Vinterföräldrar 21/22 del 2

Har ni börjat fundera på/följa några rutiner ännu? Ebba är enbart 9 veckor så jag hakar fortfarande på henne och hennes behov, men nu har vi börjat introducera lite kvällsrutin med ett bad, lite magmassage, amning, släcka ner, vaggvisa och sen att hon får somna i sitt babynest i soffan. Tiden varierar lite men vi försöker få rutinen att se likadan ut i varje fall.
 
Har ni börjat fundera på/följa några rutiner ännu? Ebba är enbart 9 veckor så jag hakar fortfarande på henne och hennes behov, men nu har vi börjat introducera lite kvällsrutin med ett bad, lite magmassage, amning, släcka ner, vaggvisa och sen att hon får somna i sitt babynest i soffan. Tiden varierar lite men vi försöker få rutinen att se likadan ut i varje fall.
Vi här inte börjat med någon särskilt rutin för H, mer än att vi föräldrar har en kvällsrutin vi följer de flesta dagar med kolla på serie -> pappan byter blöja och tar på pyjamas på H medan jag gör mig i ordning för sängen -> vi släcker och så ammar jag H i sängen i mörkret tills han somnar och då försöker jag lägga över honom i babynestet.
 
Har ni börjat fundera på/följa några rutiner ännu? Ebba är enbart 9 veckor så jag hakar fortfarande på henne och hennes behov, men nu har vi börjat introducera lite kvällsrutin med ett bad, lite magmassage, amning, släcka ner, vaggvisa och sen att hon får somna i sitt babynest i soffan. Tiden varierar lite men vi försöker få rutinen att se likadan ut i varje fall.
Vi har ingen kvällsrutin alls utan när hon blir hungrig så ammar jag och sen somnar hon hos mig eller sin pappa, antingen i sängen eller genom att någon av oss går och vaggar henne lite. Min man har ställt in så att alla lampor i lägenheten släcks ned vid rimlig tid så sånt behöver vi inte fixa med :). Oftast tar vi en paus i amningen nånstans mitt i och då byter nån av oss blöja och tar på pyjamas, om det inte redan är gjort.

Ikväll har jag ammat i sängen och dottern somnade, lite tidigare än vanligt. Låg och myste med henne någon timme och sen kom maken in, tog min plats med henne i sängen och så har jag sedan dess hängt i vardagsrummet och haft lite egentid. När hon vaknar för nästa matning byter vi blöja och tar på pyjamas. Vi tar det lite som det kommer helt enkelt!

Men badar alltså er bebis varje kväll? Blir inte huden väldigt torr? Vår badar en gång i veckan, plus nån extra snabbdusch om det är bajs överallt.
 
Vi här inte börjat med någon särskilt rutin för H, mer än att vi föräldrar har en kvällsrutin vi följer de flesta dagar med kolla på serie -> pappan byter blöja och tar på pyjamas på H medan jag gör mig i ordning för sängen -> vi släcker och så ammar jag H i sängen i mörkret tills han somnar och då försöker jag lägga över honom i babynestet.
Här kör vi samma variant. Han blir trött på kvällarna ”av sig själv”, så har aldrig ens tänkt att vi ska behöva nån speciell kvällsrutin. Han somnar i regel rätt fort i sängen (är han övertrött kan han skrika lite, men då lägger man honom bara på pappa så blir han tyst och somnar 🤷‍♀️) och sover sen bra hela natten (med ett par korta amningspauser).
 
Vi har ingen kvällsrutin alls utan när hon blir hungrig så ammar jag och sen somnar hon hos mig eller sin pappa, antingen i sängen eller genom att någon av oss går och vaggar henne lite. Min man har ställt in så att alla lampor i lägenheten släcks ned vid rimlig tid så sånt behöver vi inte fixa med :). Oftast tar vi en paus i amningen nånstans mitt i och då byter nån av oss blöja och tar på pyjamas, om det inte redan är gjort.

Ikväll har jag ammat i sängen och dottern somnade, lite tidigare än vanligt. Låg och myste med henne någon timme och sen kom maken in, tog min plats med henne i sängen och så har jag sedan dess hängt i vardagsrummet och haft lite egentid. När hon vaknar för nästa matning byter vi blöja och tar på pyjamas. Vi tar det lite som det kommer helt enkelt!

Men badar alltså er bebis varje kväll? Blir inte huden väldigt torr? Vår badar en gång i veckan, plus nån extra snabbdusch om det är bajs överallt.

Vi har också badat henne en gång i veckan fram till nu senaste dagarna bara, när vi läste någonstans om att man kunde ha det som kvällsrutin inför nattning. Jag har tänkt samma tanke, men sen har vi ju babyolja i vattnet så hon blir snarare lite insmord. Men vet inte om det är rimligt eller för mycket, vi får testa oss fram! Annars tar vi bort det ur kvällsrutinen. Kan ju hända att man själv inte orkar heller!
 
H börjar för övrigt själv hitta vissa rutiner. Sen en tid tillbaka vaknar han runt 7 varje morgon, och vill då inte ha mat utan underhållning. Tidigare var det mer att han vaknade för att äta men sen någon gång under morgonen inte somnade om efteråt, men nu är det tydligt när han anser det vara morgon. Lyckligtvis tycker han att hans babygym är jätteroligt så han hänger gärna där en lång stund på morgonen medan jag får lite saker gjort. Praktiskt!
 
H börjar för övrigt själv hitta vissa rutiner. Sen en tid tillbaka vaknar han runt 7 varje morgon, och vill då inte ha mat utan underhållning. Tidigare var det mer att han vaknade för att äta men sen någon gång under morgonen inte somnade om efteråt, men nu är det tydligt när han anser det vara morgon. Lyckligtvis tycker han att hans babygym är jätteroligt så han hänger gärna där en lång stund på morgonen medan jag får lite saker gjort. Praktiskt!

Gud så skönt, Ebba är svårare med det där. Hon kan tycka gym eller annan underhållning är rolig i några minuter, sen blir hon rastlös. Oftast vill hon bli buren även när hon tittar på saker, pratar, man dansar och sjunger lite. Men så sällan man kan sätta ner henne och när det väl funkar så är det för att man själv gungar på babysittern eller skakar på babygymmet så allt rör sig. Med andra ord.. inte många minuter man får händerna fria mer henne 😅 Men ibland överraskar hon med att sitta och stirra på något typ 10 min, så det blir bättre och bättre! Man får väl envisas och träna det lite.
 
Gud så skönt, Ebba är svårare med det där. Hon kan tycka gym eller annan underhållning är rolig i några minuter, sen blir hon rastlös. Oftast vill hon bli buren även när hon tittar på saker, pratar, man dansar och sjunger lite. Men så sällan man kan sätta ner henne och när det väl funkar så är det för att man själv gungar på babysittern eller skakar på babygymmet så allt rör sig. Med andra ord.. inte många minuter man får händerna fria mer henne 😅 Men ibland överraskar hon med att sitta och stirra på något typ 10 min, så det blir bättre och bättre! Man får väl envisas och träna det lite.
Ja, det är oerhört skönt och lyxigt! H har också stunder på dagen då han kräver att bli buren men där emellan är han också nöjd själv (även om det är roligast om en förälder hänger med honom i gymmet/babysittern). Jag passar på att njuta nu när han inte kan ta sig någonstans själv. Hoppas att Ebba kan tänka sig att bjuda dig på lite mer tid utan bebisbärande framöver :)

Jag tycker för övrigt att Ebba är ett väldigt fint namn :heart
 
Gud så skönt, Ebba är svårare med det där. Hon kan tycka gym eller annan underhållning är rolig i några minuter, sen blir hon rastlös. Oftast vill hon bli buren även när hon tittar på saker, pratar, man dansar och sjunger lite. Men så sällan man kan sätta ner henne och när det väl funkar så är det för att man själv gungar på babysittern eller skakar på babygymmet så allt rör sig. Med andra ord.. inte många minuter man får händerna fria mer henne 😅 Men ibland överraskar hon med att sitta och stirra på något typ 10 min, så det blir bättre och bättre! Man får väl envisas och träna det lite.
Ja man kan bli bra trött i armarna ibland alltså :laugh:. Min dotter hatar sitt babygym men älskar sin stokkestol med babysittern i. Där är hon nöjd i upp till en halvtimme om hon är pigg och kan även sitta där när hon är trött och sova lite. Men i övrigt vill hon ju oftast bli buren och vara nära och jag tänker att det är helt normalt, bebisar generellt vill ju just det. Därför är ju sjal bra, så får man händerna fria. Jag tror inte att det är så mycket att träna på utan mer att bebisen behov styr och rätt som det är så kan de roa sig själva mer och vara nöjda mer på egen hand :).

Men om hon somnar varje kväll i babynestet i soffan är ju det jättebra! Tror det är rätt ovanligt :). Min dotter var nöjd i nestet när hon var mindre men nu på senare tid har hon haft ett otroligt närhetsbehov (tror hon haft ont i magen) så då har det inte funkat. Så då har hon ju såklart fått somna på oss istället, så hon får tanka närhet <3.
 
Ja man kan bli bra trött i armarna ibland alltså :laugh:. Min dotter hatar sitt babygym men älskar sin stokkestol med babysittern i. Där är hon nöjd i upp till en halvtimme om hon är pigg och kan även sitta där när hon är trött och sova lite. Men i övrigt vill hon ju oftast bli buren och vara nära och jag tänker att det är helt normalt, bebisar generellt vill ju just det. Därför är ju sjal bra, så får man händerna fria. Jag tror inte att det är så mycket att träna på utan mer att bebisen behov styr och rätt som det är så kan de roa sig själva mer och vara nöjda mer på egen hand :).

Men om hon somnar varje kväll i babynestet i soffan är ju det jättebra! Tror det är rätt ovanligt :). Min dotter var nöjd i nestet när hon var mindre men nu på senare tid har hon haft ett otroligt närhetsbehov (tror hon haft ont i magen) så då har det inte funkat. Så då har hon ju såklart fått somna på oss istället, så hon får tanka närhet :heart.
Jag tänker på samma sätt, vill bebisen vara nära finns det antagligen en anledning till det, och min främsta uppgift är ju att ge honom trygghet. Om det för honom innebär 24 timmar i min famn, ja då får han vara där också. Vissa dagar går det jättebra att sitta längre stund i babysittern eller att sova i vaggan, andra dagar vill han absolut inte något av det. Inte ett dugg konstigt om han inte känner sig trygg på egen hand, han har liksom levt i 2,5 månader bara och världen blir större för varje dag för honom. Förr eller senare kommer han ju liksom vilja upptäcka den mer på egen hand oavsett, men så länge han behöver/vill ha någon med sig så får ju vi se till att han får det. :)
 
Jag tänker på samma sätt, vill bebisen vara nära finns det antagligen en anledning till det, och min främsta uppgift är ju att ge honom trygghet. Om det för honom innebär 24 timmar i min famn, ja då får han vara där också. Vissa dagar går det jättebra att sitta längre stund i babysittern eller att sova i vaggan, andra dagar vill han absolut inte något av det. Inte ett dugg konstigt om han inte känner sig trygg på egen hand, han har liksom levt i 2,5 månader bara och världen blir större för varje dag för honom. Förr eller senare kommer han ju liksom vilja upptäcka den mer på egen hand oavsett, men så länge han behöver/vill ha någon med sig så får ju vi se till att han får det. :)
Exakt, jag tänker precis likadant! Vi har precis haft typ 10 dagar av bebis som är ett litet plåster på oss och då känner vi båda att inte en chans att hon behöver sova ensam, hon behöver så uppenbart vara med oss hela tiden. Likadant på dagarna - vi bär och bär och bär.

Och jag tycker inte att det än så länge är för påfrestande, vi delar så mycket på det här att det blir fullkomligt görligt. Vår dotter är lika nöjd med oss båda så för henne spelar det ingen roll vem av oss som bär och är nära - bara det är någon av oss.

Men jag tackar gud för bärsjal alltså! Särskilt som jag blev snittad och har noll och nada muskler att hålla upp mig och henne med.
 
Tänkte svara nej först, vi har inga rutiner utan följer bara Märtas behov, men insåg nu när jag gjorde "kvällsrutinen" 😉 att lite börjar ändå formas till just det. Vi kör magmassage morgon och kväll sedan ganska länge då hon har (hade?) rätt strulig mage ett tag och i samband med den brukar vi tvätta av henne lite mer noggrant och sätta på kläder alternativt pyjamas. Efter pyjamas så nattas hon i sjal eller hängvaggan och sen sover hon oftast för natten med bara uppehåll för mat. Detta sker någonstans mellan 18 och 20. Hon har ofta svårt att amma om hon är trött så även om det är länge sen hon åt brukar vi göra på detta vis och så får hon vakna efter en stund och amma istället. Nu har hon precis somnat i sjalen ❤ Vi har en spellista med godnattvisor som vi använt sedan största dottern var liten och den brukar vi spela så att det ska bli lite bekant. Största dottern (6,5 år) vill fortfarande somna till denna lista medan mellanbarnet helst vill ha tyst eller ljudbok.

På morgnarna vaknar Märta någon gång mellan 6 och 7 och sen vill hon ofta sova igen ganska nära inpå det, efter kanske en timme. Däremot under dagen är det fortfarande väldigt varierande hur mycket/länge hon är vaken/sover. Idag smällde hon till med att sova 3 timmar i vagnen!!! Det har inte hänt innan, vi fick en massa trädgårdsarbete gjort 💪🙏 Men ofta på dagtid så tror jag att hon hade kunnat sova längre om vi inte stört henne, men ofta ska vi iväg nånstans eller så somnar hon i bilen och vaknar när man kommer hem eller liknande. Så inte ofta hon får sova ostört, stackaren.
 
I fredags var jag och Märta på fest med mitt jobb. 160 personer och alla var så imponerade att hon var med ❤ Men det var verkligen inga problem, hon sov gott i bärselen nästan hela kvällen. En liten stund fick jag stå inne på toaletten (lugnast där 😆) och vagga henne för att hon skulle komma till ro men det fungerade så bra och jag hade så sjukt roligt. Alla kände väl ett behov av detta nu efter två långa pandemi-år men ännu mer nu när jag även befinner mig i bebisbubblan kände jag. Jag började på detta jobbet för snart två år sedan så det har verkligen varit pandemi hela tiden, jag har aldrig träffat mina kollegor privat, inte en enda AW eller liknande. Så det var kul!!! Och väldigt lägligt nu när Märta är så liten, hade nog varit svårare om ett par månader.
 
Jag tänker att det inte handlar om att träna som i att få ungen att gå med på något den inte vill, utan mer som i att kolla om det har ändrats uppfattning om något. Det som var tråkigt igår kan vara kul idag, är min upplevelse. H har ogillat alla "redskap" (nestet, gymmet, sittern, bärselen...) till en början, men sen en dag när vi testat på nytt har det varit helt ok och nästa dag kanske tom roligt. Samma med att ligga på mage som han varit så negativ till, han har fått testa lite varje dag (men självklart avbrutit om han visat att han inte vill) och idag skrattade han för första gången nöjt när han låg på mage. Det händer så mycket i dem! Börjar känna som @superstar att det går för fort... Så himla charmig ålder nu :love:
 
I fredags var jag och Märta på fest med mitt jobb. 160 personer och alla var så imponerade att hon var med ❤ Men det var verkligen inga problem, hon sov gott i bärselen nästan hela kvällen. En liten stund fick jag stå inne på toaletten (lugnast där 😆) och vagga henne för att hon skulle komma till ro men det fungerade så bra och jag hade så sjukt roligt. Alla kände väl ett behov av detta nu efter två långa pandemi-år men ännu mer nu när jag även befinner mig i bebisbubblan kände jag. Jag började på detta jobbet för snart två år sedan så det har verkligen varit pandemi hela tiden, jag har aldrig träffat mina kollegor privat, inte en enda AW eller liknande. Så det var kul!!! Och väldigt lägligt nu när Märta är så liten, hade nog varit svårare om ett par månader.
Vad kul! Och duktig unge som förstod att samarbeta så mamman fick gå på fest :D
 
@Human Jamen absolut, man ska ju absolut fortsätta att erbjuda barnet olika saker! Det som inte funkar idag kan ju funka imorgon.

Min poäng var mest att man inte ska känna att man inte ansträngt sig nog/tränat sitt barn tillräckligt om den inte roar sig själv eller är nöjd ensam. Få bebisar funkar så och det har inget med förälderns ansträngningar att göra. Min dotter trivs inte i sin stol för att vi gjort nåt särskilt alls, det bara råkade bli så :).
 
@Human Jamen absolut, man ska ju absolut fortsätta att erbjuda barnet olika saker! Det som inte funkar idag kan ju funka imorgon.

Min poäng var mest att man inte ska känna att man inte ansträngt sig nog/tränat sitt barn tillräckligt om den inte roar sig själv eller är nöjd ensam. Få bebisar funkar så och det har inget med förälderns ansträngningar att göra. Min dotter trivs inte i sin stol för att vi gjort nåt särskilt alls, det bara råkade bli så :).
Det håller jag helt med om! Man har verkligen minimalt med inflytande än så länge :)
 
Håller verkligen med dig @Human det svänger verkligen fort i vad de gillar. Här är det just nu ganska populärt med både babygym och babysitter och att ligga på mage kan hon göra "hur länge som helst" till skillnad från mina andra barn som aldrig gillat det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 162
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 071
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 284
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 147
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp