Det här med kön är verkligen intressant, jag har sagt och säger fortfarande att jag kommer behandla barnet likadant oavsett vad det blir. Ändå var det viktigt för mig att veta vem som ligger där inne.Jag funderade på hela den här könsgrejen (är ju pedagog så det ingår som i yrket)
Med grabben har det varit en icke fråga, vi kollade inte kön av den anledningen att det faktiskt inte har någon betydelse (även om omgivningen tyckte de va så roligt för min sambo att få en son. En son som kunde följa med på jakt och fiske -för det skulle ju inte vara samma sak med en tjej sas det).
Nu är jag dock nyfiken, jag inser att jag hade tyckt det va extra roligt om det blev en tjej- inte pga intressen eller kläder (inbillar mig inte en sekund att något stackars barn skulle kunna växa upp i vårt hushåll utan att bli hjärntvättad av diverse motorer, djur och jakt och fiske så tror inte könet är ett dugg avgörande i den frågan) men för att jag vill ha den erfarenhet också. Att få följa en flickas uppväxt.
Men nästa tanke blir då, men har det någon betydelse om jag får redan på könet om en månad eller om 6 månader? Jag är ju rätt säker på att det är en bebis vilket fall som helst(som naturligtvis kommer vara lika älskad oavsett kön)
Men ja den här gången är jag mycket mer nyfiken.
Vi har dock inte prata om ifall vi vill kolla kön, tror vi tagit för givet att vi inte kommer att ta reda på det.
Lite nyfiken på de ärftliga faktorerna i det också. Min sambo har 2 bröder och ingen syster. Deras kusin har har nu också fått 3 killar. Inga flickor alls på deras sida släkt. Jag har i bakhuvudet att jag läst att vissa faktiskt har lättare för att få det ena eller det andra könet men kommer inte ihåg hur det va det där![]()
Nu när vi vet att det var en pojke så har jag jättesvårt att köpa kläder som ses som lite flickiga, även om jag bestämt mig för att inte tänka så. Könsrollerna sitter nog väl inrotade, mer än man kan tro

Jag och min man var och köpte kläder igår åt lillen och tack och lov valde han ut 2 par rosa byxor och en rosa body, för jag ville köpa det men bågade faktiskt inte.... Hans familj är noga med att pojkar ska vara "pojkiga" och flickor "flickiga" så jag är så glad att han inte tänker på det.
Hade jag kunnat så hade jag väntat ett tag med att ta reda på könet, tänker jag i efterhand. Men det är ju så enkelt att säga nu, då var det verkligen viktigt för mig då

Om det blir en till sedan så kanske jag kan vänta tills jag köpt lite mer kläder, i alla färger, iallafall

Har också hört något om det där med att vissa har lättare att få ett visst kön, kommer dock inte ihåg exakt hur. Men har för mig att det är ärftligt på pappans sida...