Jag vet inte om min erfarenhet kan vara till hjälp, men H fick konstaterat blåsljud på hjärtat redan på BB. Han fick göra EKG samma dag (en liten nyfödd 2,5 kg-kropp helt täckt av elektroder
) och har varit på två ultraljud sedan dess plus träffat hjärtläkare. Vi har lyckats undvika att bli oroliga, dels på grund av bra bemötande från vården, dels pga att vi har (barn)läkare i familjen som varit väldigt lugna.
Ska jag försöka kört sammanfatta vad de har sagt så är det ungefär att blåsljud är vanliga, och beror på att det finns något litet hål i hjärtat som inte vuxit ihop (än). De brukar växa igen under de första åren och även om de inte gör det så är det oftast inget som på något sätt påverkar barnet eller barnets fysiska förmåga. Massa vuxna människor har små hål i hjärtat utan att veta om det, eller påverkas alls av det. På små barn är det som förälder lätt att hålla koll för det handlar framförallt om mat. Ett barn som äter och går upp i vikt är inte påverkat. Och då menar jag inte att ett barn som mitt ex som är svår med smakportioner skulle vara påverkat, utan det man inte vill se är ett barn som inte orkar äta (eller amma/ersättning), som alltså uppfattas som orkeslös.
Vården har varit jättefin med oss och H och de har varit tydliga med att de inte är oroliga men att man vill kolla upp blåsljud och veta vad de beror på. För H:s del blir det ny kontroll när han är tre år och vi känner oss helt lugna. Jag hoppas att ni får ett fint bemötande och vill du ta något på PM med någon annan som också kör blåsljudsträsket så är det bara att skicka