Vinterföräldrar 2016/17. Del 2.

Och nu har jag ridabstinens som tusan, satt senast på hästryggen i vecka 30. Har två medryttare som rider men är i stallet ca 3 dagar i veckan beroende på hur deras scheman ser ut

Red senast i augusti-september... Hästen skadade sig i början av september och när hon väl var redo igen så var jag för osmidig. Har en medryttare som kommer ut då och då. Jag är i stallet varje dag, för jag vill hålla mig aktiv, även om det kan ta två timmar att mocka en box, göra lite höpåsar och fylla på vatten... Försöker pyssla med hästen oxå, men svårt när hon mest av allt behöver komma ut och sträcka på sig i skritt och jag har svårt att komma över gårdsplan.

Ett tips till er som föder för första gången; använd kameran och ta mycket kort. Jag har inga kort alls inne från förlossningen och ack vad jag ångrar detta idag. Man känner sig varken fräsch eller sugen på att vara med på kort men det är något jag hade velat ha idag.

Om inte annat kort på sonen som nykläckt:love:
Igår visade maken mig kort som han hade tagit på förlossningen. Jag håller med, det är jätteroligt att ha bilder därifrån. Vi tog inga bilder under den intensiva fasen, men innan och sedan direkt när sonen var född.

Red senast i augusti-september... Hästen skadade sig i början av september och när hon väl var redo igen så var jag för osmidig. Har en medryttare som kommer ut då och då. Jag är i stallet varje dag, för jag vill hålla mig aktiv, även om det kan ta två timmar att mocka en box, göra lite höpåsar och fylla på vatten... Försöker pyssla med hästen oxå, men svårt när hon mest av allt behöver komma ut och sträcka på sig i skritt och jag har svårt att komma över gårdsplan.
+ @vinkelina
Börjar också få ridabstinens! Red senast i augusti kanske. Mitt 5 åriga fullblodssto skulle sättas igång efter vila. Jag vart faktiskt väldigt rädd för att ramla av så jag lämnade hästen till en vän. Får sätta igång när bebisen kommit istället och då kanske på något lugnare i början i stället.

Pratade med min väninna, hon är i v 14, om graviditet osv. Jag nämnde att det börjar bli svårt att sova. Då sa hon att man inte ska sova på h sida efter v 28. Min bästa sida....
Så nu sover jag ännu sämre pga rädsla och sen har jag en nerv som redan är klämd vid v revben under bröstet. Och det gör sååå ont att sova på v sida. sover jag på rygg kan jag knappt andas.

Håller med om mer kort. Vi tog en del,men oj, hade nog inte kunnat haft nog med kort :heart

Har tusen hormoner i svaj just nu... Kan börja gråta för allt och inget

@Pilo Det där om att sova på vänster sida var bara en studie och jag har bara läst vad en tidning har skrivit om den men den lät ganska bristfällig då de antagit att de mödrar som uppgett att de inte sovit på höger sida inte har bytt ställning någon gång under sömnens gång vilket ju är ganska svårt att veta. Det verkar också ha varit en enkätstudie vilket är ett extremt osäkert sätt att hitta samband. Och när det kommer till forskning är en studie ingen studie, det krävs mer bevisning än så.

KL Jag tycker resten av min slempropp kan släppa nu och att värkarna kan starta. Här släpper den några bitar i taget och bebis har disco på kvällen och mosar sig neråt, men ingen bebis på utsidan än. :mad:

Pratade med min väninna, hon är i v 14, om graviditet osv. Jag nämnde att det börjar bli svårt att sova. Då sa hon att man inte ska sova på h sida efter v 28. Min bästa sida....
Så nu sover jag ännu sämre pga rädsla och sen har jag en nerv som redan är klämd vid v revben under bröstet. Och det gör sååå ont att sova på v sida. sover jag på rygg kan jag knappt andas.

Håller med om mer kort. Vi tog en del,men oj, hade nog inte kunnat haft nog med kort :heart

Har tusen hormoner i svaj just nu... Kan börja gråta för allt och inget

Jag har googlat på det där, flera säger att det är viktigare med bra sömn för att mamman ska må bra och orka än vilken sida man sover på ❤️

Blä mina hormoner är kaos så jag och sambon bara bråkar hela tiden. Jag orkar inte vara osur och han tar åt sig personligt, vilket jag sagt åt honom att inte göra.

Blä mina hormoner är kaos så jag och sambon bara bråkar hela tiden. Jag orkar inte vara osur och han tar åt sig personligt, vilket jag sagt åt honom att inte göra.

:( Vad tråkigt. Jag förstår dig, för de där hormonerna är inte roliga och det blir ju inte bättre av att nån annan drabbas.

Vilken natt... Sovit mellan 22:30-2:30 och 3-7. Behövde inte ens upp på WC (vilket nästan straffade sig på morgonen,tur de bara är fem meter mellan säng och WC)

Och största delen sov jag på höger sida och är i liv ;)

:banana:

Jag har inte orkat söka på nätet; varför ska man inte ligga på höger sida?

Mötte en fd arbetskamrat på sjukhuset igår och fick inte ens ett grattis, hon undrade först om jag hade fått barn? Då satt jag i tajt linne ute i hissrummet och pratade med en kompis och ja, visst jag gick upp 30 kg men såg väl kanske ändå inte ut att vara i nionde månaden tycker jag själv?
Sen när jag berättade hur stor hon var så fick jag tillbaka ett litet garv och kommentaren "men det var ju inte så konstigt med tanke på hur mycket du åt!"
Jag kontrade med att ja men hade jag inte ätit så hade jag spytt.
Blir så brydd på folk. Som tur är så vet jag ju efter att ha jobbat med människan att hon är en fitta. Ursäkta franskan men är sjukt irriterad. Här ligger man på neo med sitt nyfödda barn och så får man upptryckt i ansiktet att man är fet. :down:

Här är en till som är sjukt påverkad av hormoner. Igår grät jag som ett barn för att jag älskar min son så mycket och hade dåligt samvete för att jag existerade...

Tjafsar en del med sambon också, han är dock som en gås och allting rinner av honom tack å lov.

Han har ju varit med om detta innan och vet att de går över, ingen ursäkt för mig att bete mig som en barnunge men man blir knäpp av alla hormoner :p

Mötte en fd arbetskamrat på sjukhuset igår och fick inte ens ett grattis, hon undrade först om jag hade fått barn? Då satt jag i tajt linne ute i hissrummet och pratade med en kompis och ja, visst jag gick upp 30 kg men såg väl kanske ändå inte ut att vara i nionde månaden tycker jag själv?
Sen när jag berättade hur stor hon var så fick jag tillbaka ett litet garv och kommentaren "men det var ju inte så konstigt med tanke på hur mycket du åt!"
Blir så brydd på folk. Som tur är så vet jag ju efter att ha jobbat med människan att hon är en fitta. Ursäkta franskan men är sjukt irriterad. Här ligger man på neo med sitt nyfödda barn och så får man upptryckt i ansiktet att man är fet. :down:

Ärligt talat, du hade all rätt att ge henne en rak höger där :rage:

Fy fan vilket vidrigt beteende, avundsjuka? :wtf:

Men alltså herregud vad är det för fel på människan. Inte ens där får man slippa. Hoppas du bad henne hålla käften

Här är en till som är sjukt påverkad av hormoner. Igår grät jag som ett barn för att jag älskar min son så mycket och hade dåligt samvete för att jag existerade...

Tjafsar en del med sambon också, han är dock som en gås och allting rinner av honom tack å lov.

Han har ju varit med om detta innan och vet att de går över, ingen ursäkt för mig att bete mig som en barnunge men man blir knäpp av alla hormoner :p
+ @malumbub tack för stöd. Det är skitjobbigt men det känns ju såklart lite bättre att höra att andra har lika jobbigt. Han tycker att jag dryg, arrogant och bara bryr mig om mig själv. Jag tycker att jag har all rätt att bara bry mig om mig själv just nu. Och jag jobbar som säljare så när jag kommer hem från jobbet är "trevlighetskvoten" nådd liksom.

Barnet "ska" få sämre syresättning om man ligger på rygg eller på höger sida! Men ja, vettetusan! Dock är höger sida min favoritsida men bäbisen blir arg o bonkar så får för det mesta ligga på vänster ändå haha!

+ @malumbub tack för stöd. Det är skitjobbigt men det känns ju såklart lite bättre att höra att andra har lika jobbigt. Han tycker att jag dryg, arrogant och bara bryr mig om mig själv. Jag tycker att jag har all rätt att bara bry mig om mig själv just nu. Och jag jobbar som säljare så när jag kommer hem från jobbet är "trevlighetskvoten" nådd liksom.

Det handlar ju egentligen lite om hur man väljer att se på en graviditet. Enligt mig gör du det mest osjälviska du kan göra i livet, du "ger" din kropp för ett liv. Du är i 9 månader bunden till en individ som lever i/av dig. Man mår inte toppenbra, man har ont, man är trött och det händer MASSOR i ens kropp som man inte kan kontrollera.

Tyvärr är de helt omöjligt för en man att sätta sig in i detta, du har rätt till dina känslor och humörsvängningar. Det går i princip inte att motarbeta ❤️

Det handlar ju egentligen lite om hur man väljer att se på en graviditet. Enligt mig gör du det mest osjälviska du kan göra i livet, du "ger" din kropp för ett liv. Du är i 9 månader bunden till en individ som lever i/av dig. Man mår inte toppenbra, man har ont, man är trött och det händer MASSOR i ens kropp som man inte kan kontrollera.

Tyvärr är de helt omöjligt för en man att sätta sig in i detta, du har rätt till dina känslor och humörsvängningar. Det går i princip inte att motarbeta ❤️
Det är så jag känner också. Jag gör ju det här för oss och våran skull. Jag kommer aldrig få min kropp tillbaka på ett sätt den var innan. Därför känner jag att jag kan prioritera mitt mående, med sömn/inte stressa/osv, mer än vad jag bryr mig om andras bekymmer. Just nu, det är ju inte för alltid liksom.

Men tack för stöd, att ni är så förstående och för ni alltid orkar med allt gnäll. :heart

Hittade tillslut studien: http://www.bmj.com/content/342/bmj.d3403
Har bara hunnit skumma igenom vad de har skrivit. De har dragit på väldigt stora växlar och tolkat starkt med väldigt lite information. Enligt deras enkätstudie så är det en reducerad risk för PSD i livmodern att somna på din vänstra sida jämfört med alla andra sovpositioner samt genomsnittet på sista natten av graviditeten.
Jag gillar inte hur de har tagit fram underlaget samt den enorma mängd andra faktorer de säger sig ha räknat bort vilket faktiskt inte går att bara räkna bort hipp som happ. Väldigt klassiskt enkätstudie som används på fel sätt för att det är enkelt. Även slutsatsen de har dragit är lite för Expressen för min smak vilket brukar tyda på att den tyst petas hål på av flera större studier senare.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 135
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 872
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 852
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar