Vinterföräldrar 2016/2017 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej jag förstår precis. Det är samma pappaproblem här. Han är väldigt uppskattad av I men när kvällsgnäll och ledsenhet kickar in så är det jag som är nummer 1.
Precis.
Och nu ska vi iväg och hälsa på på ett jobb jag eventuellt ska vara på under två veckor i sommar. 13-17, kontorsjobb, totalt 10 dagar. Är ku den enklaste tiden på dugnet för nån annan att ta och mamma ställer upp som barnvakt (och hon har ju varit mycket här), så förutsättningarna är ju bra.
Men jag har en liten tvekan. Maken stöttar och säger att jag bara ska göra detta om jag verkligen vill och känner mig trygg. Men det skulle kännas lite kul oxå, att kunna göra detta.

Frågan är ju bara om det är värt att bli helt slut för två veckors jobbäventyr. Jag kommer inte gå tillbaka till mitt gamla jobb, så det här skulle vara ett sätt att hitta annat till hösten.
 
@cambodia Enda gången jag kan se ett spjälskydd som en direkt och reell risk för kvävning är om det var helt gjort i plast. Du har ju lite luftutbyte om du andas genom ett tyg, men det finns säkert ett otroligt liten risk att något kan gå fel ändå.
Men då gäller det ju allt tyg i sängen, och ska man ta bort den risken får ju bebisen sova på något sorts gallergolv för att vara säker.

Sen det där med att sova själv; bebisar behöver olika mycket närhet. Punkt. De som säger att de lätt kan lägga bort sin bebis efter två försök har helt enkelt en bebis som accepterar det.
Vi har en väldigt närhetstörstande bebis som sover lite, så där har jag prioriterat minst en bra sovperiod på dagen (alltså hon sover på mig) och sen om jag har ork övar vi på att söva utan bröstet eller lägga bort henne för att sova.
I princip alla framsteg där har kommit av att hon har blivit äldre, inte av att vi övat. Men vi övar lite iallafall.
Är jag trött får hon all dagssömn på mig. Hon är drygt 6 månader nu.
 
Två frågor:

Lilleman sover helst bara nära mig och vaknar så fort jag flyttar på mig, vi ammar helst liggande i soffan om dagarna och så somnar han och jag ligger kvar, som sagt, han vaknar om jag flyttar mig. Sambon tycker jag måste börja vänja honom med att gå därifrån, annars blir det omöjligt framöver. Jag förstår samtidigt som det känns fel, för han behöver ju sova... Hur tänker/gör ni? Lilleman är 3 månader (nej, han är 4 månader imorgon ju :eek: )

Läste en amerikansk text på nätet om att det kan vara farligt med spjälskyddet och att de kan rulla för nära och inte få luft, har ni någonsin hört något om det? De rekommenderade inget spjälskydd och bara ett lakan i sängen. Inte nojjat över detta innan men ja :meh: jag ska ju inte läsa sådana där texter :banghead:

Har också en bebis som bara sover med sällskap (eller i rullande vagn). Det får vara så. Självständighet ska växa, inte tvingas, fram. Min blir 8 månader i månadsskiftet. Lär ju inte vilja sova med förälder för alltid, skulle jag tro!
 
Har också en bebis som bara sover med sällskap (eller i rullande vagn). Det får vara så. Självständighet ska växa, inte tvingas, fram. Min blir 8 månader i månadsskiftet. Lär ju inte vilja sova med förälder för alltid, skulle jag tro!

Jag tänker likadant! Cornelis är bara tre månader, börjar kunna sova mer och mer själv, men långt ifrån alla gånger så när han vill ha sällskap så får han :)
 
Har också en bebis som bara sover med sällskap (eller i rullande vagn). Det får vara så. Självständighet ska växa, inte tvingas, fram. Min blir 8 månader i månadsskiftet. Lär ju inte vilja sova med förälder för alltid, skulle jag tro!

Precis. Dom växer upp så jädra fort. Det är bara att följa med. Varför göra något man inte behöver göra egentligen när det inte gynnar någon? Vad är det som blir omöjligt?
Dom går igenom så mycket i sin utveckling, som ska processeras och få begrepp om. Dom behöver närhet och sömn om de säger att till om det
 
Två frågor:

Lilleman sover helst bara nära mig och vaknar så fort jag flyttar på mig, vi ammar helst liggande i soffan om dagarna och så somnar han och jag ligger kvar, som sagt, han vaknar om jag flyttar mig. Sambon tycker jag måste börja vänja honom med att gå därifrån, annars blir det omöjligt framöver. Jag förstår samtidigt som det känns fel, för han behöver ju sova... Hur tänker/gör ni? Lilleman är 3 månader (nej, han är 4 månader imorgon ju :eek: )

Läste en amerikansk text på nätet om att det kan vara farligt med spjälskyddet och att de kan rulla för nära och inte få luft, har ni någonsin hört något om det? De rekommenderade inget spjälskydd och bara ett lakan i sängen. Inte nojjat över detta innan men ja :meh: jag ska ju inte läsa sådana där texter :banghead:

Han behöver närheten, det är därför han vill vara nära. Det går inte att vänja bort. Tänk omvänt om det var du själv som ville ha närhet av någon du älskar högt och människan bara går iväg hela tiden och ignorerar dig? Visst låter det hemskt? Förstår inte varför det anses acceptabelt att lämna små barn "för att de ska vänja sig". För dem är det ännu jobbigare än för en vuxen eftersom de inte förstår varför de måste vara själva. Det är överlevnadsinstinkten.
Tids nog kommer de bli mer självständiga. Passa på att njuta nu istället när de vill mysa och vara nära :heart
Ang spjälskyddet. Var de gjorda av något tätt material i den amerikanska texten? För helt ärligt, med samma tänk skulle man ju inte våga ha madrass för de kan ju hamna med huvudet neråt... Däremot ska madrasskyddet (om man har ett sådant) inte ligga där barnet har sitt huvud. Om det skulle vara så att barnet hamnar med ansiktet neråt kan det inte andas genom ett plastat skydd men däremot släpper madrassen igenom luft. Och spjälskyddet är mycket tunnare så jag hade inte alls varit orolig. Min son ligger gärna med huvudet upptryckt i en hörna på spjälsängen och helst med snutten över ansiktet när han ska somna. Men nu är han så stark att han rör sig över hela sängen (hittade honom på tvären häromdagen :D).

Kl
Vi skulle fått andra vaccinationen idag. Men lilleman snorar och hostar. Har sköljt näsan två nätter i rad, inatt var värre än igår natt. Nåja, fått en tid hos gyn idag för att kolla vad det är som känns fel med underlivet. Nu ska jag pumpa ur för att åka till stallet och mocka ur. Får boxen tvättad och målad sen, sjukt bra service :D
 
Precis.
Och nu ska vi iväg och hälsa på på ett jobb jag eventuellt ska vara på under två veckor i sommar. 13-17, kontorsjobb, totalt 10 dagar. Är ku den enklaste tiden på dugnet för nån annan att ta och mamma ställer upp som barnvakt (och hon har ju varit mycket här), så förutsättningarna är ju bra.
Men jag har en liten tvekan. Maken stöttar och säger att jag bara ska göra detta om jag verkligen vill och känner mig trygg. Men det skulle kännas lite kul oxå, att kunna göra detta.

Frågan är ju bara om det är värt att bli helt slut för två veckors jobbäventyr. Jag kommer inte gå tillbaka till mitt gamla jobb, så det här skulle vara ett sätt att hitta annat till hösten.
Åh förstår att det känns jobbigt men visst hade du det där jobbet med konstiga arbetstider?
 
Alltså nästa person som ger mig ett gott råd om bebis kommer inte få det nådigt.

Jag orkar inte höra mer. "Men lägg henne i vagnen så kanske hon slutar skrika", "ta upp henne så slutar hon säkert", "testa med napp", "du måste riva av naglarna", "hon fryser (i typ 26grader värme)", "hon måste ligga mer på mage" osv osv osv. Och sen favoriten. "Det är ingen som bryr sig om hon är ledsen, låt henne ligga i vagnen". Eeeh jag skiter väl fullständigt i om andra blir sura över att min unge ät ledsen jag vill väl inte att hon ska bara ledsen för att jag inte vill att hon ska bara ledsen liksom.

Nu har jag tvingat sambon att avboka alla midsommarplaner och så flyr vi ut ensamma till sommarstugan.
 
Alltså nästa person som ger mig ett gott råd om bebis kommer inte få det nådigt.

Jag orkar inte höra mer. "Men lägg henne i vagnen så kanske hon slutar skrika", "ta upp henne så slutar hon säkert", "testa med napp", "du måste riva av naglarna", "hon fryser (i typ 26grader värme)", "hon måste ligga mer på mage" osv osv osv. Och sen favoriten. "Det är ingen som bryr sig om hon är ledsen, låt henne ligga i vagnen". Eeeh jag skiter väl fullständigt i om andra blir sura över att min unge ät ledsen jag vill väl inte att hon ska bara ledsen för att jag inte vill att hon ska bara ledsen liksom.

Nu har jag tvingat sambon att avboka alla midsommarplaner och så flyr vi ut ensamma till sommarstugan.

Folk försöker väl mest hjälpa, på sitt sätt typ. Det låter ju som på vad du beskriver som att din bebis är lite krävande och då vill de säkert bara väl. Jag/vi fick inte en enda sån där kommentar, men vår tjej har typ aldrig skrikit/varit ledsen så jag tänker att de mest säger sånt där för att försöka vara snälla. Tex "Det är ingen som bryr sig om hon är ledsen, låt henne ligga i vagnen" där kanske de tänker att du blir superstressad och orolig över att andra ska bli irriterade och vill då vara lite snälla och säga att det gör inget för de, jag tror ingen menar att du ska låta bebisen ligga där ensam och skrika tills den somnar av utmattning, alla är garanterat inte ute efter att göra dig upprörd :)
 
Alltså nästa person som ger mig ett gott råd om bebis kommer inte få det nådigt.

Jag orkar inte höra mer. "Men lägg henne i vagnen så kanske hon slutar skrika", "ta upp henne så slutar hon säkert", "testa med napp", "du måste riva av naglarna", "hon fryser (i typ 26grader värme)", "hon måste ligga mer på mage" osv osv osv. Och sen favoriten. "Det är ingen som bryr sig om hon är ledsen, låt henne ligga i vagnen". Eeeh jag skiter väl fullständigt i om andra blir sura över att min unge ät ledsen jag vill väl inte att hon ska bara ledsen för att jag inte vill att hon ska bara ledsen liksom.

Nu har jag tvingat sambon att avboka alla midsommarplaner och så flyr vi ut ensamma till sommarstugan.
:up: på att ni ska fly till stugan. Sånt brukar ladda batterierna bra.
 
Alltså nästa person som ger mig ett gott råd om bebis kommer inte få det nådigt.

Jag orkar inte höra mer. "Men lägg henne i vagnen så kanske hon slutar skrika", "ta upp henne så slutar hon säkert", "testa med napp", "du måste riva av naglarna", "hon fryser (i typ 26grader värme)", "hon måste ligga mer på mage" osv osv osv. Och sen favoriten. "Det är ingen som bryr sig om hon är ledsen, låt henne ligga i vagnen". Eeeh jag skiter väl fullständigt i om andra blir sura över att min unge ät ledsen jag vill väl inte att hon ska bara ledsen för att jag inte vill att hon ska bara ledsen liksom.

Nu har jag tvingat sambon att avboka alla midsommarplaner och så flyr vi ut ensamma till sommarstugan.

Det är så jävla störigt med alla råd. Jag kände mig redan totalt värdelös när E var som mest krävande, jag bad inte ens om allas råd men ändå haglade dom över mig. Visst, jag köper att vissa ger råd av välvilja men just där och då i stress och press ville jag inte ha råd.

Dessutom kände sig den som gav oss de mest korkade råden förolämpad och kränkt när vi bad hen backa och lugna ner sig med allt. Nu hör vi knappt något därifrån förutom att jag fick mig en känga häromdagen att tysta ungar är trygga ungar :banghead:

Skönt att fly upp till stugan. Hoppas ni får en lugn och mysig midsommar!
 
Gick 5km med E förut. Hon sov inte en blund i vagnen. Kom hem, lagade mat till mig själv, åt och testade ge E välling för första gången. E's min när hon insåg att det inte var ersättning hon åt :rofl:

Fick i henne 1dl, hon gnällde, gjorde 120ml ersättning, hon åt sen slocknade hon totalt i soffan :D
 
Folk försöker väl mest hjälpa, på sitt sätt typ. Det låter ju som på vad du beskriver som att din bebis är lite krävande och då vill de säkert bara väl. Jag/vi fick inte en enda sån där kommentar, men vår tjej har typ aldrig skrikit/varit ledsen så jag tänker att de mest säger sånt där för att försöka vara snälla. Tex "Det är ingen som bryr sig om hon är ledsen, låt henne ligga i vagnen" där kanske de tänker att du blir superstressad och orolig över att andra ska bli irriterade och vill då vara lite snälla och säga att det gör inget för de, jag tror ingen menar att du ska låta bebisen ligga där ensam och skrika tills den somnar av utmattning, alla är garanterat inte ute efter att göra dig upprörd :)
+ @et_flickan

Hon är egentligen världens snällaste men det här 4 utvecklingssprånget är verkligen skitjobbigt. Det känns väl extra jobbigt när man tidigare haft världens mest exemplariska bebis antar jag. Tack för peppen i alla fall. Jag förstår ju att folk bara menar väl men jag ooorkar inte. :)
 
+ @et_flickan

Hon är egentligen världens snällaste men det här 4 utvecklingssprånget är verkligen skitjobbigt. Det känns väl extra jobbigt när man tidigare haft världens mest exemplariska bebis antar jag. Tack för peppen i alla fall. Jag förstår ju att folk bara menar väl men jag ooorkar inte. :)
Det funkar inte att säga det då? typ jag vet att du menar väl men jag vill inte/orkar inte med dina tips. Eller bara rent allmänt när situationen inte är jobbig säga att du inte vill ha råd/tips? Alltså inte när bebis är ledsen eller så utan när allt känns bra. Säga det i förebyggande syfte tänker jag, eller bara ignorera det.
 
+ @et_flickan

Hon är egentligen världens snällaste men det här 4 utvecklingssprånget är verkligen skitjobbigt. Det känns väl extra jobbigt när man tidigare haft världens mest exemplariska bebis antar jag. Tack för peppen i alla fall. Jag förstår ju att folk bara menar väl men jag ooorkar inte. :)

Det är ett långt och jobbigt språng, man blir lite ställd när ens annars lugna, tänligen tysta och trygga bebis bara förvandlas. Jag var helt död i slutet. Det gick över på en dag och helt plötsligt hade vi en bebis som kunde sova överallt igen :D

E är egentligen också en väldigt lätt bebis. Eller hon blev lätt när hon blev 3 månader :angel:
Dock är hon väldigt "pratig". Det är nästan aldrig tyst här hemma. Börjar få lite sår i öronen och hon har inte ens sagt sitt första ord ens :rofl:
 
Hur länge har ni planerat amma? Rejält trött på de, men vet inte om jag är mogen att släppa. Ammar just nu 05,16,20 och snutt nattetid. Pumpar en gång runt 12/13 som mannen ger nästa dag

G är dock för tillfället rätt ointresserad av flaska så är rädd att han får för lite vätska
 
Två frågor:

Lilleman sover helst bara nära mig och vaknar så fort jag flyttar på mig, vi ammar helst liggande i soffan om dagarna och så somnar han och jag ligger kvar, som sagt, han vaknar om jag flyttar mig. Sambon tycker jag måste börja vänja honom med att gå därifrån, annars blir det omöjligt framöver. Jag förstår samtidigt som det känns fel, för han behöver ju sova... Hur tänker/gör ni? Lilleman är 3 månader (nej, han är 4 månader imorgon ju :eek: )

Läste en amerikansk text på nätet om att det kan vara farligt med spjälskyddet och att de kan rulla för nära och inte få luft, har ni någonsin hört något om det? De rekommenderade inget spjälskydd och bara ett lakan i sängen. Inte nojjat över detta innan men ja :meh: jag ska ju inte läsa sådana där texter :banghead:

Min son (född 13) och dottern född i denna tråd är precis likadana. Visst är de tufft en period men den är så himla kort. Njut av att barnet vill vara nära å ge barnet det som den behöver just nu. Du behöver inte vänja av vid något för att de ska bli enklare sen (enligt mig) för de kommer naturligt att barnet blir större och mer självständigt!
 
Åh förstår att det känns jobbigt men visst hade du det där jobbet med konstiga arbetstider?
Japp. 8h15min anses som ett kort pass. Dygn (25h) mer normalt. Schemaläggning enligt tvättstugeprincip 6 veckor åt gången. D v s man tänker schema heeela tiden. När en period spikats, då ska nästa planeras. Helt värdelöst system. (Har jobbat i system med mycket längre perioder, där allt funkat mycket bättre.)

Dessutom existerar ett tänk bland ledningen som jag inte tänker gå med på.
 
Hur länge har ni planerat amma? Rejält trött på de, men vet inte om jag är mogen att släppa. Ammar just nu 05,16,20 och snutt nattetid. Pumpar en gång runt 12/13 som mannen ger nästa dag

G är dock för tillfället rätt ointresserad av flaska så är rädd att han får för lite vätska
Så länge det finns ett behov.
I den här värmen liggflaskar jag och liggammar oftare. Knoddrick dricker mycket bättre då. Jag erbjuder även vatten i flaska, i små mängder.

Vissa dagar ammar jag en gång i timmen, andra dagar går det några timmar. Ger ersättning och medicin 07, 14, 21. Ammar 05/06, 08/09, 10/11, ibland även 12/13 och 15, alltid 16, 18, ibland 20, ofta även 22 som Knoddrick sen somnar av. Hon blir 5 månader om en vecka.
 
Hur länge har ni planerat amma? Rejält trött på de, men vet inte om jag är mogen att släppa. Ammar just nu 05,16,20 och snutt nattetid. Pumpar en gång runt 12/13 som mannen ger nästa dag

G är dock för tillfället rätt ointresserad av flaska så är rädd att han får för lite vätska

Så länge lilleman vill. Med dottern helammade jag i nio månader och ytterligare två på natten innan hon fasade ut det själv. Funkar pipmugg? Glas? Prova! Vet några barn som hoppat över flaskan helt och druckit ur glas istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
442
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 892
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 983
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 593
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp