Hedinn
Moderator
”Mamma har en rutin…”Men jag skulle inte skrivit att vi har en rutin Märta vaknade efter en halvtimme och ammade men skulle absolut inte sova vidare utan sitter nu här i soffan och snackar för fullt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
”Mamma har en rutin…”Men jag skulle inte skrivit att vi har en rutin Märta vaknade efter en halvtimme och ammade men skulle absolut inte sova vidare utan sitter nu här i soffan och snackar för fullt
Ja man kan bli bra trött i armarna ibland alltså . Min dotter hatar sitt babygym men älskar sin stokkestol med babysittern i. Där är hon nöjd i upp till en halvtimme om hon är pigg och kan även sitta där när hon är trött och sova lite. Men i övrigt vill hon ju oftast bli buren och vara nära och jag tänker att det är helt normalt, bebisar generellt vill ju just det. Därför är ju sjal bra, så får man händerna fria. Jag tror inte att det är så mycket att träna på utan mer att bebisen behov styr och rätt som det är så kan de roa sig själva mer och vara nöjda mer på egen hand .
Men om hon somnar varje kväll i babynestet i soffan är ju det jättebra! Tror det är rätt ovanligt . Min dotter var nöjd i nestet när hon var mindre men nu på senare tid har hon haft ett otroligt närhetsbehov (tror hon haft ont i magen) så då har det inte funkat. Så då har hon ju såklart fått somna på oss istället, så hon får tanka närhet .
Jag tänker att det inte handlar om att träna som i att få ungen att gå med på något den inte vill, utan mer som i att kolla om det har ändrats uppfattning om något. Det som var tråkigt igår kan vara kul idag, är min upplevelse. H har ogillat alla "redskap" (nestet, gymmet, sittern, bärselen...) till en början, men sen en dag när vi testat på nytt har det varit helt ok och nästa dag kanske tom roligt. Samma med att ligga på mage som han varit så negativ till, han har fått testa lite varje dag (men självklart avbrutit om han visat att han inte vill) och idag skrattade han för första gången nöjt när han låg på mage. Det händer så mycket i dem! Börjar känna som @superstar att det går för fort... Så himla charmig ålder nu
Vi har inte börjat med några tydliga rutiner heller. Lova (8 veckor) börjar väl lite smått hitta egna rutiner. Efter matning runt kl 7-8 är hon vaken och vill upp. Då får hon sitta i babysittern, funkar tillräckligt länge för att jag ska hinna flytta babybrezzan till köket, diska ur nattens flaskor och äta frukost. Sen vill hon gosa och somnar på mig i soffan. Sover även ett pass på em/kväll, oftast i vagnen om jag går ut eller i selen. Sen blir det ofta lite oro på kvällen, vi får turas om att äta middag och försöka trösta/söva. När hon vill ha mat runt 20-21 gör vi natt och jag matar i sängen medan sambon fixar flaskor osv inför natten. Sen blir det oftast 2 matningar på natten.
Hon är också väldigt beroende av närhet och köper inte att sitta/ligga själv nånting egentligen förutom babysittern ibland när hon är på bra humör.
Ja det känns som att det bara är att ösa på med sånt!Det här med närhet och trygghet är så viktigt.
Jag och pappa har pratat mycket om det, när han var barn så ansågs det ju bra att bebisar fick ”gråta ut” och ”gråta sig till söms”. Han har haft stora problem med separationsångest i sitt liv, även i vuxen ålder. Vilket lett till fler psykiska problem såsom depression och tillslut missbruk. Efter sitt senaste återfall fick han äntligen riktigt bra hjälp hos en psykolog som ville gå till botten med varför han får återkommande återfall och hans psykiska ohälsa. Då kom de in på anknytning och barndom. Han berättade att han vet att han blev lämnad ensam på sjukhus fyra nätter när han var ett år, och har därefter ett ärr på halsen från någon form av operation. Men han vet inte vad som hände eller vilken operation det var, och föräldrarna dog unga så det går inte att fråga dem. Då berättade psykologen att man på den tiden opererade små barn utan bedövning. Jag kan knappt ens tänka på det, det är för hemskt alltihop. Men jag tänker mycket på hans trasiga barndom och vad som kan ha hänt hans första levnadsår som gav honom så mycket separationsångest i sitt liv, och oj vad jag ska hålla min lilla när hon är ledsen Om hon så är nyfödd eller 25 år. Mammas famn ska alltid finnas.
Åh så skönt att höraLiten slog sovrekord inatt och sov 5 + 4 h med enbart en amning. Tidigare har hon vaknat och ammat två gånger per natt (förutom när magen var som värst då har hon vaknat mycket) så jag blev överraskad när makens alarm ringde och jag insåg att hon sovit sen kl. 3. Lyxigt!
Magen har blivit väldigt mycket bättre senaste veckorna. Vet inte om hon växte ur det snabbt eller om det är Sempers magdroppar som gjort underverk. Vi har även bytt ut D-vitamin dropparna från olja till vatten. Till och med hennes mormor har reagerat på att hon är mycket mer avslappnad och tung i kroppen när man hanterar henne och inte sådär spänd och sparkig som hon var nyligen. Hoppas det håller i sig!
Grönt kan tyda på infektion hos dig (min bajsade grönt då jag hade feber, t.ex). Brunt är väl normal färg, som gult, men om det är såpass mörkt att det är åt det svarta hållet är det kanske bra att utesluta blödning?Varning för bajsdiskussion, men hennes bajs har haft samma färg alla 10 veckor (förutom det första efter förlossningen) och varit gult/orange. Nu plötsligt kom en blöja med mörkbrunt, nästan svartgrönt bajs från ingenstans. Vi helammar och har inte ändrat på något alls. Vad kan det bero på tro?
Varning för bajsdiskussion, men hennes bajs har haft samma färg alla 10 veckor (förutom det första efter förlossningen) och varit gult/orange. Nu plötsligt kom en blöja med mörkbrunt, nästan svartgrönt bajs från ingenstans. Vi helammar och har inte ändrat på något alls. Vad kan det bero på tro?
Grönt kan tyda på infektion hos dig (min bajsade grönt då jag hade feber, t.ex). Brunt är väl normal färg, som gult, men om det är såpass mörkt att det är åt det svarta hållet är det kanske bra att utesluta blödning?
Har läst att grönt också kan bli av att tarmpassagen går lite för snabbt, så det kan väl också vara en orsak.
Grönt bajs beror på att det har gått för snabbt genom ”systemet”. Har alla mina barn haft i perioder under amningen. Ingen fara
Tack för svar! Ska kika hur kommande blöjor blir. Hon verkar må bra, bajsade väldigt mycket igår och nu var det uppehåll från typ kl. 19 igår fram till nyss.
Min äldsta bajsade mer eller mindre grönt länge när han var bebis. Då pratade jag massa med bvc om det för jag var nojig. Men de var aldrig oroliga utan sa att det kommer ge sig. Och det gjorde det
Om ni inte redan gör det, vik ner/in kanten bak i ryggen, gör stor skillnad tycker jag. Iaf om det är som här att det inte är problemet att det är väldigt mycket bajs utan mer bara att det hamnar högt upp mot ryggen. Med invikt kant kan det åka neråt istället för att "flyta upp".Men för att fortsätta på bajstemat (skyll på @Voeux !) - jag börjar undra om både jag och min partner är helt värdelösa på att sätta på blöjor eller om min unge är ovanligt... bajsig. Vi har i allmänhet minst en "incident" om dagen då blöjan läcker och alla kläder måste bytas, trots att den av oss som är närmast när det brakar till genast släpper allt och skyndar iväg till skötbordet.
Någon som har något grymt tips? Vi har idag libero Touch öppen blöja, men funderar på att testa byxblöjor. I de flesta fall är det upp mot ryggen det läcker.
Men för att fortsätta på bajstemat (skyll på @Voeux !) - jag börjar undra om både jag och min partner är helt värdelösa på att sätta på blöjor eller om min unge är ovanligt... bajsig. Vi har i allmänhet minst en "incident" om dagen då blöjan läcker och alla kläder måste bytas, trots att den av oss som är närmast när det brakar till genast släpper allt och skyndar iväg till skötbordet.
Någon som har något grymt tips? Vi har idag libero Touch öppen blöja, men funderar på att testa byxblöjor. I de flesta fall är det upp mot ryggen det läcker.