Så, nu ska jag bli gnällig. Vi har varit fast i en jobbigare fas lite för länge nu.
Det här jäkla ätandet, eller snarare brist på ätandet. H ratar alltså mat, nu dryga 10 månader gammal. Vi kan få i honom lite fruktpurė blandat med gröt i klämmis, men det är inte givet. Cheerios äter han med god aptit, han har smakat ostbågar (ja, jag vet) och gapar då som en liten fågelunge så han KAN äta, han bara vill inte. Vi har ju dialog med bvc, har testat "allt" och fått bekräftelse på att vi gör vad vi kan och att det förhoppningsvis lossnar snart. Det är fine, jag är inte så stressad över fenomenet egentligen, men det gör ungen så förbannat grinig om dagarna. Och jag förstår honom helt, jag är ett monster när jag är hungrig. Igår när jag kom hem från jobbet hade han vägrat gröt hela dagen, så allt han hade fått i sig var några cheerios-flingor. Humöret var inte på topp direkt. Jag lyckades till slut få i honom lite gröt och då blev han ju plötsligt en glad unge som sen tom tackade ja till tre små tuggor pasta.
Och på det här har vi sömnen, som aldrig varit bra. Det tar minst en timme att lägga honom på kvällen, ibland upp mot två, och sen sover han max två timmar i sträck. Det är bara den första sovstunden han man ligga själv, sen sover han bara om han får sova tryckt mot mig, helst med ett bröst i munnen. Vissa nätter är han vaken en timme mitt i natten och vill röja runt.
Och sen börjar det om med trött, hungrig unge på dagen. Jag flyr ju numer till jobbet på dagarna men jag tycker så synd om H (och om min partner).
Och jag är så less på alla välmenande människor som säger att det blir bättre. Jag fattar det, men det har alla sagt om exempelvis sömnen sen H föddes, och än så länge har den bara blivit sämre
Jag är lite för upptagen med just nu för att kunna glädjas åt en obestämd tidpunkt i framtiden då saker är lättare.
Skriver mest för min egen skull, för att jag i efterhand ändå ska kunna minnas att allt inte bara var lätt och smidigt, att vi också har kämpat med den här envisa och helt underbara ungen.