Vinterföräldrar 2016/2017 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aaaaaaaiaaaaaaeaaaaaiouaaaaaaaaaa aaa aaa AAAAAAAAAAIAAAAAA!
Ungefär så låter det. Hela tiden. (Sanning med modifikation.)

Märks när det blir mycket nya intryck. Större behov av att amma och vara nära, svårare att somna för natten.
 
Håller tummarna för dig @supersonic och stort grattis på födelsedagen till storasyster! :banana:
Om snart en månad är G tre år... Vad hände med tiden?

Lillskruttan är så svår att få till ro på kvällen... Minsta lilla väcker henne och sen är ögonen vidöppna. Sen kan hon fyra av världens leende, jahopp.... Så då provar vi om två timmar igen då:D Minsta lilla får henne att vakna. Att jag byter kanal, pappa hostar till, katterna jamar, ellee magen.... Att hon pruttar eller kräks. Hon är väldigt bökig på natten med.. Ska prata med bvc magen.
Hon bajsar var tredje dag ungefär och däremellan känns det som hon är besvärad emellanåt.
Ligger hon på mage försöker hon ta sig framåt, och försöker komma runt rygg till mage. Jag vill bara stanna tiden....
Idag hade hon en 74 klänning...
Vi hade sagt att vi skulle stanna vid två. Men jag går sönder då jag gosar med henne och tänker att det här är sista bäbisgoset... Och att bäbis verkar ha så jädra bråttom :banghead:
Storebror hade inte bråttom,kröp vid 10 mån, gick vid elva, men var nöjd med att prata med taket länge och bara chilla ;)
Lillasyster not so much
 
Håller tummarna för dig @supersonic och stort grattis på födelsedagen till storasyster! :banana:
Om snart en månad är G tre år... Vad hände med tiden?

Lillskruttan är så svår att få till ro på kvällen... Minsta lilla väcker henne och sen är ögonen vidöppna. Sen kan hon fyra av världens leende, jahopp.... Så då provar vi om två timmar igen då:D Minsta lilla får henne att vakna. Att jag byter kanal, pappa hostar till, katterna jamar, ellee magen.... Att hon pruttar eller kräks. Hon är väldigt bökig på natten med.. Ska prata med bvc magen.
Hon bajsar var tredje dag ungefär och däremellan känns det som hon är besvärad emellanåt.
Ligger hon på mage försöker hon ta sig framåt, och försöker komma runt rygg till mage. Jag vill bara stanna tiden....
Idag hade hon en 74 klänning...
Vi hade sagt att vi skulle stanna vid två. Men jag går sönder då jag gosar med henne och tänker att det här är sista bäbisgoset... Och att bäbis verkar ha så jädra bråttom :banghead:
Storebror hade inte bråttom,kröp vid 10 mån, gick vid elva, men var nöjd med att prata med taket länge och bara chilla ;)
Lillasyster not so much

Tack!

Ja jag vet, det känns konstigt att aldrig mer få gosa (egen) bebis när lilleman nu växer och utvecklas så fort. Blir lite nere när jag tänker på det så försöker låta bli och leva mer i nuet. Storasyster kröp (drog sig fram) vid sex månader men gick inte förrän vid 15 månader. Lilleman trycker sig bakåt redan.
 
Håller tummarna för dig @supersonic och stort grattis på födelsedagen till storasyster! :banana:
Om snart en månad är G tre år... Vad hände med tiden?

Lillskruttan är så svår att få till ro på kvällen... Minsta lilla väcker henne och sen är ögonen vidöppna. Sen kan hon fyra av världens leende, jahopp.... Så då provar vi om två timmar igen då:D Minsta lilla får henne att vakna. Att jag byter kanal, pappa hostar till, katterna jamar, ellee magen.... Att hon pruttar eller kräks. Hon är väldigt bökig på natten med.. Ska prata med bvc magen.
Hon bajsar var tredje dag ungefär och däremellan känns det som hon är besvärad emellanåt.
Ligger hon på mage försöker hon ta sig framåt, och försöker komma runt rygg till mage. Jag vill bara stanna tiden....
Idag hade hon en 74 klänning...
Vi hade sagt att vi skulle stanna vid två. Men jag går sönder då jag gosar med henne och tänker att det här är sista bäbisgoset... Och att bäbis verkar ha så jädra bråttom :banghead:
Storebror hade inte bråttom,kröp vid 10 mån, gick vid elva, men var nöjd med att prata med taket länge och bara chilla ;)
Lillasyster not so much

Knoddrick är oxå känslig. Så jag lägger henne i sovrummet så ofta jag kan. För då kan jag stänga dörrarna och få ner både ljus och ljus. (Babyvakten är ovärderlig!!!) Vågar dock inte ge mig ut än, t ex för att rycka ogräs, för hon kan småvakna och tar det för lång tid innan man är hos henne somnar hon inte om.

Vi fick tipset att ha i rapsolja i maten när Knoddrick hade det kämpigt med magen. Hon får ju flaska utöver amningen.
 
När de börjar kännas som en dum ide att redan ha återgått till jobbet. Sur och grinig hemma. Kort stubin. Konstant trött. Glömmer saker. Gör misstag (även på arbetet). "Rädd" då detta verkligen inte är jag.

Skall ge de till midsommar om de bara är omställningen och ovanan att jobba. Skolas även in på ny arbetspunkt så mycket nytt att lära.

Som tur har jag en man som stöttar och som själv levt med psykisk ohälsa i många år
 
När de börjar kännas som en dum ide att redan ha återgått till jobbet. Sur och grinig hemma. Kort stubin. Konstant trött. Glömmer saker. Gör misstag (även på arbetet). "Rädd" då detta verkligen inte är jag.

Skall ge de till midsommar om de bara är omställningen och ovanan att jobba. Skolas även in på ny arbetspunkt så mycket nytt att lära.

Som tur har jag en man som stöttar och som själv levt med psykisk ohälsa i många år
Magkänslan är bra att lyssna på, även om det är bra att testa sina gränser.
 
Knoddrick sov i två timmar under tiden som jag var i skogen på promenad med hästen och snabbhandlade på vägen hem. Hon var väl helt slut efter dagens fotograferingsförsök. Blev så dumt alltihop. Hon kom inte till ro innan och sov bara 5 minuter mitt i, trots att hon var jääättetrött...men några bilder blev det nog.
Nu ligger hon i sitt nest i soffan och äter på händerna. Hon höll på att somna när hon fick kvällsflaskan...men så tog den slut och hon sprängde blöjan... (Dags att höja från 150ml till 180ml...)
 
Knoddrick sov i två timmar under tiden som jag var i skogen på promenad med hästen och snabbhandlade på vägen hem. Hon var väl helt slut efter dagens fotograferingsförsök. Blev så dumt alltihop. Hon kom inte till ro innan och sov bara 5 minuter mitt i, trots att hon var jääättetrött...men några bilder blev det nog.
Nu ligger hon i sitt nest i soffan och äter på händerna. Hon höll på att somna när hon fick kvällsflaskan...men så tog den slut och hon sprängde blöjan... (Dags att höja från 150ml till 180ml...)
10 minuter senare somnade Knoddrick i min famn i soffan. Sötnosen. :heart
 
Rapsolja är bra överlag till små barn! Gör man egen mat kan man tillsätta 1 tsk per portion för att få upp fetthalten. Dessutom innehåller den finfina omega-fettsyror :)

Var iväg på 89-kalas idag, sambons farfar fyllde år. Vi åkte till hemmet där frun bor för att fira honom. Hinner komma in i lokalen och så behöver dottern gå på toa så jag lämnar lilleman i vagnen hos de andra och går och frågar personalen om var toan är, sambon glömde nåt i bilen och sprang ut igen. När vi kommer tillbaka hör jag lång väg hur han skriker och det är åt panikhållet. När jag kommer fram sitter svärmor och försöker trösta honom och sambons faster säger "det är mitt fel, jag lyfte upp honom och satte mig med honom hos min mor) :banghead: Goddag yxskaft, han är trött (vilket jag hann säga innan toabesöket) och han har aldrig träffat fastern. Tror fasen han skrek? :mad:
 
Som här då. Hör konstiga ljud i babymonitorn. Visar sig vara baby som i sömnen svängt på mage över till min säng

https://instagram.com/p/BU7ZxU_lTtq/

Så mysigt det ser ut! :love:

Hade en annan sovit så har man ju fått nackspärr... :cautious:
Angående ditt jobb, kör på magkänslan som @malumbub säger. Barn är väldigt känsliga för hur föräldrarna mår, mycket känsligare än vad man trott tidigare. Bara det att man trodde att spädbarn inte kunde känna smärta? :confused:
 
Rapsolja är bra överlag till små barn! Gör man egen mat kan man tillsätta 1 tsk per portion för att få upp fetthalten. Dessutom innehåller den finfina omega-fettsyror :)

Var iväg på 89-kalas idag, sambons farfar fyllde år. Vi åkte till hemmet där frun bor för att fira honom. Hinner komma in i lokalen och så behöver dottern gå på toa så jag lämnar lilleman i vagnen hos de andra och går och frågar personalen om var toan är, sambon glömde nåt i bilen och sprang ut igen. När vi kommer tillbaka hör jag lång väg hur han skriker och det är åt panikhållet. När jag kommer fram sitter svärmor och försöker trösta honom och sambons faster säger "det är mitt fel, jag lyfte upp honom och satte mig med honom hos min mor) :banghead: Goddag yxskaft, han är trött (vilket jag hann säga innan toabesöket) och han har aldrig träffat fastern. Tror fasen han skrek? :mad:
Alltså...VARFÖR ska folk hålla på så där?

Vi var på överraskningsfika hos svärfar i helgen (för att slippa tjat om att vi inte ses så ofta) och direkt var både han och hans fru som hökar på Knoddrick. Jag fick visa och säga till tydligt flera gånger att" nej, hon sover, du kan inte bara ta babyskyddet från mig då", "du kan sätta dig igen, så kommer vi till er när hon är redo" och "nu tittar vi på varandra först och ser oss omkring, så får vi se sen om hon vill byta famn". Fick även förklara att nu när Knoddrick ser mycket mer och bättre så behöver hon få undersöka rummet hon är i först, från min eller makens famn, innan det ens går att tänka tanken att hon ska sitta hos nån annan. Hon visar väldigt tydligt när hon inte vill och när det blir för mycket. Det verkade gå in hos svärisarna, även om de blev lite sårade av att jag sa ifrån. Synd att de inte fattar att det är (bl a) det här som gör att vi inte ses så ofta, eftersom det tar sån energi från både mig, maken och Knoddrick.

Barn är ingen allmän ägodel och de har ett enormt behov av att känna sig trygga. Även om de är väldigt nya och färska, så är de egna små individer, med egna behov och viljor. Man kan inte bara trampa över och göra som man vill.
 
Alltså...VARFÖR ska folk hålla på så där?

Vi var på överraskningsfika hos svärfar i helgen (för att slippa tjat om att vi inte ses så ofta) och direkt var både han och hans fru som hökar på Knoddrick. Jag fick visa och säga till tydligt flera gånger att" nej, hon sover, du kan inte bara ta babyskyddet från mig då", "du kan sätta dig igen, så kommer vi till er när hon är redo" och "nu tittar vi på varandra först och ser oss omkring, så får vi se sen om hon vill byta famn". Fick även förklara att nu när Knoddrick ser mycket mer och bättre så behöver hon få undersöka rummet hon är i först, från min eller makens famn, innan det ens går att tänka tanken att hon ska sitta hos nån annan. Hon visar väldigt tydligt när hon inte vill och när det blir för mycket. Det verkade gå in hos svärisarna, även om de blev lite sårade av att jag sa ifrån. Synd att de inte fattar att det är (bl a) det här som gör att vi inte ses så ofta, eftersom det tar sån energi från både mig, maken och Knoddrick.

Barn är ingen allmän ägodel och de har ett enormt behov av att känna sig trygga. Även om de är väldigt nya och färska, så är de egna små individer, med egna behov och viljor. Man kan inte bara trampa över och göra som man vill.

Ja det är tydligen oerhört svårt för folk att förstå. Man tycker ju att efter dottern som var rädd för alla borde ha vant släkten men minnet är uppenbarligen kort...
Bra att du säger ifrån! :up:
 
Bra att du säger ifrån @malumbub ! Tids nog kan Knoddrick säga ifrån själv när hon vet att hennes mamma backar upp henne. :up:

Igår var vi till min mor och åt middag hela familjen. Det gick bra och var kul, bara resan hem som blev lite för mycket så I började gråta i bilstolen på en gång. :( Tur det inte är långt hem.
Det var andra gången hennes morbror visade riktigt intresse för henne och han tajmade det med att hon var på sitt bästa humör.
Hon drog honom till sig, undersökte hans skägg och näsa och smakade på hans klocka. :love: Han blev lite bruten i rösten medan han pratade med I och klämde ur sig ett "gu vad hon är söt.". :heart

Sen var min mor mer lyhörd till I igår vilket var kul, men hon tar fortfarande tag i ex. Is fötter och håller kvar fast ungen då slutar le alternativt vänder sig bort. Jag tror inte ens hon tänker på att även de små fötterna faktiskt sitter fast i den lilla jalapeñon.
Men vi tar det pö om pö.
Sen fick hon sitta själv i stol samt vara både hos min mor och hennes karl några sväng under kvällen. Och förstås smaka på lite ugnsgrillade grönsaker. :up:
Nu är xenofobin helt borta och bara att I helst är hos oss men nyfiket tar kontakt med andra kvar. :banana:
 
Vi har också lite problem med att svärföräldrarna inte riktigt förstår när de ska släppa E.

- vadå, måste hon sova nu när hon är här, låter det.
Och - måste hon sova jämt? :banghead:
Att ungen visar all symptom på trötthet blundar de för, iaf svärmor.

Dessutom gnälls det över att vi inte klär henne ordentligt. Det blir jag mest galen på för hur jag än förklarar att hon är jätte varm av sig så går det inte in. Jag klär hellre på efterhand än har för mycket kläder. Har alltid en extra filt i skötväskan och en kofta vilket sällan behövs.
 
Så drygt när man som förälder inte tas på allvar. Jag känner väl för fasen ungen bäst eller?!

Å andra sidan har det tagit tre år för min mamma att acceptera att min äldsta har mycket svår separationsångest. I min mammas ögon har det varit trams fram till nu men det är inte för att vi sagt det (vilket vi gjort måååånga gånger) utan för att förskolan velat starta en utredning om det. DÅ först gick det in.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
443
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 901
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 991
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 593
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp