Vinterföräldrar 2016/17. Del 2.

Har varit i kontakt med HC så sambon och sonen ska dit nu halv två och jag ska passa på att ta en promenad när dom är iväg.
Han är pigg men har feber trots Alvedon och hostar inte så mkt men dom bokade ändå in en läkartid för att lyssna.

Imorse ringde min mamma och meddelade att hon har ett förstadie till bröstcancer och ska operera sig på torsdag nästa vecka. Hon tar bort hela bröstet så slipper hon fler åtgärder enligt läkaren. Men hon meddelade även att min moster OCKSÅ har nån form av bröstcancer och ska OCKSÅ operera sig på torsdag nästa vecka, men hon ska ta bort en bit av bröstet bara, och istället genomgå cellgiftsbehandling...

Ena brorsan har utmattningssyndrom och blev helt förstörd av beskedet, jag och andra brorsan tog det mer med ro men det känns inget bra att ha lillebror ute jobbande med ångest kan jag säga.

Alltså fy fan vilken jävla dag det här blev :crazy:

:( :crazy:

Gör du belastningen idag? :(
Ja. Igen.
Huvudvärk och illamående. Rastlös. Hjärtklappning som fan.

Börjar mer och mer se samband med mat/äta och hjärtklappning. BMM-läkaren nämnde ju nåt i förbifarten, när hon sjukskrev mig senast, att jag verkar bära barnet högt och att det kan påverka hjärtklappningen. Så jag funderar på om det är så. Och att det är därför jag mått illa hela graviditeten.

Ja. Igen.

Börjar mer och mer se samband med mat/äta och hjärtklappning. BMM-läkaren nämnde ju nåt i förbifarten, när hon sjukskrev mig senast, att jag verkar bära barnet högt och att det kan påverka hjärtklappningen. Så jag funderar på om det är så. Och att det är därför jag mått illa hela graviditeten.
Förhoppningsvis lättar det då lite när barnet sjunker ner och magen blir mer spetsformad.
Jag har mycket lättare att andas och äta nu än jag hade i början av månad 8. Tror till och med jag har lite mindre blodtrycksfall.

Är 30% mycket? Vad motsvarar det i gram? :) *nyfiken*

Men har du bf 20 januari, borde du inte vara i v 32+4 då? :) jag har bf 16 och är i v 33+1 nämligen men kanske har olika appar?

Tycker de ändrar dag lite hit o dit..nu är bf den 21/1... Trodde jag var 32+4 idag, men så hundra koll håller jag eg inte. Bebisen beräknades väga 2688 g vid UL - "normalt" skulle tydligen vara kring 2000 g. Men som de alltid säger....Det är ju bara en uppskattning...Följt av...Du har inte diabetes?
Jag har ju gjort 2 glukosbelastningar, men de värdena var bra. Jag var hos bm idag o blodtryck o äggvita var bra det med. Skall träffa läkare (uppföljning på UL) på måndag, ger sig vad han säger o så är det ju redan inbokat ett nytt UL den 29/12.

Ville bara hoppa in och säga att jag nu officiellt är tyngst i hushållet! :D Väger drygt 1 kg mer än min karl och har gått upp runt 11-12 kg den här graviditeten.
Känner mig dock inte så tung, mest långsam, och jag är så glad att jag inte är stressad över viktuppgången då jag har lite viktnoja från tonåren i bagaget. :up: Ser framför mig en långsam viktnedgång och muskeluppbyggnad under ungefär ett år efter bebis tillslut ploppat, så det känns bra. Nu längtar jag till en mjuk bullmage och bebis inför jul! :heart

Ja. Igen.

Fy, stackare. Jag bär också barnet högt, gjorde med sonen också. Det är enormt påfrestande. Hoppas bebisarna väljer att fixera sig och sjunka ner snart. Dock inga förhoppningar här då sonen sjönk ner ordentligt samma dag som han kom ut :rofl:

Har också jobbigt med andning, äta och ibland hjärtklappningar. Värst om jag sitter framåtlutad eller ligger på rygg.

Tycker de ändrar dag lite hit o dit..nu är bf den 21/1... Trodde jag var 32+4 idag, men så hundra koll håller jag eg inte. Bebisen beräknades väga 2688 g vid UL - "normalt" skulle tydligen vara kring 2000 g. Men som de alltid säger....Det är ju bara en uppskattning...Följt av...Du har inte diabetes?
Jag har ju gjort 2 glukosbelastningar, men de värdena var bra. Jag var hos bm idag o blodtryck o äggvita var bra det med. Skall träffa läkare (uppföljning på UL) på måndag, ger sig vad han säger o så är det ju redan inbokat ett nytt UL den 29/12.

Okey, man får tänka att det är en uppskattning. Ibland har det ju visat sig va helg fel när läkare/bm säger : du kommer få enormt stort barn och sen kommer det ut en "normal"stor. Skönt ändå att de följer upp det så du kanske kan få föda tidigare om bebisen verkligen skulle vara stor :)

Här hostar sonen vidare och har feber. Läkaren trodde dock förkylningen var på slutklämmen nu, sån är jag också, att när förkylningen börjar ge med sig så kommer hostan. Han fick hostmedicin iaf. Och är pigg trots 39,5 i temp.
Pratade med mamsen igår om lillebror, lät som han skulle ta ledigt och följa med när hon ska operera sig. Så jag diskuterade med sambon igår, mest troligt tar han ledigt och så åker vi in till stan och är med lillebror under tiden mamma (och moster) opereras så han inte är ensam med sin ångest :(
Men mamma håller gott mod, hon är inte sjuk anser hon, och vaddå operera bort ett bröst, det är väl ingenting?! :D

Tråkigast nu är att jag vill bli av med min jävla spänningshuvudvärk som jag dragit på mig efter senaste veckans trassel...

@trixan den 21/1 är en väldigt bra födelsedag :D
@malumbub (och @*Gotlandsrusset*) jag bar högt bägge graviditeterna men magen sjönk ingenting, ens efter vattenavgång :angel:
Mådde också illa mycket, halsbränna deluxe men ingen hjärtklappning, tack och lov.
Segt med glukosbelastning :(
Lider verkligen med dig!

Irriterad på svärmor, utan orsak egentligen. För att slippa en massa frågor om man är hemma ännu lägger jag ut med jämna mellanrum dagligen på Facebook. Typ kattbild, nått jag gör för tillfället osv. Hon gillar och kommenterar allt med, tänker på er, snart är babyn här osv osv. Eller så lägger hon uppmuntrande roliga filmer åt mig, testar om hennes watsap fungerar till mig mm

Sådant som normala människor gör.... Och jag irriterar mig sååååå på de just nu. Kan ju inte direkt ta upp de med mannen heller, att hej, kan du be din mamma sluta gilla allt jag gör?

Irriterad på svärmor, utan orsak egentligen. För att slippa en massa frågor om man är hemma ännu lägger jag ut med jämna mellanrum dagligen på Facebook. Typ kattbild, nått jag gör för tillfället osv. Hon gillar och kommenterar allt med, tänker på er, snart är babyn här osv osv. Eller så lägger hon uppmuntrande roliga filmer åt mig, testar om hennes watsap fungerar till mig mm

Sådant som normala människor gör.... Och jag irriterar mig sååååå på de just nu. Kan ju inte direkt ta upp de med mannen heller, att hej, kan du be din mamma sluta gilla allt jag gör?
Klart du kan ta upp det med honom. Men frågan är om svärmor slutar störa dig för det.
Finns det nåt sätt att vänligt men bestämt be om lite utrymme och ensamhet?

Här hostar sonen vidare och har feber. Läkaren trodde dock förkylningen var på slutklämmen nu, sån är jag också, att när förkylningen börjar ge med sig så kommer hostan. Han fick hostmedicin iaf. Och är pigg trots 39,5 i temp.
Pratade med mamsen igår om lillebror, lät som han skulle ta ledigt och följa med när hon ska operera sig. Så jag diskuterade med sambon igår, mest troligt tar han ledigt och så åker vi in till stan och är med lillebror under tiden mamma (och moster) opereras så han inte är ensam med sin ångest :(
Men mamma håller gott mod, hon är inte sjuk anser hon, och vaddå operera bort ett bröst, det är väl ingenting?! :D

Tråkigast nu är att jag vill bli av med min jävla spänningshuvudvärk som jag dragit på mig efter senaste veckans trassel...

@trixan den 21/1 är en väldigt bra födelsedag :D
@malumbub (och @*Gotlandsrusset*) jag bar högt bägge graviditeterna men magen sjönk ingenting, ens efter vattenavgång :angel:
Mådde också illa mycket, halsbränna deluxe men ingen hjärtklappning, tack och lov.
Segt med glukosbelastning :(
Lider verkligen med dig!

Hoppas sonen kryar på sig fort!
Skönt att ni kan stötta varandra i allt. Ingen kul situation.

Tack. Enligt labtanten såg värdena bra ut även denna gång.

Fy, stackare. Jag bär också barnet högt, gjorde med sonen också. Det är enormt påfrestande. Hoppas bebisarna väljer att fixera sig och sjunka ner snart. Dock inga förhoppningar här då sonen sjönk ner ordentligt samma dag som han kom ut :rofl:

Har också jobbigt med andning, äta och ibland hjärtklappningar. Värst om jag sitter framåtlutad eller ligger på rygg.

Börjat ställa in mig på en februariknodde. Så blir jag inte besviken.

Man reagerar inte alltid som man brukar på saker när man är gravid, dock är det ju ingen annan som kan säga till dig hur du ska känna. Känns det irriterande eller jobbigt så gör det.
Du kanske känner dig lite stalkad? (Min hjärna vägrar hitta rätt ord just nu) Att hon ständigt håller koll på vad du gör? Ingen konstig reaktion egentligen :)
Du får försöka ignorera det, eller vad händer om du inte lägger upp saker? Blir det sms istället?

Jag kan reagera och göra småsaker enorma just nu. Det hör till graviditeten ;)

Jag började gråta igår för att jag blev så arg att min egen mor ringde mig och när jag inte svarade skrev ett kort "Hej, ville inget. Tänkte bara höra att allt var bra med dig och magen.". Hon är väldigt extrovert och kan inte få nog av att umgås med folk, jag är introvert och behöver vila från alla utom min man och hade gärna träffat henne kanske en gång i månaden/kvartalet.
Tänkte skriva en novell i sms-format över hur respektlös hon är då vi var hos henne i söndags och sa " Nu behöver jag få vila och vara lite ifred, vi hör av oss när bebis kommit ut.", hur stressad jag blir, hur hon uppenbarligen bara vill bryta ner mig bla bla bla.... Sen sov jag två timmar och skrattade över min..öhm liiite dramatiska reaktion tidigare. :o
Jag tycker det är helt okej att känna sig kvävd även om de bara vill väl och morrar ut min ilska med jämna mellanrum till min sambo som då skrattar, tröstar och håller med. :D

Jag började gråta igår för att jag blev så arg att min egen mor ringde mig och när jag inte svarade skrev ett kort "Hej, ville inget. Tänkte bara höra att allt var bra med dig och magen.". Hon är väldigt extrovert och kan inte få nog av att umgås med folk, jag är introvert och behöver vila från alla utom min man och hade gärna träffat henne kanske en gång i månaden/kvartalet.
Tänkte skriva en novell i sms-format över hur respektlös hon är då vi var hos henne i söndags och sa " Nu behöver jag få vila och vara lite ifred, vi hör av oss när bebis kommit ut.", hur stressad jag blir, hur hon uppenbarligen bara vill bryta ner mig bla bla bla.... Sen sov jag två timmar och skrattade över min..öhm liiite dramatiska reaktion tidigare. :o
Jag tycker det är helt okej att känna sig kvävd även om de bara vill väl och morrar ut min ilska med jämna mellanrum till min sambo som då skrattar, tröstar och håller med. :D

Hihi, känner igen mig:rofl:

Då är det skönt att man inte svarar direkt utan väntar lite och gör någonting annat. För oftast är det en stark reaktion som kommer väldigt snabbt och som man inte alls känner efter en stund :cool:

Hihi, känner igen mig:rofl:

Då är det skönt att man inte svarar direkt utan väntar lite och gör någonting annat. För oftast är det en stark reaktion som kommer väldigt snabbt och som man inte alls känner efter en stund :cool:
Precis!
Mitt tålamod för att andra människor fungerar annorlunda än mig har minskat i samma takt som magen ökat i omfång.
Blir många överreaktioner här hemma, speciellt när jag är trött. Mycket tårar, men jag tänker att det inte är för evigt. ;)
Grät förra veckan för att jag tyckte jag borde ha varit gladare den dagen. O_o:rofl:

Precis!
Mitt tålamod för att andra människor fungerar annorlunda än mig har minskat i samma takt som magen ökat i omfång.
Blir många överreaktioner här hemma, speciellt när jag är trött. Mycket tårar, men jag tänker att det inte är för evigt. ;)
Grät förra veckan för att jag tyckte jag borde ha varit gladare den dagen. O_o:rofl:

Same here, framförallt kan jag bli skogstokig just nu på vänner som inte har barn som förväntar sig att man :

- ska orka göra spontana saker och gärna en minut efter att man fått förfrågan (äta ute, gå på bio, shoppa).

- förväntar sig att man ska svara i telefonen direkt alt ringa upp minuten efter att personen ringt.

Jag väger ett ton, jag kan knappt ta på mig skorna, jag får sjukt ont av att gå längre sträckor. Jag har ett barn i magen, hallå eller?

Eller när anhöriga/vänner inte kan ta ett : nej jag orkar inte idag. Blir fullständigt galen på sånt.

Men sen förstår jag ju också att man omöjligt kan sätta sig in i mina känslor just nu eller min kropp. Så jag försöker att vara trevlig men ibland vill jag bara slänga mobilen i väggen och låsa dörren.

Jag borde verkligen städa också, 3 årskalas här på söndag och jag har verkligen noll energi. Jag vill att hemmet ska va tipp-topp och att sonen ska få den bästa födelsedagen ever. Men vart ska jag hitta all orken? :arghh: Försöker få sonen att dela med sig av sin energi men än har de inte fungerat :rofl:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 136
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 872
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 852
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar