgifter för att undvika fysisk och psykisk stress.. tror iofs inte att jag skulle klara av att jobba ändå. Hela den här grejen har tagit hårt på min hjärna och blir väldigt trött av att träffa folk eller vara iväg någon längre stund.

Är det ischias som kommer i kläm kanske?
Det förstår jag! :heart Skönt att kunna släppa alla måsten på jobbet och bara fokusera på graviditeten nu!

Jag vet faktiskt inte riktigt, de trodde inte det sist, men ska till barnmorskan imorgon, så ska fråga igen.
 
Gjorde glukosbelastningstestet idag. Inga konstigheter, men väldigt jobbigt att inte få äta på så lång tid..! Hela dagen börjar ju fel ifall jag inte får min havregrynsgröt till frukost. :p Alla prover var bra i alla fall, även järnvärdet hade gått upp. Skönt att få gå hem o äta sen. 😁
 
Kände mig lite snorig i morse när jag skulle gå till jobbet, så tog ett snabbtest för covid => positivt... Så nu sitter jag ensam hemma och har världens ångest för Bubblan.... :(

Jag har tagit 3 vaccindoser, senaste i januari. Ångrar mig som fasen att jag inte tog den fjärde covid-dosen istället för kikhostevaccinet härom veckan...
 
Kände mig lite snorig i morse när jag skulle gå till jobbet, så tog ett snabbtest för covid => positivt... Så nu sitter jag ensam hemma och har världens ångest för Bubblan.... :(

Jag har tagit 3 vaccindoser, senaste i januari. Ångrar mig som fasen att jag inte tog den fjärde covid-dosen istället för kikhostevaccinet härom veckan...
Å, krya på dig (och Bubblan). Håller tummarna för att det går fint. Jag hade covid (andra gången) i vecka 15 (har jag för mig). Hoppas att det går över snabbt!
 
Kände mig lite snorig i morse när jag skulle gå till jobbet, så tog ett snabbtest för covid => positivt... Så nu sitter jag ensam hemma och har världens ångest för Bubblan.... :(

Jag har tagit 3 vaccindoser, senaste i januari. Ångrar mig som fasen att jag inte tog den fjärde covid-dosen istället för kikhostevaccinet härom veckan...
Hoppas du inte blir allt för sjuk! Jag hade corona när jag var gravid i v29-30 någonting, också vaccinerad med tre doser, och jag hade knappt några symptom och återhämtade mig fort. Mycket lindrigare än den här förkylningen jag dragit med i några veckor nu..

Lyssna på kroppen, och har du riskfaktorer (högt blodtryck, tidigare blodpropp bla) så skulle jag ringa barnmorskan och rådfråga. Krya krya!
 
@orkide och @Nordthor

Tack! Jag behövde höra att det inte automatiskt innebär att både jag och Bubblan kommer dö... Är i v 29 nu och den enda riskfaktorn jag har är ju att jag är gravid. :p

Har skickat mail till BM, jag var ju där igår... Hade inte gått dit om jag känt av nåt då, men det började inte förrän igår kväll med lite extra nysningar. Idag lite mer snorig och irriterad i halsen. Ingen feber ännu. Får se vad BM säger, jag borde ju inte vara den första gravida med covid hos dem, tycker jag.
 
Kände mig lite snorig i morse när jag skulle gå till jobbet, så tog ett snabbtest för covid => positivt... Så nu sitter jag ensam hemma och har världens ångest för Bubblan.... :(

Jag har tagit 3 vaccindoser, senaste i januari. Ångrar mig som fasen att jag inte tog den fjärde covid-dosen istället för kikhostevaccinet härom veckan...

Kände mig lite snorig i morse när jag skulle gå till jobbet, så tog ett snabbtest för covid => positivt... Så nu sitter jag ensam hemma och har världens ångest för Bubblan.... :(

Jag har tagit 3 vaccindoser, senaste i januari. Ångrar mig som fasen att jag inte tog den fjärde covid-dosen istället för kikhostevaccinet härom veckan...
Åh, stackare :heart smiter inför att berätta att jag hade covid i vintras när jag var i v.35. Hade en del sammandragningar och rätt jobbigt med andningen. Har efter graviditeten blivit diagnostiserad med astma så inte så konstigt. I övrigt som en lite jobbigare förkylning, främst pga giganorm mage. Men prata med din barnmorska, hon har koll på om du behöver tänka på något särskilt för dig och Bubblan. Krya på dig! :heart
 
@orkide och @Nordthor

Tack! Jag behövde höra att det inte automatiskt innebär att både jag och Bubblan kommer dö... Är i v 29 nu och den enda riskfaktorn jag har är ju att jag är gravid. :p

Har skickat mail till BM, jag var ju där igår... Hade inte gått dit om jag känt av nåt då, men det började inte förrän igår kväll med lite extra nysningar. Idag lite mer snorig och irriterad i halsen. Ingen feber ännu. Får se vad BM säger, jag borde ju inte vara den första gravida med covid hos dem, tycker jag.
När jag tog upp vaccinfrågan med min barnmorska i mitten av augusti, när de börjat prata om att öppna upp för dos 4 för allmänheten, så verkade hon mycket lite oroad för covid. Hon menade att de haft massor av blivande mödrar som fått covid och endast fått milda symptom. Oroa dig inte för än du eventuellt blir dålig och ta det på allvar om du skulle bli det.
 
Åh, stackare :heart smiter inför att berätta att jag hade covid i vintras när jag var i v.35. Hade en del sammandragningar och rätt jobbigt med andningen. Har efter graviditeten blivit diagnostiserad med astma så inte så konstigt. I övrigt som en lite jobbigare förkylning, främst pga giganorm mage. Men prata med din barnmorska, hon har koll på om du behöver tänka på något särskilt för dig och Bubblan. Krya på dig! :heart

Å, vad jobbigt med astma. Kan tänka mig att det inte var så kul med gravidmage. Och skönt att höra att det gick bra ändå. ❤️ Jag har hostat nån enstaka gånger, men det är mest när jag behöver andas med öppen mun pga snorig näsa. Hoppas det håller sig på den här nivån...
 
När jag tog upp vaccinfrågan med min barnmorska i mitten av augusti, när de börjat prata om att öppna upp för dos 4 för allmänheten, så verkade hon mycket lite oroad för covid. Hon menade att de haft massor av blivande mödrar som fått covid och endast fått milda symptom. Oroa dig inte för än du eventuellt blir dålig och ta det på allvar om du skulle bli det.

Tack!❤️ Det är ungefär vad som står på 1177 också. Att inte oroa sig är däremot lättare sagt än gjort. Jag bölar bara jag tänker på allt som kan hända. 🙈 Men försöker tänka att jag ska vila och dricka mycket, och så länge fosterrörelserna känns som vanligt så är allt ok.
 
@Ingela_S Hoppar också in och berättar att jag hade covid sent i graviditeten (förträngt när) och hade både feber, snor och hosta. Pratade med min barnmorska för det var rutin då för att hon skulle kunna göra någon form av riskanalys. Jag och bebis i magen klarade oss fint ☺️
 
Kände mig lite snorig i morse när jag skulle gå till jobbet, så tog ett snabbtest för covid => positivt... Så nu sitter jag ensam hemma och har världens ångest för Bubblan.... :(

Jag har tagit 3 vaccindoser, senaste i januari. Ångrar mig som fasen att jag inte tog den fjärde covid-dosen istället för kikhostevaccinet härom veckan...

Krya på dig! :heart

Tog min fjärde dos för ett par veckor sedan men upplevde inta alls att BM verkade särskilt orolig om jag inte skulle tagit den heller.

Kikhostevaccin däremot verkade helt omöjligt att få tag på, här verkar det som att inte ens barnen som ska ha det nödvändigtvis får sina doser, så det var väl jätteskönt att du lyckades få det! Ska tydligen ge bra skydd för bebis i magen sen när hen är född, så det låter ju ändå bra prioriterat :heart
 
Fick svar av min BM nu och hon verkade inte särskilt orolig heller. Vila, dricka och ta Alvedon ifall jag får hög feber. Och så vara uppmärksam på om fosterrörelserna minskar. Jag har inga riskfaktorer som kräver extra kontroll och med 3 doser vaccin borde jag och Bubblan klara av detta galant. Kändes ändå lugnande att höra, jag har inte haft covid innan så man blir ju helt förskräckt när den passar på samtidigt som man är gravid..
 
Fick svar av min BM nu och hon verkade inte särskilt orolig heller. Vila, dricka och ta Alvedon ifall jag får hög feber. Och så vara uppmärksam på om fosterrörelserna minskar. Jag har inga riskfaktorer som kräver extra kontroll och med 3 doser vaccin borde jag och Bubblan klara av detta galant. Kändes ändå lugnande att höra, jag har inte haft covid innan så man blir ju helt förskräckt när den passar på samtidigt som man är gravid..
Pratade med min BM om detta också när jag passerat första trimestern iom att jag har en autoimmun sjukdom också som spelar in - men 4e dosen var något jag själv fick besluta om. Iaf min BM har slutat se det som en risk så länge du har 2-3 doser redan.

I övrigt flyter allt på här. V 29+6 idag och mår fortfarande bra. Har lärt mig bättre hur jag ska sitta på jobbet nu för att inte lida lika mycket av foglossningen så det är skönt. Fortsätter träna 4-5 dagar i veckan så känner mig stark och pigg fortfarande. Det senaste fenomenet som börjat dyka upp här är fantastiskt härliga 2 sekunders ilningar rakt upp genom hela snippan. Såg ett humor-klipp ang tredje trimestern där de kallade det för Croch-lightning - kändes himla träffande så skrattade gott när jag såg det :laugh:

Va på förlossningskurs igår och fortsätter känna att jag kanske är onormaltavslappnad kring mycket, men min inställning är ju att jag inte kan förbererda mig så mycket på förlossningen oavsett hur mycket jag läser så sålänge jag har koll på de olika delarna av förlossningen och vad mina alternativ är genom det hela så är tanken att ta det lite som det kommer. Finns fortfarande ett frågetecken kring om de kommer vilja planera ett kejsarsnitt för mig eller inte - bör få ett prel besked ang det inom ett par veckor så det spelar ju också in till tankarna kring att jag inte kan påverka så mycket just nu.
 
Fick svar av min BM nu och hon verkade inte särskilt orolig heller. Vila, dricka och ta Alvedon ifall jag får hög feber. Och så vara uppmärksam på om fosterrörelserna minskar. Jag har inga riskfaktorer som kräver extra kontroll och med 3 doser vaccin borde jag och Bubblan klara av detta galant. Kändes ändå lugnande att höra, jag har inte haft covid innan så man blir ju helt förskräckt när den passar på samtidigt som man är gravid..
Jag tänker också; skönt att ha det avklarat nu - då är det ju väldigt låg sannolikhet att du får corona när det är dags för förlossning. Se till att smitta din partner också! 🫣
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu är jag lite pirrig i magen... Jag och min sambo vill gärna ha barn och har tänkt oss en knodd som nästa år, vi har dock inte börjat...
2
Svar
26
· Visningar
4 275
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 390
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp