Vinterföräldrar 2016/17

Jag har
Vi har börjat googla barnvagn, ja typ hur ser den ens ut osv :p
Vi kan inte nåt direkt alls om barnvagn men kanske nån kan komma med tips? :)
Vi bor på hästgård, så mest "lantlig körning" med vagnen även om det säkert blir stan då o då med såklart.
Kommer nog åka en hel del bil med bebis och har en Audi med inte alls stort bagage... :o
Tror vi vill ha duovagn då det verkar smidigt.
Vi vill inte (verkligen inte) lägga en förmögenhet på en vagn då vi är osäkra hur mkt vi eg kommer använda det, vi vill gärna bära i sjal/sele om det funkar men samtidigt ha möjligheten såklart att ta med vagnen om man ska hälsa på familj osv.
Så det lutar åt beg.
Så har ni nåt tips? :)
Jag kollade lite på crescent komfort tror jag den hette, o nån kronan tror jag den andra hette..
Just ja vi vill ju (såklart) båda kunna köra vagnen o då det skiljer 2dm på oss i längd måste man kunna höja/sänka handtaget.

Jag har köpt en Enmaljunga med Classic Chrome-chassi. Det är ett monster men lär behövas för att ta sig fram här hemma.

Hittade exakt rätt modell till bra pris på vägen hem en dag, därför så tidigt köp.

Men den tar mycket plats, inget problem här eftersom vi kör en Skoda Superb men det kan vara bra att testa innan köp :D

Jag har

Jag har köpt en Enmaljunga med Classic Chrome-chassi. Det är ett monster men lär behövas för att ta sig fram här hemma.

Hittade exakt rätt modell till bra pris på vägen hem en dag, därför så tidigt köp.

Men den tar mycket plats, inget problem här eftersom vi kör en Skoda Superb men det kan vara bra att testa innan köp :D

Alltså jag längtar ihjäl mig till slutet av oktober när vi får hämta våran Emmaljunga.

Ska i allafall åka till affären den är beställd i på tisdag och köpa lite smått och gott så ska passa på att dreggla lite över den som står där :love:

Vi har köpt en begagnad Brio happy med fasta hjul. Fick frågan av en nära kollega om jag ville köpa deras vagn, inköpt hösten -15 och använd ca 9 månader. Kändes skönt att slippa ge sig in i barnvagnsdjungeln nu och inte köpa så dyr vagn. Tänker mig att vi nog kommer byta vagn efter ett tag.

Har en emmaljunga duo edge sen tidigare men den byts ut till en super nitro istället med mjuklift. Kommer aldrig palla det åbäket igen, men vi var väldigt nöjda med den förra gången. Vi behöver inte en sån vagn den här gången och därför blir den alldeles för klumpig i förhållande till användningsområde.

Var förresten på första besöket hos BM sen inskrivningen. Hon skickade mitt urinprov på odling, tydligen fanns lite protein där. Vanligt om man hade flytningar sa hon, vilket jag har, men jag hade det förra graviditeten också och då var det inga problem vad jag minns. Bra blodtryck och livmodern ligger exakt på normalkurvan, precis som förra gången jag var gravid. Hon ville att jag skulle börja äta järntabletter men jag är inte alls sugen på det, vilket jag sa, eftersom jag får enorma problem med magen. Hon baserade det på ett blodprov taget i v 8 när jag mådde piss. Tog inget hb den här gången men på inskrivningen tog hon ett och då låg jag på 131 hb. Låg stadigt på 121 hb förra graviditeten igenom. Äter inte ens gravidvitaminer eftersom magen ballar ur fullständigt av järnet i dem (och jag är lite anti piller öht), åt inte förra graviditeten heller.
Ska be om ett hb nästa gång.

Ligger i soffan och tittar på barnmorskorna på TV4 och inser att jag ska gå igenom det igen :p

Förvånande dock att alla födande kvinnor hittills knappt verkat smärtpåverkade, det jag minns av min förlossning är att det va bland den vidrigaste smärta jag någonsin upplevt. :rofl: Men ser ut som en promenad i parken för dessa mammor :meh:

Nu har vi köpt en vagn! Första inköpet till bebis! :D Bestämde för ett tag sedan att det skulle bli en Kronan city, sen halvbevakat blocket och idag gjorde vi ett kap. Så nöjd! Och så kul att börja shoppa till henne! <3

Vecka 19 idag och fortfarande har jag inte känt några rörelser. :cautious:

Har börjat få noja över att den inte lever längre... Kommer jag behöva föda ut den ändå? Jag längtar till RUL den 5 oktober.

Vecka 19 idag och fortfarande har jag inte känt några rörelser. :cautious:

Har börjat få noja över att den inte lever längre... Kommer jag behöva föda ut den ändå? Jag längtar till RUL den 5 oktober.

Tror det är from v 26 man ska känna regelbundet. Kan ju vara så att du har bebis långt in och moderkakan i framkant? Jag har/haft mina långt ner och moderkakan i bakkant och har därför känt ganska tidigt.

@supersonic har du provat blutsaft?

Faktiskt inte. Skulle den vara annorlunda mot pillerna? Jag har överlag hård och långsam mage och vet att iaf tabletter med järn bara gör det värre. Förra graviditeten skulle jag vara duktig och äta piller men det slutade typ med att jag satt och grät på toaletten 9-11 dagar efter senaste besöket och (varning för känsliga läsare) klämde ut en jätteklump. Då slutade jag helt och hållet och vägrade äta dem. Den här gången har jag inte ens brytt mig om att äta öht.

Faktiskt inte. Skulle den vara annorlunda mot pillerna? Jag har överlag hård och långsam mage och vet att iaf tabletter med järn bara gör det värre. Förra graviditeten skulle jag vara duktig och äta piller men det slutade typ med att jag satt och grät på toaletten 9-11 dagar efter senaste besöket och (varning för känsliga läsare) klämde ut en jätteklump. Då slutade jag helt och hållet och vägrade äta dem. Den här gången har jag inte ens brytt mig om att äta öht.

Blutsaft ska iaf vara mycket snällare än vanliga tabletter, det är väl klassat som naturläkemedel. Jag har vid båda tidigare graviditeter druckit det och klarat mig fint på järnvärden.. Men.. Det smakar inget vidare:yuck: men nu såg jag att det finns Blutsaftstabletter att köpa också :up:

Tack. Det känns faktiskt lite lugnare. :)

Jo v 26 var det, saxat ur niomanader.se
"De första fosterrörelserna brukar man känna runt halva graviditeten, runt vecka 18-22, om man är förstföderska och något tidigare om man är omföderska. En del kvinnor kan känna fosterrörelser redan i vecka 13-14 medan andra inte känner av dem förrän i vecka 26 /.../ I början kan det kännas som lite bubblor i magen eller kanske fjärilar eller små sprattlande fiskar. I början känner man oftast heller inte av bebisen varje dag. Det kan gå flera dagar, tom veckor, mellan rörelserna. Det i sig är inget konstigt eller ovanligt, om än lite läskigt så klart. Det beror på att bebisen fortfarande är så liten att den lätt kan hitta en ny favoritställning djupt inne i livmodern. Kanske sparkar den mot din rygg – då känner du den inte. Det är först efter vecka 26 som du bör känna av bebisen ett par gånger per dygn."

Blutsaft ska iaf vara mycket snällare än vanliga tabletter, det är väl klassat som naturläkemedel. Jag har vid båda tidigare graviditeter druckit det och klarat mig fint på järnvärden.. Men.. Det smakar inget vidare:yuck: men nu såg jag att det finns Blutsaftstabletter att köpa också :up:

Kan ju vara värt att testa om jag skulle behöva. Ska som sagt be om ett hb nästa gång innan jag börjar med extra järn.

@supersonic finns också bra mjukgörande medel för magen. För mig funkade lactulos jättebra när jag va tvungen o äta järn. Överlag skönt att ha som gravid om man får trög mage. Hemorrojderna som kan komma annars e ju inte skoj...:grin:// hon som vet :wtf:

Hjärtklappning, yrsel, vita flytningar, ont i höger sida under revbenen och ökat illamående den senaste tiden. Allmän känsla av stress i kroppen. Huvudvärk till och från idag. Blir nog till att ringa 1177 imorn och höra om jag måste in till jouren för koll av blodtryck och urin...eller vad tycker ni?
(Vecka 23-24. Haft jättebra och sjunkande blodtryck hittills.)

Laktulos är min räddare i nöden. Det i kombo med linfrön och visiblin när det varit riktigt jävligt. Varit standardfrukost sedan någon gång v 18 för mig. Gick sedan igenom hela graviditeten utan hård mage. Har även fortsatt nu efteråt pga mitt snitt och även efter det var magen varit samarbetsvillig :down:

Liknande trådar

Gravid - 1år Då har vi nått 2003 inlägg i första vinterföräldrartråden så gör jag en ny :) December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka 7/12 -...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
89 032
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg