Vinterföräldrar 2020/2021

Vi firar 8 veckor idag 🥳 Nu tycker jag ”äntligen” att det börjar bli lite roligt, han är så glad i att le och göra söta miner mot oss, och älskar att ligga i babygymmet. Har vänt sig upp på sidan ett par gånger med. Sover bra sedan några veckor, 3-4 timmar i sträck på natten innan amning. Efter två sådana sovperioder blir morgonens sovpass kortare dock. I vagnen på dagarna kan han också sova några timmar i rad men vaknar oftast efter två.
Jag och sambon är båda hemma och hjälps åt med honom och det funkar fint 🥰 Han är inte det minsta mammig än heller, när brukar det komma? Tror inte han är medveten om att det bara är jag som har maten liksom 😂

Uppdatering. Dom tog vattnet kl 18. Det forsade! Alltså här snackar vi insjö! Trodde aldrig det skulle sluta. Blev inte bättre av att jag då inte kunde hålla mig för skratt när BM och sköterskan skulle prova hålla rummet något så när tort (sängen va ju redan en hel insjö) och varje gång jag fnissade till kom en ny fontän med vatten.

Värkarna startade ändå inte så vid 19 satte dom in värkdropp på längsta nivå och 20 minuter senare höjde dem en nivå (alltså näst lägsta nivå vilket tydligen är typ lika med ingenting) men då jäklar satte värkarna igång. Så en timme senare 20.20 var GRABBEN född (japp där stöp min könsteori).

Så med facit i hand är vi alla glada åt beslutet att starta det under kontrollerade former- hade det gått lika fort om värkarna spontant startat (vilket det troligen skulle ha gjort eftersom det blev liknande med äldre sonen) så hade vi inte haft en suck att hinna in till förlossningen.

Sammanfattning -Bebis vägde 4 kg, fostervattnet bara forsade och moderkakan var den största BM sett. Så min stora mage kom av en anledning 😅

Uppdatering. Dom tog vattnet kl 18. Det forsade! Alltså här snackar vi insjö! Trodde aldrig det skulle sluta. Blev inte bättre av att jag då inte kunde hålla mig för skratt när BM och sköterskan skulle prova hålla rummet något så när tort (sängen va ju redan en hel insjö) och varje gång jag fnissade till kom en ny fontän med vatten.

Värkarna startade ändå inte så vid 19 satte dom in värkdropp på längsta nivå och 20 minuter senare höjde dem en nivå (alltså näst lägsta nivå vilket tydligen är typ lika med ingenting) men då jäklar satte värkarna igång. Så en timme senare 20.20 var GRABBEN född (japp där stöp min könsteori).

Så med facit i hand är vi alla glada åt beslutet att starta det under kontrollerade former- hade det gått lika fort om värkarna spontant startat (vilket det troligen skulle ha gjort eftersom det blev liknande med äldre sonen) så hade vi inte haft en suck att hinna in till förlossningen.

Sammanfattning -Bebis vägde 4 kg, fostervattnet bara forsade och moderkakan var den största BM sett. Så min stora mage kom av en anledning 😅
Grattis! Hur mår du?

Grattis! Hur mår du?
Tack jag not oförskämt bra. Trots att jag jag vara va 4 cm öppen när dom satte droppet och allt gick så fort så sprack jag ingenting. Klart kroppen känns idag som att man blivit överkörd men det känns som väldigt rimligt i sammanhanget 😅

Tack jag not oförskämt bra. Trots att jag jag vara va 4 cm öppen när dom satte droppet och allt gick så fort så sprack jag ingenting. Klart kroppen känns idag som att man blivit överkörd men det känns som väldigt rimligt i sammanhanget 😅
Åh vad skönt! Ja det låter som att det gick smidigt när det väl kom igång :)

• Hjärta
Reactions: Is

Grattis!
låter som en bisarr upplevelse när de tog vattnet 😂

Grattis!
låter som en bisarr upplevelse när de tog vattnet 😂
Ja men alltså med första sonen upplevde jag ju aldrig vattenavgång alls heller så tänkte att det här kunde ju ha varit rätt jobbig upplevelse också om vattnet skulle gått i bilen eller typ i sängen på hotellet 😅
Haha det verkligen bara forsade så fick tillsägelse att ligga still tills det värsta runt ut -för att inte riskera att "skölja ur" navelsträngen före bebis (då hade det blivit akut snitt). Men när det värsta va över så ba "ja nu får du röra dig åh då brukar det ju kunna komma lite till vid varje rörelse men i ditt fall får du nog räkna med att det kan komma en ganska ordentliga swoshar" 🤣

Hur har det varit för er med baby blouse?
Bra exakt 2 dygn efter förlossningen nu och värdens panikångest attack från ingenstans. Kan inte sätta fingret på vad ångest skulle gälla, utan bara allmän ångest (rörande min egen hälsa) som jag inte kan placera så antar att det är tidig baby blouse det handlar om. Förra gången grät jag men har haft skov med panikångest de senaste åren så antar att det slog till med full kraft pga hormonerna.
Bebis ska in på kontroll i morgon förmiddag så ska nog prata med dem medans vi ändå är här.

Ingen direkt baby blues här men jag har lite kvällsångest. Bebis vaknar runt 20 tiden och är mer eller mindre missnöjd hela kvällen fram till midnatt typ - vilket jag tycker är jättejobbigt. Är orolig för att han ska störa storebror och jag får typ panik av att inte ens kunna gå på toa eller hämta något utan att bebis ligger och skriker i vardagsrummet. Sambon sitter oftast uppe och spelar då och jag känner mig så ensam (han är fantastisk med barnen så det är inte så att han struntar i allt och går). Ena stunden vill jag bara att han ska komma ner och hålla mig sällskap men å andra sidan vill jag inte att han ska komma ner och se att jag gråter.
Ikväll klarade jag dock inte att dölja det mer när han kom ner för att bebis skrek så mycket så storebror vaknade. När han frågade varför jag såg så ledsen ut så brast det och jag började storböla. Så nu har vi suttit och pratat en stund och han vet hur jag känner och ska vara med uppmärksam när jag behöver hjälp eller sällskap.
Jag kommer ihåg att jag hade samma känsla med första barnet i början (men dålde det för sambon då) men så helt plötsligt gick det bara över, så jag tror mest att det är hormonerna som ställer till det.
Hoppas du kan få hjälp med att hantera ångesten @Is

Min baby blues var mest att jag grät väldigt plötsligt och för allt möjligt, både att bebisen var så söt och hjälp vi har en bebis, VAD HAR VI GJORT?! Ingen ångest men mycket känslosamt åt alla håll, det gick dock snabbt över. Hoppas du kunde prata med någon på kontrollen @Is !

• Hjärta
Var tyvärr inget prat om mitt mående på kontrollen ( alla är så väldigt fascinerad över mitt extremt välmående barn istället vilket är skönt isig. Han har typ inte gått ner något alls sedan födseln)
Men har bra folk på HC så ska prata med dem men har iallafall inte haft någon fler panikångest efter den där kvällen så känner mig relativt lugn nu.

December
17 - Dessy, 1:a barnet - föddes 16/11, pojke, 2445 gr & 46 cm.
25 - VLMF, 1:a barnet - föddes 24/12, pojke, 2965 g och 49 cm.

Januari
25 - Madalitso, 1:a barnet - föddes 5/2, flicka, 3338 gr & 50 cm.
25 - Rouise, 2:a barnet

Februari
5 - Olympus, 2:a barnet - föddes 12/2, pojke 4150 g, 51 cm.
13 - Ainon, 2:a barnet - föddes 5/2, pojke 2,7kg 48cm
16- Is, 2:a barnet -föddrs 17/2, pojke 4074g, 52cm
20 - Sedär, 2:a barnet. - Föddes 2/2, pojke, ca 2100g & 46 cm.
27 - Karamba, 1:a barnet

December
17 - Dessy, 1:a barnet - föddes 16/11, pojke, 2445 gr & 46 cm.
25 - VLMF, 1:a barnet - föddes 24/12, pojke, 2965 g och 49 cm.

Januari
25 - Madalitso, 1:a barnet - föddes 5/2, flicka, 3338 gr & 50 cm.
25 - Rouise, 2:a barnet

Februari
5 - Olympus, 2:a barnet - föddes 12/2, pojke 4150 g, 51 cm.
13 - Ainon, 2:a barnet - föddes 5/2, pojke 2,7kg 48cm
16- Is, 2:a barnet -föddrs 17/2, pojke 4074g, 52cm
20 - Sedär, 2:a barnet. - Föddes 2/2, pojke, ca 2100g & 46 cm.
27 - Karamba, 1:a barnet
Så mycket pojkar i denna tråden!

Gick barnvagnspromenad med brodern, hans fru och deras bebis som föddes i slutet av september igår. Och så stor deras dotter är jämfört med våra lilla bebis! Var också jättekul att få prata med några som också var mitt inne i att ha småbarn.

Senaste veckan eller så har vi haft att ibland somnar inte lillan vid amning, utan blir ledsen och skriker, och sedan kommer det en prutt och då lugnat hon sig, brodern tipsade om att deras hade reagerat på d vitamins dropparna, så på försök hoppade vi över dom idag, och än så har vi inte haft några skrik för fis på tvären, så ska nog fråga om vattenbaserad droppar hos BVC, det hade funkat för dom att byta till.

• Gilla
Alltså 🤯 fler tvåbarnföräldrar med storasyskon i 3 års åldern?

Två ungar är fasiken tio gånger så jobbigt som en, eller bebisen är väll typ som en och treåringen helt plötsligt som 9 barn 🤯
Och då är vi ändå båda föräldralediga ännu, har lite fasa för hur det ska gå när karln börjar jobba 😬

Tror hon är lite avundsjuk på lillebror så har blivit mer nejsägande (på allt 🤣), trots och skrik. Man blir trött men samtidigt så skär det lite i hjärtat...

Gick barnvagnspromenad med brodern, hans fru och deras bebis som föddes i slutet av september igår. Och så stor deras dotter är jämfört med våra lilla bebis! Var också jättekul att få prata med några som också var mitt inne i att ha småbarn.

Senaste veckan eller så har vi haft att ibland somnar inte lillan vid amning, utan blir ledsen och skriker, och sedan kommer det en prutt och då lugnat hon sig, brodern tipsade om att deras hade reagerat på d vitamins dropparna, så på försök hoppade vi över dom idag, och än så har vi inte haft några skrik för fis på tvären, så ska nog fråga om vattenbaserad droppar hos BVC, det hade funkat för dom att byta till.
Hoppar in från annan föräldratråd, vi gav också vattenbaserade till vår son första halvåret när han hade lite bekymmer med magen. Inbillar mig att det gav resultat!

Hos oss kan man dock inte få dem på BVC, de behöver förvaras i kyl hela tiden så vi fick köpa själv på apoteket :)

Vi bytte också till de vattenbaserade. Upplevde dock att det gjorde absolut noll skillnad på gaserna i magen, däremot slutade vad vi tror var magknip några dagar efter bytet.

Helt sluppit otröstlig bebis innan prutt sedan vi slutade med dropparna, så tog upp det på BVC idag och fick en flaska vattenlösliga, så nu ska vi prova dem :)

• Gilla
Lillebror vänder sig redan från mage till rygg, 2,5 v gammal 🙃. Storasyster var 4 månader innan hon började snurra 🤔

Tror lillebror kommer att vara lite tidigare fysiskt 😅

Liknande trådar

Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
946
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag... 5 6 7
Svar
127
· Visningar
11 133
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 531
Senast: julgrisen
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 799
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka