Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Igår informerade jag glatt min sambo om att sonen börjat äta något mindre frekvent, vilket bland annat hade gett mig sex timmars sammanhängande sömn den natten. Inatt vaknade jag vid tretiden, med kraftig smärta i ena bröstet, så ömt att jag knappt kunde röra mig. En timme senare kom feberfrossan. Mjölkstockning. Jag är inte längre lika glad över den minskade ätfrekvensen.
Lillan vill ju inte ligga i sin vagn och nu känner jag att jag verkligen få mitt liv tillbaks och inte bara röra mig på våra 38 kvm plus korta promenader med selen. Så jag testade sittdelen och den tyckte hon såklart var rolig, men hon får ju inte sitta upp på promenader ännu så jag testade fälla ner till liggläge. Helt otippat gillade hon det också så nu ligger hon i vagnen och sover i hallen. Känner mig som ett frågetecken.
Är det OK att ta promenader med liggande sitt-del med en 3 månaders? Borde ju inte vara någon skillnad mot liggdelen? Tänker att om hon accepterar det skulle mitt liv bli betydligt enklare, och blir hon jätteledsen kanske hon kan få sitta upp en kort stund och man tar en paus från att promenera så det inte blir stötar på ryggen.
Ja
Förutsatt att hon ”sitter” bra dvs inte ramlar eller säckar ihop så kan du tänka som med babyskyddet. Att det inte ska användas regelbundet långa stunder som säng eller så, men annars så
(Och är det en ”vanlig” sittdel med helt plant liggläge dvs inte en ”ergonomisk” som tex bugaboo har så är ju plant liggande sittdel och liggdel samma sak )
Vi har ett fårskinn i vagnen som han ligger på och sen bara en filt över nu, plus mössa. De senaste dagarna har det dock varit gränsfall till för varmt även med bara tunn filt. Fårskinnet värmer ju rätt bra och det blir ju väldigt skyddat i vagnens liggdel.Hur tänker ni andra kring ytterkläder nu när våren och värmen börjar komma? H har vuxit ur de overaller vi fått och jag funderar nu på om man måste köpa något inför sommarens storlek eller om man klarar sig med att ha någon extra tröja. Vad kommer era ungar ha på sig utomhus i vår/ sommar?
Och följdfråga, vad har ni i vagnen nu? Vi har ern åkpåse i fårskinn som har varit toppen hela vintern men nu börjar det se lite svettigt ut
Lillan vill ju inte ligga i sin vagn och nu känner jag att jag verkligen få mitt liv tillbaks och inte bara röra mig på våra 38 kvm plus korta promenader med selen. Så jag testade sittdelen och den tyckte hon såklart var rolig, men hon får ju inte sitta upp på promenader ännu så jag testade fälla ner till liggläge. Helt otippat gillade hon det också så nu ligger hon i vagnen och sover i hallen. Känner mig som ett frågetecken.
Är det OK att ta promenader med liggande sitt-del med en 3 månaders? Borde ju inte vara någon skillnad mot liggdelen? Tänker att om hon accepterar det skulle mitt liv bli betydligt enklare, och blir hon jätteledsen kanske hon kan få sitta upp en kort stund och man tar en paus från att promenera så det inte blir stötar på ryggen.
Mina ungar har suttit korta stunder i Ikeas antilop från 4 månader, stöttade av kuddinsats. Inga problem alls, borde gå att stötta dom även i stokkesAlltså, jag hade tänkt köpa tripp trapp-stolen, med någon form av insats för att herr bebis ska kunna vara med uppe i vår nivå. Men babysittern är upp till nio kg och då hans viktkurva fortsätter spikrakt uppåt och han vägdes in på dryga 8 kg igår, tre månader gammal, så känns det som ett onödigt inköp om han växt ur den inom en månad… Men nästa steg, babyset, är från 6 månader/då de kan sitta själva. Är ju ett tag kvar… Finns det något bra alternativ till detta? Känns ju trist om han inte ska kunna vara med vid bordet förrän om tre månader, liksom, utan att sitta i knät på nån.
Alltså, jag hade tänkt köpa tripp trapp-stolen, med någon form av insats för att herr bebis ska kunna vara med uppe i vår nivå. Men babysittern är upp till nio kg och då hans viktkurva fortsätter spikrakt uppåt och han vägdes in på dryga 8 kg igår, tre månader gammal, så känns det som ett onödigt inköp om han växt ur den inom en månad… Men nästa steg, babyset, är från 6 månader/då de kan sitta själva. Är ju ett tag kvar… Finns det något bra alternativ till detta? Känns ju trist om han inte ska kunna vara med vid bordet förrän om tre månader, liksom, utan att sitta i knät på nån.
Ja, egen vaddering har han, kan man väl säga… Vi har golvstol redan, så det är just att komma upp som behövs. Men värt att testa med extra vaddering till babyset då, några långa stunder är det ju inte tänkt oavsett ännu.Jag hade inte varit orolig för att överbelasta babysittern lite. Det handlar ju om vad den är testad för men den kommer ju knappast braka ihop för att det sitter 10 kg barn där.
På samma sätt så kommer han nog kunna sitta i babyset korta stunder innan 6 månader. Man får palla upp runtomkring så de har så bra stöd som möjligt. Och lite rundare barn får ju lite vaddering runt om av sig själva
Men vill man ha ett alternativ till att sitta innan de kan sitta själva är ju Bumbostolen. Men då sitter de ju också på golvet.
Ja, egen vaddering har han, kan man väl säga… Vi har golvstol redan, så det är just att komma upp som behövs. Men värt att testa med extra vaddering till babyset då, några långa stunder är det ju inte tänkt oavsett ännu.
Jag är inte direkt orolig för att den skulle braka ihop av större vikt, utan tänker mer på risken att det blir trångt pga hans storlek.
Även med iläggsdynan till babysetet? Vår BVC-sköterska konstaterade senast att hon inte längre kan kalla honom liten, så jag har lite svårt att uppskatta lämpliga storlekar på saker baserat på ålder.Den är rätt stor och låg fram, ramen för babyset, vilket gjorde att jag tyckte det var svårt att bulla upp en liten.
Vi körde Antiloop första månaderna, den är högre runt dem och lätt att få fast dem i.
Ja fram, de viker sig liksom framåt.Även med iläggsdynan till babysetet? Vår BVC-sköterska konstaterade senast att hon inte längre kan kalla honom liten, så jag har lite svårt att uppskatta lämpliga storlekar på saker baserat på ålder.