Vinterföräldrar 2016/2017 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj vad det var att läsa ikapp :D Jag har haft påsklov med resten av familjen (sambon är lärare) så vi passade på att göra storasyster blöjfri. Fyra dagar tog det att få henne att säga till när hon behöver gå på potta/toa, från ingen träning alls innan. Lämnar idag på fsk (första dagen på 1,5 vecka) och när jag hämtar igen säger personalen att hon nog inte är redo där ännu, för hon kommunicerar inte med dem. Hon har kissat på sig tre gånger, det är nästan lika många gånger som hela förra veckan :banghead: Ska prata med personalen och se vad som kan göras åt detta, hon har liksom gått där i 1,5 år nu.

Annars går det framåt med lillgossen, och jag menar verkligen framåt. Han stannar definitivt inte där jag la honom på mage, utan han lyckas med att kravla sig framåt. om än väldigt lite och väldigt långsamt. Vad månne det bli av det här? Inte jätteglad att han verkar vara så tidig med sånt faktiskt. Nytt bvc-besök på torsdag, vaccinationsdags. Minns hur jobbigt jag tyckte det var med dottern när hon blev stucken så jag ser ju inte fram emot det precis. Har lagt undan allt i 62 idag och plockat fram 68. Fick byta kläder nyss då blöjan läckt och drog på honom en body som han ärvt och han började stortjuta. Ganska övertygad om att han reagerade på lukten, för den luktar helt annorlunda även om jag tvättat den. Lugnade sig efter ett tag med näsan inborrad i min arm, la honom på en filt med sin snutte och nu är han sitt vanliga glada jag igen :)
 
Mannen skulle vilja åka med G till sin far(4timmar bort) skulle väl bli en övernattning. Kommer inte passa med mitt jobb. Fungerar de att en då i sommar 7-8 månaders åker iväg 30 timmar. Tänker främst på amning
 
Mannen skulle vilja åka med G till sin far(4timmar bort) skulle väl bli en övernattning. Kommer inte passa med mitt jobb. Fungerar de att en då i sommar 7-8 månaders åker iväg 30 timmar. Tänker främst på amning

Om du fortsätter amma så "länge" så känns det lite tufft men äter han mat/ersättning enbart så borde det ju gå! Visst kan man ju pumpa men ja, jag skulle inte vilja göra så långt uppehåll om det inte blir kris på nåt sätt...
 
Mannen skulle vilja åka med G till sin far(4timmar bort) skulle väl bli en övernattning. Kommer inte passa med mitt jobb. Fungerar de att en då i sommar 7-8 månaders åker iväg 30 timmar. Tänker främst på amning

Det beror ju lite på dels om bebis accepterar flaska, och/eller hur långt ni har kommit med vanlig mat då.

För egen del hade jag absolut kunnat hålla uppe amningen i 30 h när min son var 7-8 månader. Han ammade mycket då och åt ännu mat mest för "skojs" skull. Man får ju pumpa ur ett par gånger men amningen brukar inte bli störd av så kort avbrott när bebisarna är så gamla :)
 
Det beror ju lite på dels om bebis accepterar flaska, och/eller hur långt ni har kommit med vanlig mat då.

För egen del hade jag absolut kunnat hålla uppe amningen i 30 h när min son var 7-8 månader. Han ammade mycket då och åt ännu mat mest för "skojs" skull. Man får ju pumpa ur ett par gånger men amningen brukar inte bli störd av så kort avbrott när bebisarna är så gamla :)

Han tar flaska bra som tur. Kommer ju börja jobba om en månad så då blir jag tvungen att pumpa ut på jobbet
 
Chefen ringde idag. Jag som planerat att ringa henne idag :D blev positivt överraskad och fattade under vårt samtal att de har lite kris inför sommaren.
Nåja, jag sa som det var; att jag kan börja jobba, men bara korta pass. Sånt existerar inte på mitt jobb. Och ska jag tillbaka blir det under samma villkor som alla andra; önskeschema som läggs tillsammans med alla andra i gruppen, långa dygn eller långa dagpass, bestämda helger...d v s inga garantier på varken vilka pass, arbetstider eller dagar per vecka jag kan få på schemat. Vilket inte riktigt funkar.

Så jag var rak och ärlig och frågade om vad kommunen tycker ifall jag går till ett annat arbete på timmar under min föräldraledighet, eftersom jag inte klarar av att jobba de långa passen. Chefen skulle återkomma.

Jag vill börja jobba, för att ha fler dagar kvar i framtiden och mer pengar i plånboken, men jag orkar mentalt inte mer än 4-5 timmar, speciellt inte med 25 personer omkring mig på liten yta och speciellt inte med den stress jag upplever på jobbet. Och jag behöver nästan ha bestämda dagar, så att maken kan planera och så att min mamma kan komma hit de gånger maken inte kan vara ledig.

Chefen tyckte det skulle vara mycket enklare om jag bara var hemma och ledig, framför allt för min skull, och ja, hade jag upplevt mindre stress över inkomsten så hade jag gärna varit hemma på heltid i två år.
 
Vi kommer åka till Finland i sommar (7 timmar i bil, plus stopp). Och eventuellt dop i Jämtland (6 timmar i bil?). Och en Stockholmshelg snart är ett måste (3 timmar i bil).
Hoppas Knoddrick gillar att åka så långa resor. Blir många fler stopp än vi är vana vid, men förhoppningsvis kan vi åka hela vägen på en dag (tänker främst på Finlandsresan). Vad tror ni?
 
Vi kommer åka till Finland i sommar (7 timmar i bil, plus stopp). Och eventuellt dop i Jämtland (6 timmar i bil?). Och en Stockholmshelg snart är ett måste (3 timmar i bil).
Hoppas Knoddrick gillar att åka så långa resor. Blir många fler stopp än vi är vana vid, men förhoppningsvis kan vi åka hela vägen på en dag (tänker främst på Finlandsresan). Vad tror ni?

Det har funkat fint för oss :) åkte 8 timmar när sonen var ett halvår. Nåt extra stopp men han sov mycket i bilen så det har gått över förväntan. Även nu med drygt 14 mån och samma resväg.
 
Vi kommer åka till Finland i sommar (7 timmar i bil, plus stopp). Och eventuellt dop i Jämtland (6 timmar i bil?). Och en Stockholmshelg snart är ett måste (3 timmar i bil).
Hoppas Knoddrick gillar att åka så långa resor. Blir många fler stopp än vi är vana vid, men förhoppningsvis kan vi åka hela vägen på en dag (tänker främst på Finlandsresan). Vad tror ni?

Om hon inte har något emot att åka bil går det säkert bra. De brukar sova mesta tiden :) Vid 7 veckor körde vi upp till Gekås (2 timmar bil) och vandrade runt där i fyra timmar och körde hem igen, lillen vaknade bara en gång för mat och blöjbyte.
 
Vi kommer åka till Finland i sommar (7 timmar i bil, plus stopp). Och eventuellt dop i Jämtland (6 timmar i bil?). Och en Stockholmshelg snart är ett måste (3 timmar i bil).
Hoppas Knoddrick gillar att åka så långa resor. Blir många fler stopp än vi är vana vid, men förhoppningsvis kan vi åka hela vägen på en dag (tänker främst på Finlandsresan). Vad tror ni?

Du kommer väl såklart och hälsar på mig då förstår jag :nailbiting:
 
Vad mycket det händer på några månader! Tänk vad livet förändras fort! Så på stan igår dök jag in och köpte en Boken om mig-bok. Ska bara få tid att skriva ut kort osv, och skriva med ;)
A har börjat hitta sina händer, fast dom är bråkiga och knockar näsan ibland, väldigt upprörande!
Men hon är mycket social och vill så gärna prata,jollra och att någon är med. Annars skriker hon. Så man går itu när storebror vill ha med en i leken och hon vill ha non-stop kontakt.

Hur går det med er som har förkylda gos?
Utan att hostan hunnit ge med sig så är vi inne på ny förkylning :( och på förskolan härjar vattenkoppor. Och maken hade gallstensanfall förra helgen och fick njurstensanfall på långfredagen. Troligtvis är stenarna kvar för han har fortfarande ont. Så i princip själv med två.

@supersonic har ni flera pottor hemma? Kanske hon tycker bättre om att kissa på den på förskolan? Jag har haft barn som varit tryggare med det. Sen så är det en annan vardag för dom att komma ihåg sina behov i. Det är inte ovanligt att det tar en stund innan dom lär sig att gå på toa /potta i. Men personalen måste följa med och påminna. Skapa rutiner där för henne. Så var det för G också. Han hade två,tre dagar med olyckor, sen gick det.

Hoppas att ni hade en skön påsk! Min ena syster fick skämmas för jag bad henne att ha henne då jag gick på toa, när jag kommer tillbaka gråter hon och storkusinen håller. Vilket även fler av hennes barn hade gjort. (ok om hon frågar innan,men nu var det bara varsågod för hennes barn att få "prova hålla bäbiskusin") så jag tog fram sjalen. Min syster frågar om jag behöver hjälp och om hon ska hålla, men då sa jag att nej, nu får "det vara lugnt hos mamma ett tag! " Då fattade hon och bad om ursäkt. Suck! Dom har glömt helt hur det är med bäbisar. Lovar att det hade varit ramaskri om det hade varit när deras var små. Annars gick allt jättebra med att resa, och sova borta mm. Så go tjej :heart

Storebror hade flera resor till UAS som liten. Kontroller,operationer mm. Det var inga problem. Han sov mest. Några fler stopp än vanligt för att mata och byta blöja bara. Mest meck för mig att pumpa i bilen, kylning, värmning av flaskor osv. Annars lugnt.
 
Du kommer väl såklart och hälsar på mig då förstår jag :nailbiting:
Kan vi göra, om du bor nånstans i närheten av Åbo eller Iisalmi eller nånstans mellan dem. :D
Eventuellt åker vi direkt från Jämtland till Iisalmi, via Haparanda-Tornio, men vi vet inte än. DET blir en tuff resa i a f och då vill jag övernatta nånstans på mitten.
 
Om hon inte har något emot att åka bil går det säkert bra. De brukar sova mesta tiden :) Vid 7 veckor körde vi upp till Gekås (2 timmar bil) och vandrade runt där i fyra timmar och körde hem igen, lillen vaknade bara en gång för mat och blöjbyte.
Nä, hon brukar sova fint i bilen. Så förhoppningsvis kommer allt gå bra. :)
 
Det har funkat fint för oss :) åkte 8 timmar när sonen var ett halvår. Nåt extra stopp men han sov mycket i bilen så det har gått över förväntan. Även nu med drygt 14 mån och samma resväg.
Jag älskade att åka bil redan tidigt i livet och tror att Knoddis ärvt det.
 
Hur går det med er som har förkylda gos?

Fortfarande torrt snor i näsan, fortfarande slemmig i halsen, fortfarande spyr slem (men numera inte lika mycket eller ofta). Tror dock mer och mer att slemmet kommer av allergi. Vore skönt om snoret i näsan kunde försvinna oxå.



Hoppas maken kryar på sig.

Tråkigt när släkten inte lyssnar eller förstår.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
439
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 891
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 980
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 593
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp