Vinterföräldrar 2016/2017 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läggdags är ju superkul nu. Eller inte :cautious: Först måste han spralla lite i sängen, vända sig till mage osv. När han tröttnat vill han äta (spelar ingen roll när han åt senast) och sen vill han ha nappen och absolut inte ligga i famnen, han slingrar sig som en orm. Lägger ner honom i sängen, ger honom snutten och då ligger han och smågnäller och fäktar lite innan han somnar (som kan hända mitt i fäktandet). Jisses. Oftast tar detta 20-30 min. Vad hände med min bebis som man bara la ner så somnade han?
Så där kan vi hålla på i två timmar...
 
Den fasen har vi här också!! Går inte att prata i telefon. Jag skulle försöka ta mig fram genom en sån där självbetjäninggrej och när jag tyckte jag pratade tydligt sa rösten bara "svara bara ja eller nej" och bebis hjälpte glatt till med sin WAAAAIIIAAAAAEEEEEEAAAAAH-monolog. :o:D

Det gör så jäkla ont i öronen bara, är på riktigt lite rädd att jag ska få tinnitus med hans vrålande. Argskrik o gråt är ju ingenting mot glada jag har hittat stämbanden-vrålen O_o
Samma fas även här. :D
 
Otäckt när de gör sådär! Hon kan inte ha bitit sig i fingrar eller liknande?
Vår äldsta gjorde nåt liknande som bebis, han låg och sov i godan ro och vaknade helt plötsligt, illtjutande.. Totalt omöjlig att trösta var han, skrek så att jag trodde att han skulle svimma av syrebrist till slut. Trodde först att det kanske var en mardröm han drömt, men eftersom han aldrig slutade skrika kände jag hur paniken började krypa på.. Tillslut, av en ren slump och en himla tur fick jag syn på hans ena tå, den såg lite skum ut.. Då hade en tråd från strumpan snott sig runt och antagligen spänts åt när han rört fötterna i sömnen :crazy:
Men så himla svårt när de inte kan prata och berätta var det gör ont/vad som är fel.. Hoppas iaf att det bara var en engångsgrej!
Ja, riktigt otäckt. :(
@Pilo Hur mår ni nu?
 
Vi har sovit! :banana:
21-22, 22-00 och 00-06:30. Så fantastiskt utvilad jag är. :D

Vi har börjat med en ny nattningsrutin då jag vill sluta vara en tuttbar kväll/natt och sambon vill ju också kunna natta.
Vi hann bara nudda lite lätt i den igår, men det fanns lovande tecken såhär på första försöket så den har definitivt potential. Tassmetoden var den visst döpt till. Och för en bebis som vill ha fysisk närhet så mycket som vår tror jag den kan fungera.

Blev iallafall att jag matade vid 19:30, sen poppade jag henne från bröstet och provade att söva henne utan att hon fick snutta. :eek: :D Det gick halvbra, så sambon fick ta över och då somnade hon snabbt.
Sen kunde jag söva henne igen utan bröstet vid 22! :eek::eek::eek:
Aldrig lyckats med det tidigare. Vid 00 fick hon dock mat.

Sen vet jag inte om det var den nya madrassen eller den massiva :turd:'n hon gjorde som gav oss nattro, men det var skönt att sova.
 
Ja, riktigt otäckt. :(
@Pilo Hur mår ni nu?

:heart

Vi letade överallt på henne, men kunde inte hitta något fysiskt. Hon är ju riktigt snuttig och har sen födseln stoppat fingrarna i munnen, så hon kan ju ha bitit/rivit sig illa. Alternativt reagerat på det jag åt. Fast det var 6 timmar sen jag åt broccolin så då borde reaktionen blivit tidigare tänker jag :confused:

Men idag är hon partyprinsessan som ska vara med i allt som vanligt ;) Hon låg på min mage förut då jag läste böcker för storebror innan lunchvilan. Hennes ögon var baaaara på storebror och då han pratade om saker i boken så skrattade hon och tjöt åt honom :love:
"hon tycker om mig! "
- ja, hon älskar dig
"det är min lilla,lillasyster" sen busade han och klappade på henne
 
:heart

Vi letade överallt på henne, men kunde inte hitta något fysiskt. Hon är ju riktigt snuttig och har sen födseln stoppat fingrarna i munnen, så hon kan ju ha bitit/rivit sig illa. Alternativt reagerat på det jag åt. Fast det var 6 timmar sen jag åt broccolin så då borde reaktionen blivit tidigare tänker jag :confused:

Men idag är hon partyprinsessan som ska vara med i allt som vanligt ;) Hon låg på min mage förut då jag läste böcker för storebror innan lunchvilan. Hennes ögon var baaaara på storebror och då han pratade om saker i boken så skrattade hon och tjöt åt honom :love:
"hon tycker om mig! "
- ja, hon älskar dig
"det är min lilla,lillasyster" sen busade han och klappade på henne
:love::heart
 
Vi har haft kombinerat dop och treårskalas idag. Väldigt lyckad dag och vi fick fint väder, treåringen är jätteglad för sina presenter och för att hon fick blåsa ut ljusen på tårtan. Vi gick in i kyrkan till ledmotivet i Vaiana :) Dottern som valde det. Barnen hade jätteroligt :heart
Nu sover båda barnen och sambon och jag ska öppna en flaska bubbel och sätta oss i bubbelpoolen :D
 
Idag har I hållit hov. Vi hade över lite kompisar som skulle ge oss en matkurs i en maträtt vi aldrig gjort tidigare, så de var här ett par timmar då det var ett långkok.

I charmade hela högen och har nog aldrig varit så glad i och lekt så länge med någon annan än mig och maken. :love:
Hon var på toppenhumör och blev bara lite ledsen när hon behövde sova, men när hon fått sig en power nap så var hon redo att vara social igen. :D
Sen när maten väl var klar tyckte hon det var gott hon också, vilket förvånade och gladde vännerna. :up:
Mycket fina kommentar fick vi om vår bebis som värmde i hjärtat. :heart

Nu ska vi bara försöka umgås lite mer med dem, trots allas olika scheman i sommar.
 
Ni skriver så mycket jag hinner inte med. :D

Igår tyckte jag det var lite extra tråkigt att vara mamma. Det var nyinvigning på pappans jobb och jag hade verkligen sett fram emot att gå. Träffa andra vuxna, klä upp sig och hänga i det fina vädret. Men I är inne i en period där hon är väldigt blyg så hon tyckte det var läskigt och stökigt och grät mest. Så det var bara att packa ihop och åka hem. Sen låg hon nöjt och pratade med sina djur i babygymet så vet att jag gjorde rätt beslut. Jag älskar ju mitt barn men ibland vill jag kunna umgås utan henne. Blev så besviken bara när jag verkligen sett fram emot att gå. :(
 
Ni skriver så mycket jag hinner inte med. :D

Igår tyckte jag det var lite extra tråkigt att vara mamma. Det var nyinvigning på pappans jobb och jag hade verkligen sett fram emot att gå. Träffa andra vuxna, klä upp sig och hänga i det fina vädret. Men I är inne i en period där hon är väldigt blyg så hon tyckte det var läskigt och stökigt och grät mest. Så det var bara att packa ihop och åka hem. Sen låg hon nöjt och pratade med sina djur i babygymet så vet att jag gjorde rätt beslut. Jag älskar ju mitt barn men ibland vill jag kunna umgås utan henne. Blev så besviken bara när jag verkligen sett fram emot att gå. :(
Jag förstår din känsla, jag har varit i liknande situationer och det är jobbigt att vara vuxen, i brist på bättre formulering, och avbryta/skippa det där en sett fram emot för att bebisen är i en fas.
Man vet att man har tagit rätt beslut, men är sur på att behöva ta det beslutet.
Speciellt när andra mindre roliga tillfällen är helt okej enligt bebisen.
 
Jag förstår din känsla, jag har varit i liknande situationer och det är jobbigt att vara vuxen, i brist på bättre formulering, och avbryta/skippa det där en sett fram emot för att bebisen är i en fas.
Man vet att man har tagit rätt beslut, men är sur på att behöva ta det beslutet.
Speciellt när andra mindre roliga tillfällen är helt okej enligt bebisen.
Men precis. Hon har aldrig krånglat när vi varit iväg men just den här gången när jag såg fram emot något så blev hon jättestrulig
 
Men precis. Hon har aldrig krånglat när vi varit iväg men just den här gången när jag såg fram emot något så blev hon jättestrulig
Tråkigt att det råkade sammanfalla.

Jag kommer antagligen få göra likadant på midsommar. Åka dit, äta, åka hem alldeles för tidigt. Vi ska ha dop på söndag, så det blir en lång helg...

Och jag kommer tacka nej till en 125-årsfest senare i sommar, för att inte utsätta Knoddrick för något jag redan nu vet att hon inte orkar.

Har inte heller köpt några biljetter till årets opera på Läckö slott än, vilket jag är ledsen över, men det blir övermäktigt för mig att vara hemifrån ca 17.00-23.00, speciellt när pappan inte duger så bra som jag hade behövt. Jag klarar inte av det.
 
Tråkigt att det råkade sammanfalla.

Jag kommer antagligen få göra likadant på midsommar. Åka dit, äta, åka hem alldeles för tidigt. Vi ska ha dop på söndag, så det blir en lång helg...

Och jag kommer tacka nej till en 125-årsfest senare i sommar, för att inte utsätta Knoddrick för något jag redan nu vet att hon inte orkar.

Har inte heller köpt några biljetter till årets opera på Läckö slott än, vilket jag är ledsen över, men det blir övermäktigt för mig att vara hemifrån ca 17.00-23.00, speciellt när pappan inte duger så bra som jag hade behövt. Jag klarar inte av det.
Nej jag förstår precis. Det är samma pappaproblem här. Han är väldigt uppskattad av I men när kvällsgnäll och ledsenhet kickar in så är det jag som är nummer 1.
 
Mammigheten har börjat gå ner nu och vi fick både lägga henne i tid och sova igår! :bow:

Tröttgnäll som började vid 18 (som vanligt) och höll på cirka en timme gjorde att vi trodde vi skulle få en lång natt igen, precis som igår.

Men sen matade jag, poppade henne från bröstet och så la vi henne två gånger (vagga till sömns i famnen och sen lägga ner bebisen som då vaknar).
Tredje gången (vi bytte av efter varje läggning) vaggade henne upprätt, la henne ner vilket gjorde att hon vaknade och sen körde tassmetoden ackompanjerad av 'dags att sova'-sången. Barnet låg klarvaket och tittade på mig nästan 10 min för att sedan somna på några sekunder. Lugn och avslappnad, inget gnäll och inga tårar.
Jag: :eek: :confused: O_o :banana:

Tog totalt en halvtimme ( :eek: ) och hon sov från 19:30 till 22:30 ( :eek: igen) då hon åt sig mätt.
Sen sov hon till 07!
O_o
Ungen har aldrig sovit så länge.
 
Två frågor:

Lilleman sover helst bara nära mig och vaknar så fort jag flyttar på mig, vi ammar helst liggande i soffan om dagarna och så somnar han och jag ligger kvar, som sagt, han vaknar om jag flyttar mig. Sambon tycker jag måste börja vänja honom med att gå därifrån, annars blir det omöjligt framöver. Jag förstår samtidigt som det känns fel, för han behöver ju sova... Hur tänker/gör ni? Lilleman är 3 månader (nej, han är 4 månader imorgon ju :eek: )

Läste en amerikansk text på nätet om att det kan vara farligt med spjälskyddet och att de kan rulla för nära och inte få luft, har ni någonsin hört något om det? De rekommenderade inget spjälskydd och bara ett lakan i sängen. Inte nojjat över detta innan men ja :meh: jag ska ju inte läsa sådana där texter :banghead:
 
Två frågor:

Lilleman sover helst bara nära mig och vaknar så fort jag flyttar på mig, vi ammar helst liggande i soffan om dagarna och så somnar han och jag ligger kvar, som sagt, han vaknar om jag flyttar mig. Sambon tycker jag måste börja vänja honom med att gå därifrån, annars blir det omöjligt framöver. Jag förstår samtidigt som det känns fel, för han behöver ju sova... Hur tänker/gör ni? Lilleman är 3 månader (nej, han är 4 månader imorgon ju :eek: )

Läste en amerikansk text på nätet om att det kan vara farligt med spjälskyddet och att de kan rulla för nära och inte få luft, har ni någonsin hört något om det? De rekommenderade inget spjälskydd och bara ett lakan i sängen. Inte nojjat över detta innan men ja :meh: jag ska ju inte läsa sådana där texter :banghead:
Min dotter spenderade sin första tid i livet på antingen mig eller sin pappa, kunde funka att sova bredvid, men det går över!
Något vi testade, som kunde funka, var att ha en filt runt henne så hon inte skulle märka av temperaturskillnaden som blir när man inte är kvar nära och se till att hon är i djupsömn innan man försökte gå. Testade att kittla lite eller lyfta en arm och se om hon sov vidare.
Men det funkade bara ibland, med tiden minskades hennes närhetsbehov och nu är hon ett år och sover i egen säng i eget rum.
Så små barn har olika behov av närhet och jag tror inte på att man kan vänja av det utan att det blir bättre ju äldre dom blir. Du kan aldrig skämma bort ett barn med för mycket närhet och kärlek.
 
Två frågor:

Lilleman sover helst bara nära mig och vaknar så fort jag flyttar på mig, vi ammar helst liggande i soffan om dagarna och så somnar han och jag ligger kvar, som sagt, han vaknar om jag flyttar mig. Sambon tycker jag måste börja vänja honom med att gå därifrån, annars blir det omöjligt framöver. Jag förstår samtidigt som det känns fel, för han behöver ju sova... Hur tänker/gör ni? Lilleman är 3 månader (nej, han är 4 månader imorgon ju :eek: )

Läste en amerikansk text på nätet om att det kan vara farligt med spjälskyddet och att de kan rulla för nära och inte få luft, har ni någonsin hört något om det? De rekommenderade inget spjälskydd och bara ett lakan i sängen. Inte nojjat över detta innan men ja :meh: jag ska ju inte läsa sådana där texter :banghead:
Jag liggammar i sängen, tvärsöver istället för längs med. Tar spjärn i makens säng när jag sakta reser på mig och glider bort. Bäddar runt med kuddar och täcken och har full känslighet på babyvakten. Stänger dörren efter mig. På det sättet sover Knoddrick mycket bättre. Ibland 5 minuter, ibland (som nu) 2 timmar.

Har både spjälskydd och, än så länge, babynest i spjälsängen. Har sett hur fort en fot kan komma igenom och snurra runt. Tänker inte ta bort nåt på länge.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
442
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 900
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 984
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 593
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp